ProphetSe7en Skrevet 27. mars 2014 Del Skrevet 27. mars 2014 Er det noen som kan noe rundt dette temaet? Jeg lurer på hvordan det vil bli å starte ett AS for å drive med utleie av bolig. Å kjøpe ett hus med 2-4 leiligheter i og leie ut disse. Hvor mye egenkapital må en ha i ett AS for å få godkjenning av banken til å ta ett lån på 6000000 til kjøp av bolig? Boligen har per dags dato en leieinntekt på ca 37 000 i måneden. Jeg vet rett og slett ingenting rundt dette temaet, så håper noen kan gi litt veiledning. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 27. mars 2014 Del Skrevet 27. mars 2014 Det er en temmelig dårlig ide, for skattesatsen blir nesten doblet. Så lenge man driver leie i "liten skala" (2-3 boliger, kanskje et par til, usikker på nøyaktig hvor grensen går) beskattes det som kapitalinntekt med 27%. Over dette er AS en god løsning, da alternativet er næringsbeskatning. For øvrig er det jo generelt sett en dårlig ide å kaste seg inn på næringsvirksomhet i denne størrelsesordenen uten å vite noe som helst om temaet. Banken kommer dessuten sannsynligvis til å kreve at du garanterer personlig for lånet, slik at den ene store fordelen med AS-drift ikke lengre står seg. Alternativt må du ha en særdeles god plan, og må akseptere vesentlig høyere rente. Lenke til kommentar
ProphetSe7en Skrevet 27. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2014 Takker for svar. Ett sted må jeg jo begynne å hente inn informasjon, og da var det greit å rådføre seg her som ett av alternativene. Viser det seg å være en dårlig ide så vil jeg selvsagt slå fra meg tanken, så derfor er alle innspill verdifulle. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 27. mars 2014 Del Skrevet 27. mars 2014 Med tanke på at terminbeløpet på et slikt annuitetslån (6mio, 20 års løpetid, 4 % nominell rente, ingen etablerings- eller termingebyr) vil utgjøre 36 359,- kr per måned vil nok en kreditor være skeptisk til et AS som utelukkende har dette som virksomhet. Det vil ta deg 5 år å bygge 20 % EK hvis du fullfinansierer prosjektet med lån. Lenke til kommentar
Titanic Skrevet 29. mars 2014 Del Skrevet 29. mars 2014 Jeg kjenner ikke dette systemet med bedriftslån veldig godt, men lån til aksjeselskaper krever vel mer sikkerhet enn lån til privatpersoner. Aksjeselskapet kan jo bare slåes konkurs, så har banken ingen de kan gå til for å få tilbake pengene sine. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 29. mars 2014 Del Skrevet 29. mars 2014 Jeg kjenner ikke dette systemet med bedriftslån veldig godt, men lån til aksjeselskaper krever vel mer sikkerhet enn lån til privatpersoner. Aksjeselskapet kan jo bare slåes konkurs, så har banken ingen de kan gå til for å få tilbake pengene sine.Det stemmer, mer eller mindre. Derfor krever bankene ofte personlig kausjon. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 29. mars 2014 Del Skrevet 29. mars 2014 I slike tilfeller kan det imidlertid fort bli risikofylt å sitte i styret, jfr. aksjeloven kapittel 17. Men "potensielt erstatningsansvar for styret" er dårlig sikkerhet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå