Gå til innhold

Kamera/optikk til produktfoto


Anbefalte innlegg

Er en venn som ikke er så inne i fotoverdenen med systemer og brennvidder, som har spurt om kjøpshjelp. Han driver med design m.m., og av og til har behov for å ta bilder; produktfoto. Stort sett på et bord, og gjenstander som stort sett er 10cm-1m store. Han har fra før et rimelig fotobord med lys.

 

Ønsker trolig zoom-objektiv for å slippe å gå for mye frem og tilbake (men fastoptikk kan selvsagt vurderes). Han ønsker normal/tele for å få normalt perspektiv. Noen ganger må han stå på stige for å få produktet ovenfra.

 

Trenger ikke spesielt liten DOF (ønsker at hele gjenstanden skal være skarp), og sier selv det er viktig med skarpe, høyoppløslige bilder (men har mistanke om at FF egentlig er overkill).

 

En bonus er om det er mulig å koble til PC for live view+direkte opplasting.

En annen bonus er om kameraet oser kvalitet, er kult og gjerne retro-stil.

Ellers ingen spesielle krav til størrelse.

 

Han har selv funnet frem til følgende kamera, kom gjerne med kommentarer (fordeler/ulemper) og andre forslag (inkl optikk):

 

-Fujifilm X-E2

 

-Olympus OM-D E-M5 (eller M1)

 

-SONY A7 ("dyrt men kan være det beste for mitt bruk siden det har veldig høy oppløsning")

 

 

(Selv er jeg m43 bruker og kjenner dette systemet godt, og prøver naturlig nok å anbefale dette).

 

Noen synspunkter/tips??

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høy oppløsning er ikke så viktig med mindre bildene skal bli store plakater.

 

Hvis han ikke bruker stativ bør det kanskje være stabilisator?

Med stativ og USB/WiFi-fjernstyring har man god kontroll og kan finjustere produktene med hendene fri.

Lenke til kommentar

Det vanskeligste med produktfoto (som mange andre områder) er belysning og komposisjon. Fikser han det kan nesten alle kameraer gi gode resultater.

 

Hvis liten/ingen fortegning er viktig er det kanskje neste store utfordring. Nesten ingen zoomobjektiver fikser det, men det finnes profiler for Lightroom/Photsshop som korrigerer rimelig bra - på bekostning av litt skarphet og ekstra prosessering.

 

"Problemet" med speilløse (av det jeg har sett) er at det gjøres automatisk korreksjon i kameraene som matches av LR/PS, men denne tar ikke alle fortegningsproblemer. Siden denne korreksjonen legges på autoamtisk er det ikke laget profiler for 100% fjerning for disse objektivene så man er altså i øyeblikket låst til default korrigering (eller manuell overstyring) som Adobe bruker (mulig DxO fikser det annerledes). Hvis default prosessering er OK gir det en veldig enkel arbeidsflyt, hvis ikke blir det mye styr.

 

Kameraene som nevnes i første innlegg virker som total overkill for formålet, men unntak av kvalitets/kulhetsargumenter.

 

Hvis høyoppløslig er superviktig kan jeg forstå A7r, men utvalget FE-objektiver er lite så det blir mye styr med adapter for å finne et objektiv som passer hvis ikke 24-70 kan brukes

 

Hvis 24MP er målet ville jeg gått for Nikon D5300 eller Sony A6000, Nikon har mye bedre utvalg i optikk enn Sony for E-fatning. Ellers har både Canon og Samsung 20MP i crop-kameraer.

 

Fuji XE-2 vil sikkert fungere utmerket som kamera, men her er problemet passende optikk. Ville ikke vært mitt førstevalg for produktfoto i øyeblikket.

 

Når det gjelder mFT ville jeg valgt GX7 pga elektronisk lukker og helt vibrasjonfri bruk. Panasonic har også god app for fjernkontroll, men usikker på om den kan brukes fra annet enn mobiler/pader. Det finnes jo flere makroobjektiver for mFT og FT så der bør det være mulig å finne noe passende, usikker på om noen zoom er godt nok korrigert.

 

Hvis tethered bruk er viktig ville jeg sjekket kompatibilitet med Lightroom, eventuelt hva produsenten selv har.

Endret av se#
Lenke til kommentar

 

kameraet er mer en godt nok men fullformat gir mer dybdeskarphet en foreksempel et 4/3 kamera.

Du mener vel mindre dybdeskarphet?

 

 

Begge deler er feil. Og riktig. Det kommer an på brennvidden, ikke størrelsen på sensoren.

Det er avstanden til objektet (i tillegg til blenderåpningen) som bestemmer dybdeskarpheten, med andre ord er det ønsket perspektiv som bestemmer avstand, og dermed brennvidde som må benyttes.

Selvsagt; ved en gitt avstand og lik blender vil dybdeskarpheten være større med mindre sensor enn FF, det skyldes brennvidden som må være mindre med mindre sensor. Denne effekten kan til en stor del elimineres ved å bruke mindre blender og høyere ISO på fullformat. Bruk av mindre blender på cropkamera krever mer lys på grunn av dårligere lav-ISO egenskaper, og gir også tidligere problemer med uskarphet på grunn av diffraksjon.

Endret av tow
Lenke til kommentar
En bonus er om det er mulig å koble til PC for live view+direkte opplasting.

Canon og Nikon har offisiell støtte for thetering. Pentax har uoffisiell støtte. Jeg er usikker på om Sony, Panasonic, Olympus, Samsung og Fujifilm har fått det.

Lenke til kommentar

Flere Samsung-modeller støtter også tethering over WiFi, men det er veldig simpelt ennå og kan ikke måle seg med Canon via USB. Man får kun se søkerbildet og har fjernstyring av utløser.

 

En fordel eller ulempe med kompaktkamera fremfor dslr er mye dybdeskarphet.

Endret av Frobe
Lenke til kommentar

Er ikke mye dybdeskaphet på nært hold en fordel når man skal ta produktfoto? mulig jeg ikke har forstått det riktig, men jeg tror at f.eks. om man vil vise et bilde av et produkt så viser man ikke f.eks. bare en skrue klart.

Helt korrekt! Og her syndes det mye!

Liten dybdeskarphet kan være stilig i mange sammenhenger, men aldri la den berøre produktet! Da viser du verden at du ikke har peiling.

 

Kunden skal kunne la øynene vandre hvor som helst på produktet, og se det krystallklart i godt lys, uten skygger, reflekser eller dårlig skarphet. Det krever ganske mye mer enn folk er klar over å ta gode produktfoto.

 

Bare se på finn og foto.no på bildene folk legger ved annonsen sin.... Ofte er bare litt av produktet skarpt. Ofte bruker man hvit bakgrunn 'for å være proff', med det resultat at det svarte objektivet som selges er, ja helt svart på bildet. Ingen detaljer å se! Eller blitsen reflekteres i produktet, og så videre!

Endret av ozone
Lenke til kommentar

Enig i at produktet i all hovedsak bør være sylskarpt, men bakgrunnen har gjerne godt av litt uskarphet sånn at man ikke forstyrres av støv og riper på produktbordet, skygger fra sømmer i blitsteltet eller lignende. Men jeg synes at "irrelevante" deler av produktet til nød kan være litt uskarpt. F.eks synes jeg ikke det er krise om bakerste stolben er litt uskarpt på et produktfoto der stolens forside, lener og stoff er hovedmotivet.

Lenke til kommentar

Takk for svar! :)

La nå ikke dette bli en dybdeskarphetsdiskusjon, jeg vet godt hva dette er og hvordan system/sensorstørrelse påvirker dette. I utgangspunktet trenger han ikke liten dybdeskarphet, hvilket kan være en fordel med tanke på at lyssterk opptikk er dyrere.

 

Jeg vet også at lyssetting er det viktigste, men kompaktkamera er ikke aktuelt, og ja det er trolig snakk om plakater i visse tilfeller (selv om jeg mistenker at reelt behov ikke trenger å være >20mp). Tror han blander uttrykket oppløsning i forhold til å mene skarphet, selv om det forsåvidt henger sammen.

 

Skal videreformidle forslag som Nikon D5300, Sony A6000, Canon, Samsung, og GX7. Har de førstnevnte tethering til PC? Trådløst?

 

(Det er nok ikke aktuelt med tethering til nettbrett).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...