terjinho Skrevet 28. mars 2014 Del Skrevet 28. mars 2014 Hei vi har hatt et maleroppdrag i bortetslaget. Malerfirmaet lånte en nøkkel. Jobben ble bra gjort. Nøkkelen ble ikke levert tilbake men sendt i vanlig post med adresse på, ikke rekommendert! Denne nøkkelen hadde tilgang til alle fellesdører; port, inngang, sykkelbod, loft og kjeller. Motatt konvolutt var tom med et hull. Vi valgte da å bytte låsene siden de som hadde fått tak i nøkkel hadde både nøkkel og adresse. Vi mener at malerselskapet er ansvarlig for tap av nøkkel og risikoen vi fikk og må betale låsesemeden. De frasier seg nesten alt ansvar. Se email under. Har noen her vært med på noe lignende. Hvem mener dere er ansvarlig ? Svar: Har nå gått igjennom saken med vårt forsikringsselskap og status er den at dette ikke er en sak som faller inn under vår ansvarsforsikring. Forsikringsselskapet vurderer også et tap av en nøkkel dit hen at dette ikke genererer den risikoen dere har tatt høyde for, som innbrudd/innbruddsforsøk. Erstatningsansvaret ville i så fall ha ligget i at man skal erstatte den tapte gjenstand, altså selve nøkkelen – da det er den som er tapt. Malermester har hele tiden hevdet at dersom vi er ansvarlige, vil vi selvsagt dekke dette. Når det viser seg at dette ligger utenfor vårt ansvarsområde, kan vi dessverre ikke påta oss å dekke denne kostnaden. Sett i at saken har drøyd ut, og at man ser i etterkant at nøkkelen kunne vært sendt rekommandert – vil vi kunne være med å gi dere en kompensasjon stor kr. 2000,- Beløpet vil kunne settes over på deres konto ila morgendagen, dersom dere oversender et kontonummer. Lenke til kommentar
Ståle Nordlie Skrevet 28. mars 2014 Del Skrevet 28. mars 2014 Hvor mye krever dere? Lenke til kommentar
Illus Skrevet 28. mars 2014 Del Skrevet 28. mars 2014 Har dere samme rutiner dersom en av beboerne mister en fellesnøkkel ? Dvs. utskiftning av alle låser og utdeling av nye nøkler til beboere. Selv om dette er surt så tror jeg malerfirmaet (advokatene) har rett i denne saken. Hva kom utgiftene på? 1 Lenke til kommentar
terjinho Skrevet 28. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2014 Hei Ståle. Krever at de betaler regningen fra låssmeden. Husker ikke beløpet i farten. Viktigste for oss er hvem som ihenhold til lov vil være ansvarlig her, og evt hvilket ansvar den parten har. Lenke til kommentar
terjinho Skrevet 28. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2014 Har dere samme rutiner dersom en av beboerne mister en fellesnøkkel ? Dvs. utskiftning av alle låser og utdeling av nye nøkler til beboere. Selv om dette er surt så tror jeg malerfirmaet (advokatene) har rett i denne saken. Hva kom utgiftene på? Forskjellen er at de som har tatt nøkkelen også har adressen. Ellers ser jeg poenget ditt. Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 28. mars 2014 Del Skrevet 28. mars 2014 (endret) Motatt konvolutt var tom med et hull. Vi valgte da å bytte låsene siden de som hadde fått tak i nøkkel hadde både nøkkel og adresse. Var det åpenbart at noen hadde laget et hull med vilje og tatt nøkkelen? Kunne hullet ha oppstått ved at brevet var kommet i klem og nøkkel presset gjennom konvolutt? Jeg stusser nemlig på at noen med kriminelle hensikter kun vil ta nøkkelen og la konvolutten gå videre i postgangen. Hvorfor beholdt de ikke like godt konvolutten? Forøvrig er jeg også litt nysgjerrig på hva kostnaden ble ved utskifting av låser og nye nøkler til beboere. Hvis det er et bortettslag med litt størrelse så er det vel snakk om betydelige beløp? Endret 28. mars 2014 av Bond007 1 Lenke til kommentar
Illus Skrevet 28. mars 2014 Del Skrevet 28. mars 2014 (endret) Jeg ville ikke med 100% sikkerhet si at det er noen som har tatt nøkkelen. Nøkler er skarpe og med postens uvørne håndtering av brev og pakker så er det ikke usannsynlig at nøklene har laget hull av seg selv og ramlet ut. Har selv opplev å få brev der det er et under at innholdet fortsatt var på plass. Men det er jo selvsagt en mulighet for at noen bevisst har tatt dem også. Edit: Litt sent ute her Endret 28. mars 2014 av Illus 1 Lenke til kommentar
terjinho Skrevet 28. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2014 Jeg ville ikke med 100% sikkerhet si at det er noen som har tatt nøkkelen. Nøkler er skarpe og med postens uvørne håndtering av brev og pakker så er det ikke usannsynlig at nøklene har laget hull av seg selv og ramlet ut. Har selv opplev å få brev der det er et under at innholdet fortsatt var på plass. Men det er jo selvsagt en mulighet for at noen bevisst har tatt dem også. Edit: Litt sent ute her Hei. Det så vi også på som en stor mulighet, men valgte ny lås da tyv evt ville ha både nøkkel og adresse. Hadde dere tatt sjansen om det var din dør det var snakk om? Selv mener jeg det var veldig uforsiktig av selskapet å sende nøkkelen i en vanlig konvolutt og ikke rekommandert. Lenke til kommentar
Illus Skrevet 28. mars 2014 Del Skrevet 28. mars 2014 (endret) Jeg har samme erfaring med håndverker. De mistet nøkler til leilighet og felles inngang/rom. Håndverker tok kostnad ved å bytte lås i min dør. Jeg informerte styret og de tok bare notis av det. I det borettslaget skiftet de alle felleslåser jevnlig nettopp pga. at beboere mister disse nøklene i hytt og gevær. Enig i at dere har krav på en viss kompensasjon. Om 2000,- er nok må noen andre svare på. Endret 28. mars 2014 av Illus Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 28. mars 2014 Del Skrevet 28. mars 2014 Var det avtalt at nøkkelen skulle returnerast på denne måten? Sjølv om det er malerselskapet som har ført til utgiftene så har dere ei tapsbegrensningsplikt, så det vil bli eit spørsmål om det faktisk var nødvendig å bytte låsane. Her vil det være aktuelt å sjå på kva nokon med uærlige hensikter faktisk hadde hatt tilgang til. Ein anna ting er også kva dere måtte gjere for å tilfredsstille deres forsikringsselskap. I denne samanhengen kan det kanskje være ein idé å få ein uttalelse frå borettslagets forsikringsselskap om dere hadde fått avkortning på eventuelle forsikringsutbetalinger dersom noke hadde blitt stjålet eller øydelagt av personer som hadde nøkkel til hoveddøra. Lenke til kommentar
terjinho Skrevet 28. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2014 Var det avtalt at nøkkelen skulle returnerast på denne måten? Sjølv om det er malerselskapet som har ført til utgiftene så har dere ei tapsbegrensningsplikt, så det vil bli eit spørsmål om det faktisk var nødvendig å bytte låsane. Her vil det være aktuelt å sjå på kva nokon med uærlige hensikter faktisk hadde hatt tilgang til. Ein anna ting er også kva dere måtte gjere for å tilfredsstille deres forsikringsselskap. I denne samanhengen kan det kanskje være ein idé å få ein uttalelse frå borettslagets forsikringsselskap om dere hadde fått avkortning på eventuelle forsikringsutbetalinger dersom noke hadde blitt stjålet eller øydelagt av personer som hadde nøkkel til hoveddøra. Vi hadde ingen spesiell avtale om leveranse av nøkkel, regnet med de ville levere den på døren. men at de sendte den i posten, i en konvolutt uten forring og ikke rekkommandert hadde vi ikke regnet med at noen ville være så dumme å gjøre. Ellers takk for noen nyttige tips. Lenke til kommentar
terjinho Skrevet 28. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2014 Jeg har samme erfaring med håndverker. De mistet nøkler til leilighet og felles inngang/rom. Håndverker tok kostnad ved å bytte lås i min dør. Jeg informerte styret og de tok bare notis av det. I det borettslaget skiftet de alle felleslåser jevnlig nettopp pga. at beboere mister disse nøklene i hytt og gevær. Enig i at dere har krav på en viss kompensasjon. Om 2000,- er nok må noen andre svare på. det trodde vi vår håndverker også ville gjøre. Vi er kun syv enheter, så vi bytter defor ikke i hytt og gevær :-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå