Torstein Norum Bugge Skrevet 27. mars 2014 Del Skrevet 27. mars 2014 Wall Street Journal tar oss nærmere svaret.Hva er den perfekte skjermstørrelsen? Lenke til kommentar
Rattata12 Skrevet 27. mars 2014 Del Skrevet 27. mars 2014 (endret) snakket med ergonomer og fysioterapeuter og sjekket utallige lommestørrelser før han fant ut hvilke tre elementer som er viktigst for deg som smarttelefoneier: 1. Hvor mye du kan se 2. Hvor langt du kan rekke med tomlene 3. Hvor liten/stor telefonen må være for at du skal kunne holde den behagelig. Tidenes mest vitenskapelige gjennombrudd her i verden på lang tid.... Endret 27. mars 2014 av Rattata12 8 Lenke til kommentar
Pjuuok Skrevet 27. mars 2014 Del Skrevet 27. mars 2014 Apple har jo den perfekte skjermstørrelsen 3 Lenke til kommentar
HulkHaugen Skrevet 27. mars 2014 Del Skrevet 27. mars 2014 Jeg var lenge i mot >4", men etter å ha hatt Nexus 5 en liten stund med sine 4,95" må jeg si det er perfekt. Har gjennomsnittlig store mannehender og rekker hele skjermen med tommelen. Å bruke en liten 4" nå føles veldig anstrengende. 1 Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 27. mars 2014 Del Skrevet 27. mars 2014 Hadde først iPhone 4, syns den var helt passe de første månedene. Syns så den ble litt liten. Kjøpte meg Xperia Z. Nå er det akkurat samme regla med denne Lenke til kommentar
Sir-Allistair Skrevet 27. mars 2014 Del Skrevet 27. mars 2014 Har havna på den konklusjonen at litt over 5" er perfekt. Synes 5,5" er behagelig, men det grenser mot å bli upraktisk stort. Lenke til kommentar
gulpetter Skrevet 27. mars 2014 Del Skrevet 27. mars 2014 Her (bare for mobil, naturlig nok) kan du uansett "sjekke" hvilken skjermstørrelse som er ideell for deg Dykk kunne jo ha nemnd at ein må ha amerikansk valuta for å teste dette... 1 Lenke til kommentar
Torstein Norum Bugge Skrevet 27. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2014 Her (bare for mobil, naturlig nok) kan du uansett "sjekke" hvilken skjermstørrelse som er ideell for degDykk kunne jo ha nemnd at ein må ha amerikansk valuta for å teste dette... Målene til den amerikanske valutaen er oppgitt, så med en linjal og et stykke papir er det fortsatt mulig å finne ut av. Men igjen: dette er en artikkel basert på en amerikansk avis, som følgelig ikke har noe utpreget behov å nå ut til noen større kundegruppe enn amerikanerne. Mvh. Torstein Norum Bugge, frilansjournalist for Teknofil.no Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 27. mars 2014 Del Skrevet 27. mars 2014 En mobil kan og vil bli brukt med både to hender og en hånd. For å kunne holdes maksimalt behagelig, og få mest brukbar flate så må altså en mobil sin skjermstørrelse kunne variere alt etter hvordan du holder den. Med to hender så er det ønskelig å ha en omtrentlig dobbelt så stor skjerm, da arealet tomlene kan dekke vil dobles, om ikke litt ekstra pga mulighet til å holde mobilen løsere i hver hånd. Det eneste som da ville fungert som et god skjerm ville vært en utfoldbar OLED-skjerm. Hvor den f.eks er 5" før du folder den ut, og 7,9" når du har foldet den ut. Og siden OLED er mulig å gjøre fleksibelt, så slipper du at det blir noe kant midt i skjermen når du har foldet den ut. I en verden full av kompromisser så vil den perfekte skjermstørrelsen være en størrelse som har minst mulig kompromisser. Altså en jeg kan utnytte maksimalt med en hånd, eller utnytte maksimalt når jeg har to hender. Hadde jeg kunne skalere den enda større når jeg satt eller kunne hatt skjermen i fanget og/eller ikke trengte å bruke tommelen, så hadde dette vært en ENDA bedre skjerm(størrelse). Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 27. mars 2014 Del Skrevet 27. mars 2014 Samsung Galaxy S2 hadde perfekt skjermstørrelse. 1 Lenke til kommentar
TheMoonMan Skrevet 27. mars 2014 Del Skrevet 27. mars 2014 Den perfekte skjermstørrelsen er individuell. Man finner det kun ut ved å prøve. Sånn, jeg er tydeligvis både ergonom og fysioterapeut, i tillegg til at jeg har forskjellig størrelser på lommene. Lenke til kommentar
Juke Skrevet 27. mars 2014 Del Skrevet 27. mars 2014 Jeg hadde foretrukket en skjermstørrelse på kanskje 10" på telefonen min, om det ikke hadde vært for at jeg ønsker å kunne ha telefonen i bukselomma og fordi jeg også ønsker å kunne bruke telefonen med én hånd på en nogenlunde behagelig måte. Både skjermer på 4", 5" og 6" er jo egentlig ubehagelig smått i veldig mange sammenhenger, men siden det er smarttelefoner det er snakk om er det likevel slike små skjermer folk flest foretrekker. Lenke til kommentar
IceImp Skrevet 27. mars 2014 Del Skrevet 27. mars 2014 Har nå en LG G2 med skjerm på 5,2" og den er for øyeblikket perfekt. På akkurat denne modellen utnytter LG plassen utrolig godt, slik at selve mobilen er håndterbar. Fikk en skikkelig klaustrofobisk følelse her omleden da jeg skulle finne en sang på Spotify på en 4" mobil, så det blir for lite for min del. Tror det er viktig å prøve større skjerm over tid før man gjør seg opp en mening. (Savner for øvrig Windows phone's filosofi med å ha adresselinjen i nettleseren nede i stedet for oppe. Mye lettere å nå på større telefoner og nettbrett når man bruker dem med en hånd). 1 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 27. mars 2014 Del Skrevet 27. mars 2014 4,3" er den optimale størrelsen. Nok til at jeg kan rekke over hele skjermen når jeg kun bruker en hånd, men samtidig så får du god plass. De som sier at enorme mobiler er perfekt har tydeligvis prioriteter jeg er sterkt imot. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 27. mars 2014 Del Skrevet 27. mars 2014 (endret) 4,3" er den optimale størrelsen. Nok til at jeg kan rekke over hele skjermen når jeg kun bruker en hånd, men samtidig så får du god plass. De som sier at enorme mobiler er perfekt har tydeligvis prioriteter jeg er sterkt imot. Hu?, og hva slags prioritet er dette som du er så sterkt imot? Prioritere bukser med store nok lommer og hender som er store nok til å enkelt kunne bruke med større skjermer som du er så sterkt imot? Jeg kan ikke se at det finnes en enkel prioritering en gang... Endret 27. mars 2014 av Andrull Lenke til kommentar
Gjest Slettet-RnjNn5NbHl Skrevet 27. mars 2014 Del Skrevet 27. mars 2014 Jeg syns HTC One har perfekt størrelse for meg for enhånds-bruk som jeg bruker mest, skjermen kunne hvært større hvis rammen hadde vært mindre. og ikke prøv å si at jeg har store hender eller noe sånt, jeg har helt normal håndstørrelse får en 10-klassing Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 27. mars 2014 Del Skrevet 27. mars 2014 4,3" er den optimale størrelsen. Nok til at jeg kan rekke over hele skjermen når jeg kun bruker en hånd, men samtidig så får du god plass. De som sier at enorme mobiler er perfekt har tydeligvis prioriteter jeg er sterkt imot. Hu?, og hva slags prioritet er dette som du er så sterkt imot? Jeg kan ikke se at det finnes en enkel prioritering en gang... At større er bedre. Større er som oftest bedre, men det er på bekostning av andre ting. Så om du vil ha en TV i lommen eller ha noe som er elegant å ha i hånden er prioriteter. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 27. mars 2014 Del Skrevet 27. mars 2014 (endret) 4,3" er den optimale størrelsen. Nok til at jeg kan rekke over hele skjermen når jeg kun bruker en hånd, men samtidig så får du god plass. De som sier at enorme mobiler er perfekt har tydeligvis prioriteter jeg er sterkt imot. Hu?, og hva slags prioritet er dette som du er så sterkt imot? Jeg kan ikke se at det finnes en enkel prioritering en gang... At større er bedre. Større er som oftest bedre, men det er på bekostning av andre ting. Så om du vil ha en TV i lommen eller ha noe som er elegant å ha i hånden er prioriteter. En smarttelefon skal gi deg mest mulig informasjon, og større skjerm kan gi deg mer eller tydeligere informasjon, som alltids vil bli bedre. Hvor elegant den sitter i hånden, og hvor stor lomme man har/hvor mye trøbbel det skaper vil være sterkt individuelt, så hvordan kan du påstå at noe større enn 4,3" blir feil prioritering? Og om det så ble mindre elegant, og skaper et større "lommeproblem", hvorfor skulle det å prioritere mer informasjon/tydeligere informasjon være så feil? Endret 27. mars 2014 av Andrull Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 27. mars 2014 Del Skrevet 27. mars 2014 En smarttelefon skal gi deg mest mulig informasjon, og større skjerm kan gi deg mer eller tydeligere informasjon, som alltids vil bli bedreeter. Hvor elegant den sitter i hånden, og hvor stor lomme man har/hvor mye trøbbel det skaper vil være sterkt individuelt, så hvordan kan du påstå at noe større enn 4,3" blir feil prioritering? Og om det så ble mindre elegant, og skaper et større "lommeproblem", hvorfor skulle det å prioritere mer informasjon/tydeligere informasjon være så feil? Hva? En smarttelefon skal gi meg mest mulig informasjon? Det er ikke sterkt individuelt. Med mindre du har enorme hender så går det ikke å bruke en stor telefon med en hånd. Jeg har en Nexus 5 som er ~5" og jeg har over gjennomsnittet store hender, og kan med mine store hender på hjertet si at jeg må sette ned handleposen for å skifte sang på mobilen. Om det er verdt "mer informasjon" tviler jeg på. Jeg sa ikke at det å prioritere "mer informasjon" er feil. Jeg sier at jeg er sterkt uenig i prioriteringen og jeg synes at det å ringe med en iPad eller 11" tablet faktisk ikke høres ut som en overdrivelse når jeg ser de enorme telefonene der ute. Begge deler er så og si like upraktisk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg