dan83 Skrevet 26. mars 2014 Del Skrevet 26. mars 2014 hei jobber med to skjermer, en dell laptop skjerm som dekker aRGB og en ekstern eizo skjerm som kun dekker sRGB. Når jeg ser på bilder med mye grønt, så merker jeg en vesentlig forskjell på fargtonen mellom disse to skjermen, hvor grønt blir mer lyse-grønt på eizo skjermen Begge skjermene er kalibrert med i1 display pro og ting seg veldig likt ut ellers, utenom når det gjelder grønt som sagt. Sort/hvitt blir også litt mer nøytralt/korrekt på eizo skjermen, noe som tyder på at dell skjermen nok er litt vanskelig å få 100% korrekt. Men tilbake til grønt; kan denne vesentlig forskjellen komme av pgr av at aRGB dekker større fargerom, eller skal grønt fremstå relativt likt på en sRGB og aRGB skjerm? Lenke til kommentar
se# Skrevet 26. mars 2014 Del Skrevet 26. mars 2014 (endret) jobber med to skjermer, en dell laptop skjerm som dekker aRGB og en ekstern eizo skjerm som kun dekker sRGB. Det er ikke noe helt enkelt svar på det. Så lenge det er et bilde med sRGB-profil bør det se (veldig) likt ut. Er det et bilde med aRGB-profil og farger som er utenfor sRGB vil de mappes inn i sRGB for en sRGB-skjerm og da vil de åpenbart bli forskjell på de fargene, men når noen farger mappes inn der andre skulle vært/er kan det (avhengig av hvordan mappingen gjøres) også gi en forskyvning av andre lignende nyanser. Prøv en test med et bilde med sRGB-profil, blir ikke de rimelig like tyder det på et problem med oppsett/kalibrering. Sammenligner du et aRGB-bilde er forventnigen at det er noen forskjeller. Hvis du ser på en mapping av de to fargerommene ser du fort hvilke farger som er utenfor. Har du et program som kan "highlighte" out of gamut-farger kan du også se hva som faller utenfor sRGB på bildene dine. Grønt er et av "problemområdene" for sRGB. Btw, hvilken laptop er det, visste ikke at man fikk laptop-skjermer med aRGB-support. Endret 26. mars 2014 av se# Lenke til kommentar
dan83 Skrevet 26. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2014 (endret) jobber med to skjermer, en dell laptop skjerm som dekker aRGB og en ekstern eizo skjerm som kun dekker sRGB. Det er ikke noe helt enkelt svar på det. Så lenge det er et bilde med sRGB-profil bør det se (veldig) likt ut. Er det et bilde med aRGB-profil og farger som er utenfor sRGB vil de mappes inn i sRGB for en sRGB-skjerm og da vil de åpenbart bli forskjell på de fargene, men når noen farger mappes inn der andre skulle vært/er kan det (avhengig av hvordan mappingen gjøres) også gi en forskyvning av andre lignende nyanser. Prøv en test med et bilde med sRGB-profil, blir ikke de rimelig like tyder det på et problem med oppsett/kalibrering. Sammenligner du et aRGB-bilde er forventnigen at det er noen forskjeller. Hvis du ser på en mapping av de to fargerommene ser du fort hvilke farger som er utenfor. Har du et program som kan "highlighte" out of gamut-farger kan du også se hva som faller utenfor sRGB på bildene dine. Grønt er et av "problemområdene" for sRGB. Btw, hvilken laptop er det, visste ikke at man fikk laptop-skjermer med aRGB-support. tror det er dell aRGB skjermen som tuller litt, for selv etter at jeg har lastet opp bilder på 500px( i sRGB selvsagt), så er fortsatt grønt litt forskjellig på skjermene. Jeg har forreste en dell xps 502x (fra 2011) med en b+rg led skjerm, som dekker adobe RBG. Men den er nok lkke ideal for foto redigering, siden det ikke er en IPS skjerm og ikke er matt. Men stort sett, så ser bilder ganske like ut på begge skjermen. Er bare grønt som blir lysere og litt "varmere" på eizo skjermen, så går derfor utifra at det er den som er mest korrekt. Er jo tross alt snakk om en eizo skjerm. Men når det er sagt, så syntes jeg faktisk bildene ser bitte litt bedre ut på dell skjermen, pgr av litt mer "punch", noe som sikkert har noe å gjøre med at den er blank og derfor gir litt mer kontraster. En 27 tommers imac hadde nok vært nice, men har hørt rykter om at man blir litt lurt av blanke skjermen og derfor ikke vill vise korrek kontrast/farger i forhold til utskrifter!? Men dette er vell kanskje også avhengig av hvilke papir man skal bruke? Endret 26. mars 2014 av dan83 Lenke til kommentar
dan83 Skrevet 27. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2014 Glemte å nevne at blått også vises litt forskjellig, også på bilder i sRGB(feks på nett). Blåtonene blir mørkere på eizo skjermen og mer lyse på dell skjermen, altså litt motsatt av det som gjelder grønt! Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 27. mars 2014 Del Skrevet 27. mars 2014 Er det samme maskin som har både skjerm med aRGB og sRGB? Hva er Windows satt opp til å kjøre med som fargeprofil? Lenke til kommentar
dan83 Skrevet 27. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2014 (endret) Er det samme maskin som har både skjerm med aRGB og sRGB? Hva er Windows satt opp til å kjøre med som fargeprofil? ja, kobler opp laptopen til den eksterne eizo skjermen,så begge skjermene har sin egen fargeprofil(som jeg lagde etter kalibrering) Kjører windows 7 og har valgt korektt fargeprofil som standard. Når jeg kobler til eizo skjermen, så blir den fargeprofilen automatisk valgt, så etter hva jeg kan observere, så viser begge skjermene korrekt fargeprofil når jeg deler skjermene. Er som sagt bare grønt og blått som vises litt forskjellig, men dette kommer først frem hvis bilde har veldig mye blått eller grønt. Mange bilder ser så og si identiske ut på begge skjermene. Det som derimot er merkelig, et at jeg kun kan vise skrivebord på eizo skjermen, for at ting skal vises korrekt i LR4(på eizo skjermen). Dette gjelder derimot ikke når jeg ser på bilder på nett. Da vises bilder korrekt på begge skjermene(utifra de kalibrerte fargeprofilene) Endret 27. mars 2014 av dan83 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå