kenny28 Skrevet 28. mars 2014 Del Skrevet 28. mars 2014 Jeg har to trådløse nettverk i huset. Ett på loft og ett i kjeller for å få 100% full dekning i hele huset. Hvordan får jeg telefonen til å velge det nettverket som har best dekning automatisk ? Nå er telefonen«låst» til et av nettverkene og hvis jeg ønsker å bytte til det andre nettverket så må jeg gjøre dette manuelt. Lenke til kommentar
oddeh Skrevet 28. mars 2014 Del Skrevet 28. mars 2014 To trådløse nett? Ikke to accesspunkt? Om det hadde vært samme lan og to accesspunkt med samme ssid vil jeg tro mobilen velger det punktet med best dekning. Lenke til kommentar
kenny28 Skrevet 28. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2014 (endret) Jeg bruker denne, og den lagde ett nytt nettverk som ikke er likt det opprinnelige. http://www.dinside.no/881859/netgear-universal-wifi-range-extender Er desverre ikke helt up-to-date på datafronten. Vet ikke om dette kallses accesspunkt eller nytt nett Endret 28. mars 2014 av kenny28 Lenke til kommentar
oddeh Skrevet 28. mars 2014 Del Skrevet 28. mars 2014 "Det eneste lille ankepunktet er at den oppretter et nytt nettverk med annen SSID i stedet for å bare videreformidle det eksisterende. Du må derfor taste inn passord på utstyret du skal bruke første gangen du er på det utvidete nettet." Ser ikke ut så jeg har en slik funksjon på min mobil (HTC One m/CyanMod), mulig du har, men tviler. Lenke til kommentar
kenny28 Skrevet 28. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2014 Takk for svar Har du mulighet å gå litt mer i detaljer? Du skriver : Du må derfor taste inn passord på utstyret du skal bruke første gangen du er på det utvidete nettet. Hva mener du med dette. Når du skriver utstyret du skal bruke, mener du da netgear boksen eller for.eks mobilen ? Lenke til kommentar
oddeh Skrevet 28. mars 2014 Del Skrevet 28. mars 2014 (endret) Jeg siterte bare artikkelen du lenket til. Det som menes er at selv om Netgearboksen utvider trådløssonen på nettverket ditt, så har den et separat passord og trådløsnettnavn m.t.p. det opprinnelige trådløsnettet ditt, som må legges til manuelt på samtlige trådløsklienter som f.eks. mobilen din. Endret 28. mars 2014 av oddeh Lenke til kommentar
esoteric Skrevet 28. mars 2014 Del Skrevet 28. mars 2014 Hva slags telefon bruker du? Android kan man velge at telefonen skal koble fra et wifi nett dersom tilkoblingen blir treig, og har du 2 trådløsenettverk lagret på telefonen som er tilgjengelig vil jeg tro den forsøker bytte dersom wifi trafikken blir for treg, men også mulig den bare bytter over til mobilnettet, har ikke testet det noe. Det finnes også egene apper lager for det der, men igjen avhengig av telefontype. https://play.google.com/store/apps/details?id=com.pintacdesign.bestwifi Lenke til kommentar
kenny28 Skrevet 28. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2014 Hva slags telefon bruker du? Android kan man velge at telefonen skal koble fra et wifi nett dersom tilkoblingen blir treig, og har du 2 trådløsenettverk lagret på telefonen som er tilgjengelig vil jeg tro den forsøker bytte dersom wifi trafikken blir for treg, men også mulig den bare bytter over til mobilnettet, har ikke testet det noe. Det finnes også egene apper lager for det der, men igjen avhengig av telefontype. https://play.google.com/store/apps/details?id=com.pintacdesign.bestwifi Jeg har en Sony Xperia Z1 Lenke til kommentar
esoteric Skrevet 28. mars 2014 Del Skrevet 28. mars 2014 Du kan sjekke først under Wifi innstillinger, litt usikker om fremgangsmåte er lik på Sony som på standard Android ROM, men hos meg ligger det underWifi -> (trykk) Meny (knappen og velg) -> Avansert -> Unngå dårlig tilkoblinger. Sjekk at den er huket av, dersom den alt er det ville jeg testet den appen jeg linket til. Lenke til kommentar
kenny28 Skrevet 28. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2014 Den er allerede huket av. Men skal det være mulig å sette den Netgear boksen min til å være samme nettverk som det andre jeg har ? I så fall så er det ikke noe problem Har lurt litt på den "Unngå dårlige tilkoblinger" funksjonen, hva den gjør. Kan det være sånn at hvis Wifi blir så dårlig så setter den over på Mobildata , eller skal den være sånn som i mitt tilfelle hvis ett wifi nettverk blir dårlig så skal den sette over på ett annet ? Lenke til kommentar
smartphone Skrevet 28. mars 2014 Del Skrevet 28. mars 2014 Vil tro at andre vet mer om dette, men slenger meg på likevel. Android telefoner skal normalt prioritere Wifi fremfor mobildata så jeg vil ikke tro at du blir koplet til mobildata så lenge du har et Wifi-nett tilgjengelig. Lenke til kommentar
esoteric Skrevet 28. mars 2014 Del Skrevet 28. mars 2014 (endret) * Har lurt litt på den "Unngå dårlige tilkoblinger" funksjonen, hva den gjør. * Den kobler deg mer eller mindre av et trådløs nettverk dersom signalet mellom telefonen og nettverket blir for dårlig, eller at f.eks routeren mister internett tilkoblingen, slik at telefonen ikke blir stående "offline" pga svakt signal. Eneste jeg er litt usikker på er hvordan den oppfører seg ved bruk av 2 nettverk som du bruker, om den da vil prøve det andre wifi nettet, eller gå rett til å bruke mobildata. Men ettersom denne funksjonen ikke veksler mellom best signal, men kun trigger dersom det nettverket man er koblet til blir for dårlig, så blir den kanskje ikke optimal for ditt bruk uansett, om målet er og koblet til nettet med sterkest signal og ikke bare opprettholde internett tilkobling, så en god app ville nok vært den beste løsning, med mindre det ikke er en bedre måte og sette opp wifi nettverket på, men jeg har dessverre lite erfaring med hva som er beste løsninger når det kommer til bruk av 2 trådløse aksesspunkt. Endret 28. mars 2014 av esoteric Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 28. mars 2014 Del Skrevet 28. mars 2014 Det er ikke noe automatisk veksling mellom ulike wifi nett ( eks A og B) når man er innenfor rekkevidde av nett A. Man må miste nett A helt føre man aut. kan bli koplet på nett B. Du må sette opp den ene ruteren m/wifi i ap mode. http://kb.netgear.com/app/answers/detail/a_id/20927/~/how-to-manually-set-a-wireless-router-to-access-point-(ap)-mode Da har du ett trådløst nett hjemme , men med flere wifi basestasjoner som utvider dekningsområdet. Lenke til kommentar
TMB Skrevet 29. mars 2014 Del Skrevet 29. mars 2014 Husk å sette forskjellig kanal om de har samme SSID. Lenke til kommentar
kenny28 Skrevet 29. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2014 Nå fikk jeg dette til, da ble ting litt lettere ja Tusen takk for all hjelp, gud hvor nyttig det er med diskusjonsforum og "thumbs up" for alle dere som "gidder" å hjelpe sånne noobs som meg 1 Lenke til kommentar
oddeh Skrevet 29. mars 2014 Del Skrevet 29. mars 2014 Fint om du kan utdype hva som løste problemet ditt, så det ikke er noe tvil om andre lurer. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 29. mars 2014 Del Skrevet 29. mars 2014 Jeg lurer også. To med samme ssid eller ett med en enhet i ap mode. Lenke til kommentar
kenny28 Skrevet 29. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2014 Jeg gjorde slik som beskrevet her : http://kb.netgear.com/app/answers/detail/a_id/20927/~/how-to-manually-set-a-wireless-router-to-access-point-(ap Jeg kan desverre ikke svare/utdype noe mer enn dette Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå