Gå til innhold

Aprilfest 2014, pybalto, fugler

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jo.. men det er ikke akkurat første prioritet. Er jo morsomt om man finner det ut, men syns det er vanskelig å bla i fugleboka. De gangene jeg har prøvd tidligere så bommer jeg som regel. Er fin den siden "artsobservasjoner" hos fuglekikkerne, også markere det som "ukjent" eller "usikker".. og vips i løpet av noen minutter så har en med peiling fortalt hva det er. Jeg er litt sånn: småfugl, sjøfugl, rovfugl og rype.. også kråkefuglene da.

Endret av pybalto
Lenke til kommentar

Takk for det, Linepusle, for kommentaren. :)

Dagens kan man nesten se på som et pausebilde, jeg lot fuglene være litt i fred i dag, var bare en liten tur ute. Så fikk de snakke litt sammen i fred uten å stresses av meg.

Deillig med AF igjen. Bare peke og trykke.. enklere blir det ikke.

420mm (300+1,4) 1/1250sek, f/7.1, ISO400 på 7D

Lenke til kommentar

Er vel kanskje litt tidlig ute med dagens bilde. Jeg likte det på en måte, mens på en annen måte mislikte jeg det. Det er en spurv, den sitter og ser ut som den passer på det hullet. Har sett sånn "oppførsel" flere steder.. nesten som dem har funnet seg de knalle redene og er redde for å miste dem til andre.. og derfor må passe på inngangen. Det er sikkert ikke sånn det er, men jeg liker å tenke at det er nettopp det.

Etter en stund flyttet den opp på taket.. som om den måtte opp i høyden og speide litt, kanskje etter partneren.

Det er vel egentlig et brudd dette.. to bilder mener jeg.

Jeg misliker at det ikke er en hakkespett.. vi hadde en her i bygda i vinter. Så den regelmessig, men plutselig ble den borte.

Lenke til kommentar

Flotte bilder. Og "prosjektil" sjura er nok min favoritt også :)

Er litt nysjerig på 6D,en. Om den er brukbar til å "følge" fugler med,eller blir fokusen bare for treg?

Har prøvd litt sjøl og synes det er litt vanskelig å få gode bilder. Men tenker at det kansje er fotografen(meg) det kansje står mest på..

• Liker 1
Lenke til kommentar

Flotte bilder. Og "prosjektil" sjura er nok min favoritt også :)

Er litt nysjerig på 6D,en. Om den er brukbar til å "følge" fugler med,eller blir fokusen bare for treg?

Har prøvd litt sjøl og synes det er litt vanskelig å få gode bilder. Men tenker at det kansje er fotografen(meg) det kansje står mest på..

Jeg tenke jeg skulle teste litt med 6D også. Så skal gi et hint om hva jeg syns. Det er jo flere innstillinger om hvordan AF skal oppføre seg i servo-mode, bl.a. om det skal være hastighetsprioritet eller fokusprioritet, også kan man stille etter hvordan man tror motivet oppfører seg. Altså om det kommer rett mot i jevn bevegelse eller om det skifter retning hurtig. Det er kryss-sensor med god følsomhet i senter. Så jeg har forhåpninger om at det skal gå å få noe til, men jeg har jo ikke prøvd det enda.

--

det over er skrevet etter hukomelsen, noe jeg menr å ha lest. Så ikke ta det 100% som en sannhet.. kommer tilbake til det når jeg har prøvd litt..

Endret av pybalto
Lenke til kommentar

Takk alle sammen.

Jeg teste med 6D'en i dag- og 300mm+1,4ekstenderen. Syns AF fungerer ganske ok, iallefall med midtpunktet.

Dagens bilde er croppet, jeg måtte fjerne en blå vegg.. fikset ikke ha den med.

Så trenger jeg litt hjelp. Hva er "proof-profile"? Tassen slo på tastaturet da jeg holdt på å stille på bildet, vet ikke hvilken tast, men etterpå så får jeg et spørsmål om jeg vil lage proof-et-eller-annet for hver eneste ting jeg gjør. Svarer jeg "cancel" så får jeg bare det spørsmålet igjen. Finner ikke ut hva det er, og finner ikke ut hvordan jeg slår det av igjen.

For å vise john_Petter hva jeg mener om at AF fungerer i midtpunktet på 6D så legger jeg en ucroppet og uforminset kopi av et bilde, har ikke stilt på noen ting, altsp i LR, pga de proof-spørmålene. Gå inn menyen og kikk der, på AF-innstillingen så kan du trykke på info etter at du har valgt dem for å få en beskrivelse av hva de forskjellige gjør.

Jeg liker å stille sånn at den ikke henter fokus med en gang om motivet legger seg utenfor fokuspunktet. Også fokusprioritet fremfro hastighet. Alle innstillingene gjelder i følgefokus-modusen.

Det jeg ser er at fokus bommer litt av og til, men stort sett så er det godkjent etter mine "krav". Har prøvd på både kråker, skjurer og småfugl.. snapshot, ser en fugl - peker på den og trykker. Har som regel kameraet prefokusert på rett før uendelig.

edit: jeg slo av LR og neste gang jeg startet det så er ikke de proofgreiene der mer.

Endret av pybalto
Lenke til kommentar

Takk, begge to. Det fikset seg Randi, da jeg restartet LR så fikk jeg ikke de spørsmålene igjen. Tassen hopper opp på fanget og så går han opp på bordet og stiller seg foran skjermen om jeg ikke "hører på ham". Og om det ikke hjelper så slår han på hendene mine for å få oppmerksomheten min. Han ville ut en snartur. :wee:

Lenke til kommentar

Takk, Jorun, på disse siste er det kameraet som er den som skal ha takken, Ikke jeg. Point&shoot.. det eneste jeg gjør er å stille ISO og lukkerhastighet... ja og overeksponere litt o forhold til lysmåleren. Det er flaut, men en nevø på (da) 10år lærte meg det. Han skrudde på tommelhjulet etter at jeg hadde stilt kamereaet når han skulle fotografere en ørn.. og en sel.. jeg har aldri fått bilde av en sel..

--

syns egentlig det var mere gøy med manuell fokus..

Endret av pybalto
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...