Gå til innhold

Bygge pc selv, er dette en bra kombinasjon? Stillegående, noe spilling

Gjest Slettet+19283741

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+19283741

Generelt:

Ønsker ikke lydkort, mener at jeg har med alle komponenter jeg må ha, i tillegg til det jeg ønsker å ha. Kommer til å kjøpe alt fra netonet pga. generelt sett lave priser i tillegg til at de har fått mange gode omtaler på prisjakt.no. Tipper at bruken er fordelt med 10% spill, 90% surfing på web, se på film osv, helt vanlig bruk av pc'en.

Pris:

Ønsker ikke å bruke så veldig mye penger da jeg spiller mest på konsoll, men litt gaming blir det på PC. Har ingen grense jeg må overholde, men til mitt bruk synes jeg ett sted mellom 8-9k er fornuftig.

Prossessor:

Ønsker AMD pga. pris, men hvordan oppleves disse ifh til intel ved alminnelig os bruk (surfing, åpne vinduer,se på hd filmer osv). Har lest at det er kun noen få fps forskjell i spill med AMD vs intel. Jeg har absolutt ikke behov for en i7 for å si det sånn. Det tyngste bruken i OS blir å se på HD filmer og spille..

Skjerm:

Må være to skjermer, OK kontrast og god skarphet er viktig. At den fungerer bra til spill er ikke viktig.

Grafikkort og spill:

Må være godt nok til å kunne takle spillene på markedet i dag godt og fremtidge spill greit. Spiller kun på en skjerm, men alltid native oppløsning. Spiller for det meste lette spill (FM2014, FTL og andre retroligende spill). Blir også noen tyngre spill som max payne 3, hitman absolution osv. Det jeg har sett av tester på sapphire r9 270x så ser det tilfredsstillende. Bryr meg ikke så mye om spesialeffekter som nvidia har, i mine øyne er det ikke verd 300-400 kr ekstra for ett kort som yter nesten likt (GTX760).

Hovedkort:

Min største usikkerhet (sammen med CPU), har aldri bygd pc før så jeg aner ikke hva det er viktig å være oppmerksom på. Jeg vet at den passer med AMD, to grafikkort samtidig er ikke viktig, men oppgradering til bedre grafikkort og cpu senere kan være aktuelt. Med tanke på fremtidsrettet, hvor lenge har AM3 standarden eksistert og vil den aktuell i en stund til fremover?

Strømforsyning:

Har ikke lest meg opp mye, men det jeg har lest er at corsair er bra og at de som var billigere på netonet (coolermaster og axp) var mer kvanitet enn kvalitet. Ønsker modulær for å ha ett ryddigere kabinett. Jeg mener at 500w skal være nok for grafikkortet. Ev. kan jeg gå lavere eller bør man velge det som grafikkort produsenten anbefaler? Hva er risikoen hvis den er for lav, at man får en pc som ikke yter optimalt?

Minne:

Er det stor forskjell i ytelse med 2x4gb vs 1x8gb? Det frister litt å kjøpe en 8 gb siden det vil åpne opp for større oppgraderinger i fremtiden, selv om jeg har vanskelig for å se nå at jeg skulle trenge mer enn 16 gb i nærmeste fremtid.

Til alle som har lest alt sammen, takk for at du brukte tid på å lese dette og på forhånd, mange takk for hjelpen! :-)

Liste med komponenter (kan også sees i vedlegg)

----------------------------------------------------

1 x Samsung 840 EVO Basic 250GB

1 049,-
1 x WD Caviar Blue 1TB 7200RPM
449,-
1 x Sapphire R9 270X 2GB OC
1 449,-
1 x ASUS M5A97 R2.0
690,-
1 x HQ AS-WRISTSET
49,-
1 x Fractal Design Define R4 Black
719,-
1 x Crucial BallistixSport 8GB 1600MHz
549,-
1 x AMD FX 6300 3.5GHZ
939,-
1 x Corsair CX 500 W Modular
495,-
1 x ASUS PCE-N53
299,-
2 x BenQ GL2450E
1 980,-

post-83638-0-81688700-1395920156_thumb.jpg

Endret av Slettet+19283741
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg må ærlig talt si at jeg ikke er sikker på hva AMD kommer med av fremtidige løsninger på egen standard. men AM3 begynner vel å dra på årene nå? men til det bruket som du skisserer virker det som et fornuftig valg. om det er så fremtidsrettet er jeg mer usikker på.

PSU: Et R9 270X kort krever en strømforsyning på 550W. AMD prosessoren krever 95W. Og så kommer det litt andre småting i oppå dette. men, det er fort gjort å se seg blind på disse tallene og er vel egentlig ikke så viktige. tenk på det som mer villedende.

jeg ville gått inn på Sveibuen sin tråd for å sjekke problematikken rundt PSU.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1569444

Wristset? er det ikke nok å ta i vannkrana et par ganger før du lugger tak i maskinen? jeg har nok syndet mye mot det armbåndet siden jeg aldri har brukt det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

For å snakke om så vil nok R9 270X med 2 skjermer bli litt lite.

Så ville heller sett etter R9 280x på bruktmarkedet, eventuelt HD 7970.

AMD har jeg egentlig liten tro på vil selge annet en APU for tiden, vil heller tro FM2+ platformen vil holde seg bedre en AM3 platformen. For å være ærlig tror jeg heller du bør se etter FX 8350 brukt, til tusenlappen bedre kjøp, selv om 125 watt er litt mye.

Er forsåvidt enig med antistatisk arbånd, er jo greit å ha kun i de tilfellene man er i et veldig gammelt hus som har veldig tørr luft og gjerne plastgulv. Om du er i litt mere fuktig rom er sansynligheten liten for å statisk eleksitet, det holder som regel bare å ta i kabinnetet eller annet metall før du tar i delene.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
nr 1. AMD har jeg egentlig liten tro på vil selge annet en APU for tiden, vil heller tro FM2+ platformen vil holde seg bedre en AM3 platformen. For å være ærlig tror jeg heller du bør se etter FX 8350 brukt, til tusenlappen bedre kjøp, selv om 125 watt er litt mye.

Nr 2.Er forsåvidt enig med antistatisk arbånd, er jo greit å ha kun i de tilfellene man er i et veldig gammelt hus som har veldig tørr luft og gjerne plastgulv. Om du er i litt mere fuktig rom er sansynligheten liten for å statisk eleksitet, det holder som regel bare å ta i kabinnetet eller annet metall før du tar i delene.

Nr.1 til speling trur eg ikkje det vil ha noko i seie om han veljer am3+ fordi når amd oppdaterar apuane sine pleier dei å skifte sokket, men på am3 pleirer dei å skifte brikkesett. Eg vi tru at ved speling av litt eldre spel vi ein 2-4 core gjere ein vell så bra jobb.

nr.2 Det er mykje som spelar inn i korleis statisk elektirsitet oppstår. Det kan vere noko du har på deg som lagar statisk... slik som treningsbukse eller ullsokkar. eller at ein "subbar" når ein går.

Eg pleier å seie at ein bør ha antistatisk lenke når ein skal jobbe med "naken" elektronikk. ikkje fordi det skjer noko, men at du KAN skje noko. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...