Gå til innhold

Aprilfest 2014, pybalto, fugler

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Snapshotet av høna er kostelig. Fin komposisjon :)

Takk :)

Fange fugler i lufta er ingen spøk, vanskelig når de sitter, synes jeg, dagens fangst var slettes ikke verst. Også liker jeg kommentarene dine.

Nei, det er vanskelig. Men.. jeg skal øve på det. Så kanskje man klarer å ta noen bra fuglebilder etterhvert. Ser noen av dem "leker" en del nå, tidlig om morgenen iallefall. Kanskje det er tiden dems for å finne seg partner.. ikke vet jeg. Jeg bare ser at de holder på. Får se om jeg klarer gå ut med en gang jeg våkner om morgenen. I dag våknet jeg ca. 05.30, og satt og så gjennom stuevinduet på 4-5 skjærer som lekte seg oppi lufta. Akkurat som å se på tv, bare mye mer interessant.

Første bildet var jo litt av en luring, artig! :)

Har verken utstyr eller tålmodighet til fuglefoto jeg, tøft tema gjennom en hel måned!

Siste bildet er det "beste" i mine øyne, men synes kanskje flere av bildene er en anelse undereksponerte? Kan selvsagt være skjermen min som er litt vel mørk..

Jo, det kan nok være. Jeg bruker å legge meg på 2/3 overeksponering iflg lysmåleren, men det kommer jo an på hvilken målemetode som brukes. Også bruker jeg allikevel måtte dra litt opp på eksponeringen i etterbehandlingen. Men man lærer vel etterhvert. Forhåpentligvis.

Lenke til kommentar

Om noe virker vanskelig, ja da kan man jo prøve gjøre det litt værre. :wee:

I dag tok jeg med meg 300mm med 2x på 7D. Altså 600mm på 1,6crop. Det ble ganske trangt på forholdsvis nært hold.

Og så blir det manuell fokus. Småfugler i lufta kunne jeg bare glemme helt, så jeg konsentrerte meg om de litt større. Men det er vanskelig det også syns jeg, men det er nå morsomt å prøve allikevel. Jeg slo ikke av IS, og det var nok noe jeg burde gjort.. men jeg satt den i stilling "2" i den tro at jeg da kunne følge fuglene horisontalt og få hjelp av den. Jeg må prøve å slå den helt av, for jeg syns det er noe merkelig med resultatene. Nok om det.. skal prøve det ut i morgen.. kanskje.

Det bildet som jeg syns virker klarest er dette. Litt rar positur på skjura ble det dog.

Måtte opp på ISO400, når største blenderåpning er f/8 og lukkertiden er 1/1250sek så blir det sånn.

Lenke til kommentar

Takk begge to. :)

I dag har jeg testa med 6D'en og 300mm+2x-ekstenderen. Tenkte at jeg bytter kamera siden jeg allikevel ikke har noen nytte av AF-egenskapene til 7D. Det er enda er morsomt å prøve med manuell fokus, og i dag så økte jeg ISO til 800, satt lukkertiden til 1/1600sek og fikk da f/11.

Legger en alternativ i spoiler.

Lenke til kommentar

Gårsdagens skjærebilde var morsomt. Ser ut som en kule - som om den ikke flakser med vingene for å fly.

Takk Bykatt.. litt sånn som det telefon-spillet med de fuglene tenkte jeg, da jeg så resultatet. Fikk også samme fuglen med vingene ute, men det var ikke "det klareste".

edit:

Jeg oppdaterer denne med bilde fra i dag. Fikk til å få en spurv ganske klart i lufta.. for første gang. Med 7D og 600mm. Plasseringen er helt forferdelig, men det er fordi det blir "på lykke" når jeg tar bilder av dem.. altså sånn som snapshot skal være. De spurvene går ikke bare bortover, de går oppover-nedover-bortover samtidig. :wee:

Legger denne ut fordi det er første gang jeg får en.

Så ett fly mens jeg speidet etter fuglene på himmelen. Det hjelper å trene på å sette fokus.

Samme croppet litt

Flight: EK226 / UAE226: SFO San Francisco - DXB Dubai

EmiratesAircraft(B77W)

Boeing 777-31H(ER)

Registration(89620A) A6-EGI

33,000 ft - 982 km/t

(den fløy over Varangerfjorden, ca 15km unna)

Endret av pybalto
Lenke til kommentar

Om noe virker vanskelig, ja da kan man jo prøve gjøre det litt værre. :wee:

I dag tok jeg med meg 300mm med 2x på 7D. Altså 600mm på 1,6crop. Det ble ganske trangt på forholdsvis nært hold.

Og så blir det manuell fokus. Småfugler i lufta kunne jeg bare glemme helt, så jeg konsentrerte meg om de litt større. Men det er vanskelig det også syns jeg, men det er nå morsomt å prøve allikevel. Jeg slo ikke av IS, og det var nok noe jeg burde gjort.. men jeg satt den i stilling "2" i den tro at jeg da kunne følge fuglene horisontalt og få hjelp av den. Jeg må prøve å slå den helt av, for jeg syns det er noe merkelig med resultatene. Nok om det.. skal prøve det ut i morgen.. kanskje.

Det bildet som jeg syns virker klarest er dette. Litt rar positur på skjura ble det dog.

Måtte opp på ISO400, når største blenderåpning er f/8 og lukkertiden er 1/1250sek så blir det sånn.

Skikkelig stilig positur på denne skjære. Bra skarpt også! :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Skikkelig stilig positur på denne skjære. Bra skarpt også! :)

Litt synd med plasseringen av fuglen - vingen er bortimot perfekt fanget. Move tool i PS :)

Takk begge to.

Move tool i PS

Det eneste eksemplaret som fins av dette bildet er det man ser her. Min orginal er slettet.. skal nok ha det bedre enn dette før jeg gir meg. Må jo sette seg noen mål i fotogaferingen.

Endret av pybalto
Lenke til kommentar

Denne festen gir meg lyst til å ta bilder av fugler - men ser at det er vanskelig. Men hvorfor velge bort det som er vanskelig.

Prosjektilfuglen var überkul. :)

Takk.. Jeg syns iallefall det er vanskelig.

Pene fuglebilder, den spurven var flott.

Takk for kommentaren. :)

Flotte vingeformasjoner på de siste bildene, nå er det bare å få fuglene bra plassert også, sikkert ikke enkelt.

Det er sikkert enkelt for andre, for jeg har sett så utrolig mange flotte fuglebilder rundt omkring på nett. Men for meg er det vanskelig.. håper det er fordi det er noe jeg aldri før har konsentrert meg om, og at man får til noe pent tilslutt. Det er litt sånn.. å det har jeg lyst til å gjøre - også gjør jeg ingenting med det.. bortsett fra å utsette det til en annen dag.

Lenke til kommentar

Takk, JanR, som jeg sa blir plasseringen litt vilkårlig.. har bestemt meg for at snapshot ikke skal croppes.. det eneste som er croppet til nå er det skjulte bildet, og det var pga rusk på sensoren på 6D.

Jeg var en liten tur ute i dag. Jeg kjenner at jeg begynner å bli litt sliten av å holde på med dette, altså kamera-objektiv-ekstender og manuell fokus. Må liksom konsentrere meg så mye.. føler jeg.

Men nok om det.. jeg prøvde da litt på fototuren min. Fikk par spurver i lufta, som vanlig litt tilfeldig hvordan ting blir. Valget faller på en som ikke er helt klar, som er bakbelyst av solskinnet og derfor mangler highlight i øyet - men plasseringen liker jeg.. mye bedre enn sist iallefall.

Legger den klareste i spoiler, der er plasseringen fæl, det er busk i veien, man ser en uklar forstyrrende fugl osv..

Endret av pybalto
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...