Gjest Slettet-jS6upa Skrevet 26. mars 2014 Del Skrevet 26. mars 2014 Skal til New York i april og ser at det er ganske mye penger å spare på å kjøpe mac der i forhold til i Norge. Med dagens dollar kurs koster en 15" macbook pro 12085 kr i USA, og 16990 i Norge. Prisene henter jeg fra apple.com og apple.no.Men hva er "ulempene" ved å kjøpe mac i utlandet?Får jo amerikansktastatur, men er det mulig å bytte dette selv på en enkel måte? Er det noe annet som vil være forskjellig? Er vel kanskje mulig å få taxback på macen også? Lenke til kommentar
MrL Skrevet 26. mars 2014 Del Skrevet 26. mars 2014 (endret) Om du får taxback på macen vet jeg ikke, men du må ihvertfall betale 25% moms på grensen når du tar den med inn i Norge, ellers risikerer du å få den beslaglagt. I tillegg får du 1 års garanti kontra 5 års norsk reklamasjonsrett. På noen norske butikker kan du også nå få den for 15500. Med andre ord, dårlig investering å kjøpe MAC i USA. Endret 26. mars 2014 av MrLG 2 Lenke til kommentar
Araho Skrevet 26. mars 2014 Del Skrevet 26. mars 2014 Du får norsk tastatur ved å kjøpe via nettbutikken og få levert til der du bor - Fordel om du er der i en lengre periode, f.eks en måned eller mer. Det er også svært lite sannsynlig at du må betale moms på den om du har kastet esken osv og bare har med deg macen i kofferten. Det er en liten risiko, men den er ørliten, fordi ~ingen klarerer datamaskiner for turer ut av landet. Skal du være legit ville jeg nok kjøpt i Norge kun pga reklamasjonsretten og enkel henvisning til verksted. Riktignok skal det sies at jeg aldri har hatt problemer med Eplehuset etc. sin servicetid uansett, da. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jS6upa Skrevet 27. mars 2014 Del Skrevet 27. mars 2014 Har man med en pc inn i landet uten embalasje må man vel ikke fortolle den? Hadde i utgangspunktet tenkt til å ta med den gamle når jeg er der borte, tollerne kan vel ikke sjekke alle maskiner som blir tatt med inn i Norge? Lenke til kommentar
Araho Skrevet 27. mars 2014 Del Skrevet 27. mars 2014 Etter loven må du fortolle den (strengt tatt bare betale moms) fordi du innfører et produkt kjøpt i utlandet. Tollerne sjekker derimot ikke koffertene til alle som reiser inn for å se etter laptoper de ikke noterte seg når du reiste ut . Det du kan bli brent på er en stikkontroll, og hvor lurt det da er å si at du hadde den med på tur ut er jeg ikke helt sikker på Lenke til kommentar
RunRookieRun Skrevet 27. mars 2014 Del Skrevet 27. mars 2014 (endret) Kast all embalasje og bytt bakgrunnsbilde på den så er du nok safe mot selv den mest nysgjerrige tolleren. Legg den derimot ikke i en splitter ny pc-bag sammen med brukermanual og garantikort som en på jobben gjorde. :-P Det skal vel teknisk sett ikke være noe problem. Jeg sitter på amerikansk tastatur og har blitt vandt med det ganske raskt. De gangene jeg virkelig trenger norsk tastatur husker fingrene mine hvordan tastaturet ser ut. Du må selvfølgelig kjøpe ny lader i norge når du kommer hjem. Det tenkte jeg faktisk ikke på når jeg tok med min hjem, og hadde heller ikke kastet den amerikanske. Kom på det når jeg kom hjem, men spørs om jeg hadde vært rask nok i hodet til å si at jeg tok den med for å kunne lade der borte om jeg hadde blitt spurt. Så for å oppsummere, jeg er strålende fornøyd med amerikansk mbp, MEN jeg har heller aldri hatt noen problemer med den. Hadde den begynt å strule etter 2 måneder og apple her hjemme satt seg på bakbeina hadde jeg nok angret grovt. Endret 27. mars 2014 av RunRookieRun Lenke til kommentar
MartinF Skrevet 27. mars 2014 Del Skrevet 27. mars 2014 Bortsett fra reklamasjonsretten du har i Norge, så er det ingen andre fordeler med å kjøpe Macen her hjemme, slik jeg ser det. Jeg har kjøpt begge mine Macer i USA, begge med amerikansk tastaturlayout, noe som aldri har bydd på noen problemer whatsoever. Jeg har siden jeg kjøpte den første Macen, kun brukt den amerikanske laderen med en billig konverter på, så det er definitivt ikke nødvendig å punge ut mange hundre kroner på en norsk lader. Ser heller ikke den store frykten for disse tollerne. Jeg har blitt kontrollert en gang, kun fordi jeg kom med flyet fra Amsterdam. Da hadde jeg kofferten ’full’ av gaver og elektronikk som jeg hadde handlet i USA over Thanksgiving. Alt ble scannet, de stilte noen spørsmål også ble jeg dimittert. Ikke noe skumle greier der altså. Lenke til kommentar
johanf Skrevet 27. mars 2014 Del Skrevet 27. mars 2014 Personlig hadde jeg blitt gal av å ikke ha norsk tastaturlayout på maskinen min. Jeg hater tilogmed nordic layout! Det er veldig sterk forbrukerrett i Norge, så elektronikk kjøper jeg helst her. Da har man den sterke reklamasjonsretten på 5 år. Om det er verdt å betale 3-4.000,- ekstra for, kan du bare avgjøre selv. Hvis du kjøper maskinen i USA, kan du jo vurdere å kjøpe med en Apple Care pakke. Da får du 3 år garanti på maskinen til bare en liten økning i prisen. Hvis du så får bestilt den med norsk tastatur og ikke går på rødt inn til norge, er det vel verdt det. Da kunne jeg tilogmed vurdert å gjort det samme selv. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jS6upa Skrevet 27. mars 2014 Del Skrevet 27. mars 2014 Jeg har siden jeg kjøpte den første Macen, kun brukt den amerikanske laderen med en billig konverter på, så det er definitivt ikke nødvendig å punge ut mange hundre kroner på en norsk lader. Kan man ikke bare bruke den norske ledningen jeg har fra tidliger mac? (tenker da på å bytte den delen du setter i veggen? støpselet eller hva det heter) Lenke til kommentar
Jaybug Skrevet 27. mars 2014 Del Skrevet 27. mars 2014 Jeg har siden jeg kjøpte den første Macen, kun brukt den amerikanske laderen med en billig konverter på, så det er definitivt ikke nødvendig å punge ut mange hundre kroner på en norsk lader. Kan man ikke bare bruke den norske ledningen jeg har fra tidliger mac? (tenker da på å bytte den delen du setter i veggen? støpselet eller hva det heter) Ja, eller hvilken som helst standard strømkabel (Som Playstation bruker, f.eks) Lenke til kommentar
MartinF Skrevet 27. mars 2014 Del Skrevet 27. mars 2014 Jeg har siden jeg kjøpte den første Macen, kun brukt den amerikanske laderen med en billig konverter på, så det er definitivt ikke nødvendig å punge ut mange hundre kroner på en norsk lader. Kan man ikke bare bruke den norske ledningen jeg har fra tidliger mac? (tenker da på å bytte den delen du setter i veggen? støpselet eller hva det heter) Det kan man selvfølgelig gjøre. Lenke til kommentar
Fredrik_student Skrevet 29. mars 2014 Del Skrevet 29. mars 2014 Riktignok tre år siden, men når jeg var utvekslingsstudent i USA gikk jeg på Apple store og spurte om de kunne selge meg Macen med norsk tastatur. Dette var gratis, og jeg kunne hente maskinen tre dager senere. Bør sjekkes ut! Ellers fungerte poweradapter helt fint da det støtter 100v-240v eller noe slikt. Må bare bytte endepluggen. Kan kjøpes på clas ohlson for et par tiere og byttes selv om du er litt nevenyttig. Så lenge man sparer flere tusenlapper ser jeg ikke noe problem ved å gjøre dette, maskinene er av relativt god kvalitet og man skal være uheldig hvis det skjer noe. Har imidlertid ikke erfaring med garanti/reklamasjon opp mot Apple i Norge, men regner med man ihvertfall er dekket innen et år etter kjøpsdato. Lenke til kommentar
MartinF Skrevet 29. mars 2014 Del Skrevet 29. mars 2014 Riktignok tre år siden, men når jeg var utvekslingsstudent i USA gikk jeg på Apple store og spurte om de kunne selge meg Macen med norsk tastatur. Dette var gratis, og jeg kunne hente maskinen tre dager senere. Bør sjekkes ut! Min Apple Store i Atlanta nektet for at dette gikk an. Ikke engang på bestillingsvarer. Dette var dog over fem år siden nå, så tenkte aldri den tanken når jeg kjøpte min andre MacBook for et par år siden. Lenke til kommentar
Fredrik_student Skrevet 29. mars 2014 Del Skrevet 29. mars 2014 Kanskje man må insistere? Kan jo faktisk tenkes at det hjelper å mase om dette..? Der jeg var, Hawaii, hadde de to Apple Stores mener jeg å huske. Og jeg mener også å huske at det var noen som sa du måtte gå på den ene av de to, siden det var der du fikk ordnet med norsk tastatur. Så jeg antar faktisk masing kan fungere Disclaimeren her er at dette er over tre år siden og ting kan ha endret seg. Noen med nyere erfaringer? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jS6upa Skrevet 29. mars 2014 Del Skrevet 29. mars 2014 Om du bestiller maskinen fra apple.com (http://store.apple.com/us/mac) kan man velge pickup place. Så man kan velge hvor man vil hente maskinen. Etter man har valgt maskin inne på apple.com kommer man inn på konfigureringssiden, der kan man velge Norsk tastatur. Så regner med at om jeg bestiller på denne måten, så vil jeg kunne hente maskinen med Norsk tastatur når jeg kommer frem. Skal gi en update om hvordan det gikk Lenke til kommentar
bergie1 Skrevet 29. april 2014 Del Skrevet 29. april 2014 Vurderer selv å kjøpe ny macbook air når jeg skal til florida i sommer. Tenkte da å forhåndsbestille den på apple.com med norsk tastatur og in store pickup i en av butikkene i miami. mr.os, hvordan gikk det i ditt tilfelle? Vurderer også å benytte meg av utdanningsrabatt, i og med at jeg er student. Vil tro det fungerer greit, selv om jeg er student i norge? Tar selvsagt med studentbevis som også har engelsk oversettelse. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jS6upa Skrevet 29. april 2014 Del Skrevet 29. april 2014 Gjorde akkurat som du beskriver her, med education storen til Apple og full pakke. Eneste som greit å vite er at prisen du får oppgitt er uten mva. Dette gjør macen noe dyrere, men det lønner seg forsatt. Tastatur og alt annet fungerer utmerket! Det er ikke mulig å kjøpe kun endestykket til mac laderen (så vidt jeg veit), men jeg kjøpte en vanlig radio kabel på clas ohlson til 39 kr. Ble ikke spurt om å vise studentbevis heller btw, men det er sikkert lurt å ha med uansett Lenke til kommentar
tjbr Skrevet 29. april 2014 Del Skrevet 29. april 2014 Jeg personlig har nytt godt av kjøpsloven i Norge. Jeg kjøpte en Macbook Pro 15 tommer sommeren 2007. Tre år etterpå døde grafikkortet på maskina, Apple erstattet maskinen med en 2010 modell MacBook Pro 15 tommer. Norsk kjøpslov er verdt pengene i mine øyne. Risikere en maskin til 15 lapper for å spare litt er i mine øyne ikke verdt det. Du kan evt forsikre maskina da, det ville jeg ha gjort om jeg kjøpte i USA. Du kan kjøpe med norsk tastatur i USA, du må bare forhåndsbestille, prisen er den samme. Lenke til kommentar
MrL Skrevet 29. april 2014 Del Skrevet 29. april 2014 Gjorde akkurat som du beskriver her, med education storen til Apple og full pakke. Eneste som greit å vite er at prisen du får oppgitt er uten mva. Dette gjør macen noe dyrere, men det lønner seg forsatt. Tastatur og alt annet fungerer utmerket! Det er ikke mulig å kjøpe kun endestykket til mac laderen (så vidt jeg veit), men jeg kjøpte en vanlig radio kabel på clas ohlson til 39 kr. Ble ikke spurt om å vise studentbevis heller btw, men det er sikkert lurt å ha med uansett Det lønner seg helt til det skjer noe feil med MACen din etter 1 år. Du sparer max 1800 kr, og du får 1 års garanti kontra "5 år" i Norge. Versegod, det er ren gambling i mine øyne. Lenke til kommentar
quantum Skrevet 2. mai 2014 Del Skrevet 2. mai 2014 Kast all embalasje og bytt bakgrunnsbilde på den så er du nok safe mot selv den mest nysgjerrige tolleren. Den mest nyskjerrige tolleren ber deg nok hoste opp en norsk kvittering eller sjekker serienummeret, vil jeg tro. Det ville vaffal jeg gjort hvis jeg var nyskjerrig... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå