Gå til innhold

Dr.Thermal Integration, stillere vifte?

jskovlun

Anbefalte innlegg

Jeg har nylig kjøpt en Thermal Integration kjøler med 70*70*15mm vifte..

Er fornøyd med kjølekapasiteten, men den BRÅKER!

Har 2*92mm kabinettvifter som er stillegående, husker ikke merket... Det er uansett cpu kjøleren som har mest irriterende støy.

Er det mulig å regulere ned hastigheten på vifta uten å miste for mye av kjølekapasiteten?

Må jeg bygge om til større vifte?

Cpu er en XP1600+@1450mhz (xp1700+) tempen er på 36'c ved idle og 45'c ved full load. Kabinett temp er som regel på 25'c.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Jeg har tenkt på å putte inn en sånn en...

HVordan virker den?

Justerer den bare spenningen manuellt med potmeteret, eller er det bare til å sette laveste ønkede hastighet med...

Regulerer den også med temp. føling slik at viftehastigheten settes opp automatisk ved høyere temp. på cpu?

Lenke til kommentar

Ok.. Men er det ikke en fordel om vifta justeres opp ved høyere temp?

Slik som med "Noisekiller" til poweret..

Jeg har nesten litt lyst til å sette på Papst/Ekl kjøleren min igjen, jeg får da en cputemp. på ca 60'c men den er veldig lavmælt i forhold til T.I. kjøleren.

Jeg har en gammel noisekiler liggende, kan den brukes til å styre cpuvifta?

Temp.føleren kan monteres på ribba, men den er kanskje beregnet på et annet temp. område enn det som er på cpu.

Kabinett viftene er jo greit å ustere med rheostat, men er litt usikker på å justere ned cpuvifta uten å ha autoregulering.

Lenke til kommentar

Jeg har montert den gode gamle noisekilleren på cpu kjøleren og det ser ut til å funke greit...

Idletemp. ligger på ca 40'c og det er til å leve med...

Noisekilleren eller temp.regulatoren er en gammel åpen type hvor føleren har ca 3cm lange ledninger, jeg tok litt goop på den og monterte den mellom en av ribbene på kjøleren. (så nær kjernen som mulig)

vifta reguleres opp når jeg kjører litt tunge prog. på maskinen, jeg har ikke noe prog. til å "hardkjøre" cpu'en med så litt bildebehandling og spill+++ har fått tempen opp i 48'c, da speeder vifta opp og tempen faller til 42-43'c.

Synes dette fungerer ok og cpu'en er stabil som bare f.... Tror jeg kjøper rheostater til å styre kabinettviftene med, jeg har en 92mm i front og en 92mm bak som er dempet med 12,5ohm motstand, men kan tenke meg å regulere disse avhengig av romtemp. o.l.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...