Gå til innhold

Aprilfest 2014, pybalto, fugler

Anbefalte innlegg

Flaksende fugl?

eh, ja. Men tenkte mer at på 1/1250sek er det grøt av fuglen, mens på 1/4000sek er nesten vingene også fryst.

Tassen er kongen! :) Så søt!

Jo, han er en hyggelig liten kar. Litt vanskelig å ta med på fototur, om jeg finner på å sette meg på huk mens jeg har han med, da går det en liten stund så hopper han opp på skuldrene.. så blir det 6kg ekstra der..

edit:

Også er han så flink med tannpussen. :wee:

Fotomodell.. liksom.

Endret av pybalto
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mamma sier han sier "voi voi" når jeg drar fra ham.. med en veldig trist stemme. Litt morsomt når jeg søker på det..

«Voi voi» er eit finsk uttrykk for overvelde eller eit sukk. På norsk kan «voi voi» tyde «au da», «uff da», «å, å» og «å kjære». Songentittelen «Voi Voi» er dimed ikkje samisk sjølv om teksten handlar om ei samepike. På samisk vert «voi voi» skriven «vuoi vuoi».

wikipedia

Endret av pybalto
Lenke til kommentar

Tassen har et skikkelig skjevt smil, uvanlig.

Jo, han har det med å gjøre sånn der, han kan ta begge sider opp også, av og til gjør han det. Herlige dyr, altså hunder.

Tassen er en hund jeg bare passer. Egentlig skulle han være i "perioder hos meg", men det er blitt "perioder hos eieren". Han kom til oss ved at en, da, 13-14 åring (som jeg er onkel til) hadde lyst på hund, også sponsa besteforeldrene det.

Også var det ikke klart allikevel, til å ha hund mener jeg, og det er der jeg kommer inn.. Jeg har ikke hatt hund selv på omtrent 16 år. Men uansett.., jeg syns bare han er herlig, og jeg gjør alt for at han skal trives hos meg. Så tar jeg det derfra.

Over til fuglene..

Et snapshot fra i dag, exif er i filene, på alle siden da jeg ble oppmerksom på at de ikke var det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takk, jeg selv er veldig fornøyd med det, iallefall siden det er et snapshot mens jeg egentlig sitter på trappa og drikker kaffe, mens tassen gjør sitt.

AF på egen knapp borte fra utløser er det smarteste jeg har gjort, det lar en få komponere ørlite uten å miste fokus. Det hjelper veldig ser jeg. Både på stillefugler og de i flukt. Har ikke helt fått trent det inn enda, men merker at jeg ikke trenger fundere like lenge før jeg trykker riktig.

Det jeg liker selv med dagens bilde er hvordan det mønsteret, og fargen, på området utenfor fokus på en måte repeterer bildet av fuglens vinge. Eller noe sånt. :blink:

Lenke til kommentar

Takk krøllx. :)

Jeg og tassen var ute å ruslet morgenturen hans. Så ble vi overflydd av kongen, rakk noen raske snapshot, og husker jeg tenkte på det kameraet som lå hjemme, i et bittelite øyeblikk. Hadde med 6D og 280mm (70-200mm+1,4), så jeg får heller fokusere på det positive.. som jo er at jeg hadde med et kamea. Den kom litt brått på egentlig, jeg hadde akkurat tatt noen nærbilder av en busk og hadde nok fokus i feil retning, både selv og på kameraet. Bildet er vel mer et "se hva jeg så"-bilde enn en bra bilde av en ørn. Men så har jeg noe å strekke meg mot resten av måneden. Skal nok ta en tur til fjorden og kikke en dag.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takk Mr.Sanders. :)

Dere tror vel jeg er blitt helt gal nå.. men jeg har alt vært på dagens første fototur. Sovna tidlig av i går, og våkna også vel tidlig. Kikket ut og fant ut at jeg jo kunne ta en snartur ut med kameraet, bare for å se om det er noe aktivitet der ute. Det var vel egentlig ikke helt lyst enda da, men det lysnet jo mens jeg gikk.

I skogen var det helt dødt, bortsett fra en og annen ravn, noen kråker og skjærer, men ingen innen "fotohold". Så fant jeg en hanske på stien, plukket den opp og hengte den i et tre.. og da jeg igjen fokuserte riktig så holdt jeg på å bli overflydd av en fjellvåk. Rakk noen snapshot, men det ble nok litt for mørkt til å bli noe annet enn enda et "se hva jeg så"-bilde. Men da er jeg iallefall sikker.. trekkfuglene her. :)

Endret av pybalto
Lenke til kommentar

Kjenner at jeg begynner bli litt lei av kråker og småfugl. Skal se om ikke jeg får flyttet litt på meg snart. Blir nesten som en eksamen og komme seg til sjøen, om det er fugler der da.. :confused:

Jeg og tassen var å rusla, og jeg hadde med kameraet. Fikk tatt bilde av en spurv i lufta med ganske greit fokustreff. Og veldig rask lukkertid. Problemet med bare 300mm er omgivelsene, så jeg måtte croppe, en blå vegg på en garasje er fjernet. Legger et annet bilde, bildet før i spoiler, det er croppet enda mer.

Lenke til kommentar

Takk Randi. :)

Jeg satt og funderte litt. Så monterte jeg et kjipt objektiv på, et jeg har liggende her akkurat nå. Mitt gamle EF 75-300 4-5,6 som søstra mi har glemt igjen. Egentlig rådet jeg henne til å la det ligge her pga uvøren bruk av teleobjektiv. Og heller bruke fast 50mm en stund. Iallefall, jeg tenkte det kunne være moro å teste det objektivet igjen, nå som jeg har brukt andre typer lenge. Det første jeg legger merke til er mangelen av USM motor og kunne finsjustere fokus manuelt hele tiden. Men det fungerer jo uten også, må bare omstille seg litt. Enten AF eller MF, ikke begge deler samtidig slik man er vant til.

Også er AF'en treg, utrolig treg. Men den fungerer jo den også, selv om den er treg. Bildekvaliteten er jeg vel ikke den rette til å bedømme, men til å presentere på nett i forminskede utgaver fungerer det ok "bra nok". Det objektivet blir nok ikke limt fast i kameaet, har jo annet innen samme området.

Endret av pybalto
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...