Gå til innhold

Benytter du demo funksjonalitet i programmer/apps/spill?

5 stemmer

1. 1. Med eller uten reklame? Prøveversjon eller ikke prøveversjon?

• Full versjon som koster penger, men da med innebygget trial hvor funksjoner er begrenset og med reklame
    • To seperate versjoner; en med reklame og en uten som koster penger

Anbefalte innlegg

Jeg har jobbet en stund med et spill, tenker jeg snart skal legge det ut... men jeg vil gjerne ha ditt synspunkt på noe :-)

Vil du ha et spill som

Kommer i en betalt versjon til feks 14/21 kr men som har trial slik at du kan teste dette spillet. Trial har begrenset med funksjonalitet og har reklame.

eller

Kommer i to versjoner i app butikken. Den ene koster penger og har alle funksjonen, den andre er gratis med reklame.

Det er mindre rot med det øverste alternativet. En bygger da en applikasjon og har trial/demo i den samme appen. Om man velger trial/demo så får man som sagt ikke prøvd alle funksjonene og en vil se reklame.

Fordelen her er at det bare blir et spill å oppdatere og laste opp. Utvikleren sparer tid ved å bruke innebygget funksjonalitet i plattformen. Prosessen ved å gå fra demo/trial til fullversjon er også veldig ryddig for brukeren.

Ulempen er at brukeren kanskje ikke en gang gidder å kikke på spillet om de er usikker etter å ha bare kikket på ikonet og ser at det koster penger.

Ved å laste opp to versjoner av spillet sitt, hvor den ene koster penger og den andre ikke (men som da er med reklame og nedskalert funksjonalitet) får brukeren testet appen uten å kjøpe.

Fordelen her er at brukeren kan laste ned appen helt gratis og det kan oppleves som mindre fuzz.

Ulempen er at det blir to pakker å laste opp for utvikleren. Om en må fikse noe må en justere parameter som tilsier om fila som lastes opp skal være gratis eller betalt, og så bygge de to versjonene. En må da holde tunga rett i munnen så en ikke gjør feil altså :)

Her er det snakk om å kanskje tjene en slant :-). Jeg har jobbet en stund med et spill jeg synes er gøy, om jeg kan hadde det vært hyggelig å tjene noe på det. Som forbruker av apps selv er det modeller i dag som irriterer meg (in app purchase feks). Bakgrunnen for denne undersøkelsen er å ta i bruk den modellen som irriterer minst :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg foretrekker apper som er reklamefrie og betaler da gjerne for dem for å slippe reklamen, men liker ikke kjøpe apper uten og å få prøve de først.

Så en reklame basert "Lite" versjon som kanskje ikke har alle funksjonene, men nok til at man får testet den skikkelig, og så en betalbar full-versjon uten reklame og med alle funksjoner er i mine øyne beste valgene.

Endret av esoteric
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...