Gå til innhold

Kjøp av medieserver til FreeNAS, ZFS

Anbefalte innlegg

Høyres ut som du har ein fin ytelse! Det er vanskeleg å få særleg betre ytelse med Samba. Skal du over 80MB/s så må du setja MTU høgare på nettverkskortet. Flaskehalsen er eg rimeleg sikker på at er nettverkskortet. Men det blir ikkje automatisk veldig mykje betre med Intel heller.

Skriver du gstat i terminalen så får du ein fin realtime oversikt over last på harddiskene.

Du kan og starte med å feilsøke basert på å lese data direkte frå minne ved å lage ein ramdisk -> http://www.freebsd.org/doc/handbook/disks-virtual.html

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tok forresten å testa litt her på mitt system nå med NFS

Gamle filer(dei første eg skreiv til disken) får eg 60MB/s på. Men siste får eg bare 20MB/s på. Når eg sjekker diskene så er det random IO som er killeren. Poolet mit er 80% fullt

Lenke til kommentar

Høyres ut som du har ein fin ytelse! Det er vanskeleg å få særleg betre ytelse med Samba. Skal du over 80MB/s så må du setja MTU høgare på nettverkskortet. Flaskehalsen er eg rimeleg sikker på at er nettverkskortet. Men det blir ikkje automatisk veldig mykje betre med Intel heller.

Skriver du gstat i terminalen så får du ein fin realtime oversikt over last på harddiskene.

Du kan og starte med å feilsøke basert på å lese data direkte frå minne ved å lage ein ramdisk -> http://www.freebsd.org/doc/handbook/disks-virtual.html

Det er ikke min erfaring i det hele tatt med ett windows-oppsett, når ganske lett 100 MB/s + med standard innstillinger.

AtW

Lenke til kommentar

Intel-nettverkskort på både server og klient, forøvrig.

Du bruker ikke vmxnet3 på VMen, altså? Det er nemlig den anbefalte nettverkskontrolleren å bruke. Skal gi bedre ytelse og mindre CPU-forbruk enn Intel på VM-siden. vmxnet3 er en såkalt paravirtualisert enhet. Klart, for å bruke vmxnet3 må kernelen enten støtte det, eller vmware-tools må være installert. På samme måte, hva angår diskkontroller lønner det seg å bruke pvscsi fremfor de LSI-baserte.

Forøvrig, på ESXi 5.1 ble det for en stund siden oppdaget en stygg bug med E1000 som kunne føre til en PSOD.

Lenke til kommentar

Mener jeg hadde noen problemer med vmxnet. Husker ikke helt nå, er et par år siden jeg satte det opp. Bruker ihvertfall e1000-driveren (men det jeg egentlig tenkte på var at det fysiske nettverkskortet var Intel).

Stabilt er det ihvertfall. Og når ytelsen er såpass bra som den er, gidder jeg ikke å endre på det før jeg evt. skal sette opp noe nytt engang.

Lenke til kommentar

Mener jeg hadde noen problemer med vmxnet. Husker ikke helt nå, er et par år siden jeg satte det opp. Bruker ihvertfall e1000-driveren (men det jeg egentlig tenkte på var at det fysiske nettverkskortet var Intel).

Stabilt er det ihvertfall. Og når ytelsen er såpass bra som den er, gidder jeg ikke å endre på det før jeg evt. skal sette opp noe nytt engang.

Det var som sagt en bug nå nylig med E1000, som ga PSOD på flere ESXi-servere på jobben. Gjorde ganske vondt.

Det jeg kan tippe du hadde problem med, var kanskje manglende kompatibilitet. For det er bare nyere OS som støtter vmxnet3 out-of-the-box. Windows Server 2008 R2 gjør det ikke (støtter heller ikke pvscsi), og RHEL-versjoner tidligere enn 6.x gjør det heller ikke.

Lenke til kommentar

Jeg får også over 100MB/s både på les og skriv fra/til ZFS-poolet over Samba (med Windows som klient)

Serveren er en OpenIndiana VM på VMWare ESXi, med en dedikert diskkontroller.

Jeg får også over 100MB/s både på les og skriv fra/til ZFS-poolet over Samba (med Windows som klient)

Serveren er en OpenIndiana VM på VMWare ESXi, med en dedikert diskkontroller.

Sikker på at det er Samba og ikkje Solaris CIFS?

Lenke til kommentar

Ja, fikk aldri Solaris CIFS til å fungere helt som ønsket.

Nå bruker jeg forsåvidt CIFS-protokollen, men det er Samba som er serveren (smbd versjon 3.5.5).

Edit: Forøvrig er det bare med Windows som klient jeg greier å oppnå disse hastighetene. Med linux-klienter greier jeg sjelden mer en 70-80MB/s.. men her bruker jeg jo bare NFS isteden.

Endret av Sokkalf™
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...