Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ny VW - service utenom merkeverksted

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe ny bil, her i området står Møller sterkt hvor de eier samtlige forhandlere - med relativt stive priser på både bil og service.

Kjører jeg 1,5 time sparer jeg relativt mye på helt ny bil, men det blir tungvint å dra dit for service.

Spørsmålet blir derfor om det er noe i veien for at et annet "kjedeverksted" tar servicer, EU-kontroll og evt. problemer som måtte komme!

Husker at Mekkonomen har kjørt reklame om akkurat dette, men er litt usikker på om "alle" har god nok kunnskap over all elektronikken til "alle" merker.

Noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jupp. Du må gjerne ta servicer hos billigere verksted, men ta mobilitetsgaranti og nødvendige reparasjoner med i regnestykket. Dersom fabrikken avdekker en grov feil med akkurat din biltype får ikke andre aktører med seg dette.

Hadde jeg hatt en 10-12 år gammal bil hadde jeg brukt garasjen på hjørnet her borte, men en nyere bil overlater jeg kun til de som blir kursa av fabrikken som har lagd den.

Lenke til kommentar

Mobilitetsgaranti er vel aller mest til glede for verkstedet, det er deres garanti for at bilen kommer tilbake til nettopp dem, og det kan brukes som pressmiddel for å prakke på deg mer eller mindre nødvendig preventivt vedlikehold.

Men det er uansett et tilbud de uavhengige kjedene som Bilxtra og Mekonomen nå også tilbyr, og selv om de fleste allerede har veihjelp gjennom forsikring slipper man om ikke annet egenandel og lang ventetid.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Uavhengige verksteder har ikke samme tilgang til programvareoppgraderinger for din bil, og de får ikke alltid heller informasjon om endringer i bilen serviceprogram. Dette kan være uvesentlige ting, eller som at registerremmen bør skiftes på 100.000, ikke på 150.000 som det står i bilens servicehefte.

Personlig bruker jeg alltid merkeverksted, selv om det koster litt mer, for å sikre at alle funksjoner i bilen min blir oppgradert når den er på service. Ved siste service ble det byttet en del på turbotrykkregulatoren på min bil, samt at motorstyringsprogramvaren ble oppdatert for å unngå tidvis for høyt turbotrykk. Dette er noe jeg regner med ikke ville bli gjort hos Mekonomen for eks. Correct me if I'm wrong.

Lenke til kommentar

Uavhengige verksteder har ikke samme tilgang til programvareoppgraderinger for din bil, og de får ikke alltid heller informasjon om endringer i bilen serviceprogram. Dette kan være uvesentlige ting, eller som at registerremmen bør skiftes på 100.000, ikke på 150.000 som det står i bilens servicehefte.

Varierer vel litt med merke, men dette problemet er noe EU jobber hardt med å rydde opp i, og sørge for at det finnes standardisert og ubegrenset tilgang til teknisk vedlikeholdsinformasjon (RMI) for uavhengige verksteder. Uten at jeg kjenner veldig godt til detaljene er mitt inntrykk at de har kommet ganske langt på alt som kan relateres til miljø/motorstyring, fordi en del av kravene er bakt inn i Euro 5/6 spesifikasjonen.

På andre områder er bilprodusentene ca like villige som Microsoft til å føye seg etter konkurranse-fremmende tiltak, så det vil nok ta sin tid.

Snarere tvert i mot utnytter de sin manglende vilje for alt det er verdt med å markedsføre "programvare-oppdateringer" knallhardt som noe veldig viktig, og argument for service hos dem.

Personlig ser jeg liten grunn til å ta hver bidige olje-service hos merkeverksted hvis dette er mindre tilgjengelig, og man ikke opplever noe spesifikt problem. Men det kan sikkert være lurt en gang i blandt, nettopp for å få med seg eventuelle kampanjer eller oppdateringer. Forøvrig er det jo mange som kjøper bil på en annen kant av landet enn de bor, så akkurat den siden av saken ville jeg ikke tenkt så mye på Gnilre. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Det er helt uproblematisk å kjøpe bil et sted, og ta service på merkeverkstedet et annet. Når jeg skal ha "stor" service, ber jeg om konkret tilbud fra 3-4 merkeverksteder i nærheten, selv om bilen er kjøpt langt unna (pga bedre pris ved kjøp). Oljeskift og andre småting tar jeg der jeg får best pris.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...