Gå til innhold

Aprilfest 2014, pybalto, fugler

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takk for kommentarene. :)

Jeg sto litt utafor huset med kameraet. Ser at jeg har en uvane med å konsentrere meg veldig om den delen av motivet der det valgte fokuspunktet sitter. Og dermed får jeg ikke hele motivet med på bildet. Fugler der stjerten er kuttet f.eks.. irriterende. Men man lærer vel etterhvert.

Dagens utvalgte, eller skal jeg morgenens, blir denne. Her fikk jeg iallefall hele med. Kunne nok egentlig trengt en crop og fjerna den irriterende gjerdebiten nede til venstre. 7D og 300mm+1,4

Lenke til kommentar

Jeg sto litt ute nettopp. For å prøve litt med en ny kominasjon. 7D 70-200mm+1,4. Da jeg gikk gjennom bildene så oppdaget jeg rusk på sensoren på et bilde, og på ett til. Men ikke på samme sted. og bildene er rett etter hverandre. Ellers var det ikke der. Nå lurer jeg litt. Det er ganske mulig det var et insekt i lufta.. Syns jeg ser vinger på prikken på begge bildene, men jeg kan jo ikke være sikker..

Legger ut sterkt croppete versjoner. I spoiler fordi det ikke var de bildene jeg tenkte i dag.

Endret av pybalto
Lenke til kommentar

Jo, kan jo ikke være sikker Randi. Men uansett. Jeg fortsetter med å prøve å lære fuglefotografering. Oppsummert kan jeg si at jeg må ha raske lukkertider, akkurat nå holder jeg på å teste ut 1/4000sek. Iso blir høy, og det blir litt støy pga det. Men jeg lever godt med den støyen egentlig. Det som er moro er å se forskjellen på fuglene mens lukkertiden har økt.

Exposure Time (1 / Shutter Speed) = 1/4000 second ===> 0.00025 second
Lens F-Number / F-Stop = 71/10 ===> ƒ/7.1
ISO Speed Ratings = 500
Original Date/Time = 2014:04:15 11:37:57

Lenke til kommentar

Flott det siste bildet ditt, og takk for tips om lukkertider, sjelden jeg er opererer med slike raske tider, blomster er litt greiere slik. Ellers er jeg helt enig at det må være lå å fjerne den lille saken i hjørnet på bildet fra 13. april.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takk JorunT. :)

Så må man jo heller ikke glemme at jeg bruker ganske trange brennvidder også. De siste er tatt på 420mm (300+1,4) på 7D, så den raske lukkertiden hjelper meg jo også litt på "stødighet". Noen ganger står jeg med tassen i bånd enda.. mens jeg står der å sikter. :confused:

Et bilde fra her om dagen som jeg sliter litt med å redigere. Finner ikke WB.. alt blir bare feil syns jeg. Våte kråker i sludd/regn.

Lenke til kommentar

Disse spurvene beveger seg så raskt syns jeg. Monopod ville nok vært til god hjelp akkurat når de starter, på en god del så står jeg lenge å sikter på fuglen mens den sitter og håper på at den skal starte avgårde. Men under "panoreringen" i flukt tror jeg den vil være i veien. Men det er jo "uprøvde" tanker dette. Jeg har en monopod, men bruker den sjelden.

edit:

Kan jo vise en situasjon som var sånn som jeg "ønsker", om man kan si det sånn.

Jeg ser en fugl som sitter. Og tar noen snapshot mens jeg håper den skal lette.

Og etter noen sekunder starter den. Så er det å stole på AF,en (som jeg har lagt til AF-on knappen istedenfor utløseren. Det må også trenes inn). I løpet av samme sekund får jeg fire bilder av den før jeg mister den ut av søkeren.

Også er det å håpe da.. at fuglen blir klar i bildet. Må bare stole på flaksen.

Endret av pybalto
Lenke til kommentar

Ai-servo, med alle 19fokuspunktene valgt - og hoved/start på midtpunktet. Også har jeg stilt litt inne i AI-Servo-menyene. Veksler litt på innstillingene der inne for å lære meg hva som fungerer best, eller kanskje mer om jeg merker noen forskjell. Det blir vel egentlig en sånn "bli kjent med kameraet"-ting.

Lenke til kommentar

PS: Noen mulighet for at du sniker inn et bilde til av Tassen i denne festen? Savner nesten rakkaren.

Tassen må bli igjen hjemme noen ganger. Da ser han først sånn ut, når han begynner å skjønne at han ikke skal være med. Ble litt fokusfeil.. men det gjør ikke noe. Ulingen er poenget..

Jeg går ikke langt unna, og heller ikke lenge av gangen. Uansett.. når han skjønner at ulingen ikke hjelper.. da ser han sånn ut..

Begge er croppet litt inn. For å holde det til utfordringen, selv om det ikke er fugler der.. så er jeg på vei for å se etter fugler.

Skal teste med polfilter på tassen i sånt lys, lurer litt på hvordan øynene blir da.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U8ZiojSR

13. april: Morsomt at fuglen har nebbet halvåpent, ikke så ofte jeg ser. Fugler i farta er likevel best, favoritten så lagt er den siste der med blå himmel.

Lenke til kommentar

Jeg har vel egentlig ikke noen fuglebilder jeg er veldig fornøyd med i dag. Så jeg kan heller bare vise en fugl, hvordan det blir med 1/4000sek lukkertid, rett etter "take-off". Også kan jeg legge ut en annen fra her om dagen, da på 1/1250sek., bare for å se forskjellen. Kan jo selvfølgelig hende de har forskjellig "utgangshastighet". Jeg tenkte litt sånn at kanskje noen hadde lyst til å se det jeg ser.. :confused:

Hadde denne vært klar og litt lysere.. og ikke croppet. så hadde det nok vært en kandidat. Men en av gledene med å fotografere er å mislykkes.. da blir det mye bedre om man lykkes senere..

--

Ja.. og takk for kommentarer. :)

Endret av pybalto
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...