Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hva synes dere om YOLO (You only live once)?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har et helt nøkternt forhold til det.. Syns ikke livet er så spesielt bra foreløpig at det gjør noe egentlig.

Ikke helt dårlig heller, men man har jo masse problemer hele tiden gjennom livet, og syns ikke de gode tingene veier opp helt. Ikke ennå hvert fall.

Lenke til kommentar

I utgangspunktet er ikke tanken om at du bare lever en gang og derfor må gjøre det beste ut av det så dum, men uttrykket blir for det aller meste brukt av folk som en dårlig unnskyldning for å gjøre noe lite gjennomtenkt.

Helt sant! Var faktisk i den forbindelsen jeg først hørte utrykket :)

Carpe diem.

Eller den mer mannlige versjonen, carpe scrotum.. :)

Lenke til kommentar

YOLO har blitt eit begrep som ikkje lenger innehar den bokstavlige betdninga lenger.

Å leve livet til det fulle fordi du berre lever ein gong er som påpeikt ein god leveregel. Men etter som eg forstår så blir uttrykket no brukt når nokon gjer det som faller dei inn utan å tenke på konsekvensene.

Mitt inntrykk er at dei som i dag lever med mottoet YOLO vil angre bittert om 10 år når det viser seg at de ivar så opptatt av å leve i nuet at dei ikkje fekk planlagt for framtida.

Dersom du lever heilt bekymringslaust no så er det svært lett å rote det til for seg sjølv. Det er sjølvsagt kjekkt å bruke tida og pengane på å reise og ha det kjekkt i staden for å studere og jobbe, men særlig smart er det nok ikkje.

Med denne tankemåten er det også svært lett å ende opp med å brenne sosiale bruer som også fører til konsekvenser seinare. Sjølv om du har veldig lyst til å kalle sjefen eller faren din ein drittsekk i dag så kan dette få store konsekvenser i morgon.

Vi har sosiale normer av ein grunn.

Lenke til kommentar

Moderatormelding

Trådens tema/problemstilling er en skole-oppgave og er derfor, i samråd med trådstarter, flyttet hit fra religion/livssyn/filosofi-delen.

Kommentarer eller innvendinger om moderering tas på PM.

LiamH
:)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg liker ikke YOLO, fordi det var et fint og filosofisk uttrykk som gikk ut på at vi har begrenset tid på jorda og bør disponere den best mulig, men som nå har blitt kapret av ungdommer som konsekvent gjør idiotiske ting, ofte med irreversible konsekvenser. Så jeg hater ikke forsåvidt uttrykket i seg selv, men betydningen det har fått i dagens samfunn.

Lenke til kommentar

Jackie Chan brukte det. Det var egentlig ok, med tanke på alle stuntene han har gjort, og hva han har oppnådd i form av filantropisk arbeid.

Fjortisene bruker det for å godskrive "jeg bøffa hubba bubba på rema, YOLO", eller "hey, jeg hoppa ned trappa i stedet for å gå, YOLO!"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...