Gå til innhold

videoredigering..

Anbefalte innlegg

jeg skal kjøpe meg et dv-kamera nå, og av den grunn ønsker jeg også å oppgradere pc'n min slik at den er best rustet for videoredigering.

har en data med:

prosessor: intel pentium III, 733 mhz

hovedkort: ABIT BX 133-RAID

harddisk: Western Digital caviar 13GB

SDRAM 133, 256 MB

Grafikkkort: MSI Geforce 2 MX 400

windows 2000 pro.

hva trenger jeg å oppgradere?

har bl.a tenkt på å skaffe meg en ekstra harddisk for video, hvor mange GB bør den være på?

hvilket redigeringsprogam anbefales til ca 2500kr? følger det med firewire kort og kabel i pakkene?

takknemmelig for alle innspill:)

[ endret av ida_fegri den 2002-02-17 18:17 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Du bør i tillegg ha en egen hd for video

min 40/60 gb med rpm 7200. Også større hoveddisk.

Stor skjerm. Firewirekort.

Hovedkortet ditt er bra, det brukes bla av Multimediaexpress, importøren av pinnacle til Norge, når de skal sette opp maskiner til redigering.

tomy

Lenke til kommentar

takk for innpillet.

Har bestemt meg for å kjøpe en extra hd for videoredigerng, men trenger jeg virkelig en ny hoveddisk også? hvorfor?

har ikke så stor skjerm, men d r vel ikke no' stort problem d?

og firewirekort ja,d følger m når man j kjøper software til redigering, gjør d ikke? har tenkt på å kjøpe pinnacle studio dv m/studio 7..er dette et godt kjøp?

Ida

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-02-18 09:49, ida_fegri skrev:

takk for innpillet.

Har bestemt meg for å kjøpe en extra hd for videoredigerng, men trenger jeg virkelig en ny hoveddisk også? hvorfor?

Svar:

60 minutter DV ukomprimert AVI vil ta ca. 15 GB på HD, derfor er mye HD påkrevd.

Svar:

Ikke stort problem annet enn at det er behagelig med stor skjerm

og firewirekort ja,d følger m når man j kjøper software til redigering, gjør d ikke? har tenkt på å kjøpe pinnacle studio dv m/studio 7..er dette et godt kjøp?

Svar:

Studio DV er et kurrant kjøp. Firewire er med og installeringen burde gå greit siden du kjører intel. For en stund siden var det en tråd der AMD oppsett kranglet litt.

Som en liten regel må du regne med at maskinen må kunne laste minimum 3600kb/s for at overføringen skal gå greit. Har erfart at opplasting (tilbake til kamera har vørt litt mer krevende. Dette vil Studio DV sjekke når du laster ned din første DV-snutt.

Lykke til!

Yoda

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-02-18 09:49, ida_fegri skrev:

takk for innpillet.

Ida

Ser at noen anbefaler større hoved harddisk, jeg mener du ikke trenger det. Du kan få en time DV film ned i 900mb i "preview" kvalitet - det er denne du legger på hoveddisken din. Du skulle jo kjøpe en ekstra hd for å ha råfilen på (13gb pr.time) H.disker er ganske billig nå, så jeg ville kjøpt minimum en 40gb disk, men sjekk gjerne pris på 60 og 80 gb også. Kommer litt an på behovet ditt, hvor mange filmer/klipp du skal ha lagret samtidig på hd. Jeg har kjøpt Studio DV pakken, har ikke hatt det så lenge, men det virker som et greit program, det fulgte med firewire/ilink kort i pakken. Kostet ca 1300,-. Eneste minuset er at jeg filmer i 16:9 med kameraet og redigeringsprogrammet ståtter ikke 16:9 overganger :sad:

Lenke til kommentar

tror jeg nøyer meg med å kjøpe en extra hd til redigering, kommer til å kjøpe rundt 40-60 GB, har ikke planer om å lagre alle de ferdig redigerte videoer på harddisken så da holder vel d.. men r d ikke slik at den største harddisken bør være master og den andre slave? noen som kan si noen ord om dette?? kan egentlig veldig lite om data og redigering, har ingen eller liten erfaring.. bare lest litt om d..

all hjelp blir satt pris på:)

Lenke til kommentar

Jeg bruker en 80 gb hdd (7200), og har tilstrekkelig plass, så lenge jeg ikke skal redigere noe som varer mer enn ca. 2 timer. Husk også at event. musikk,bilder osv. skal også ligge på hdd så den fylles ganske raskt. Etter hvert som jeg er ferdig med et prosjekt, da sletter jeg alle filene på det prosjektet. Master'en har jeg på DV tape.

For å si det slik:

Du trenger ikke mer enn 40 gb, men prisen fra 40 gb til 80 gb er ikke stor, derfor er det egentlig mer "økonomisk" å kjøpe 80 gb nå. Ettersom det er noe du til slutt kommer til å ønske deg, når du blir mer erfaren, og ønsker å bli bedre. Da trenger du mer plass, for å kunne utforske og teste. Dersom jeg var deg ville jeg kjøpt Studio 7, og en hdd på 80 gb (7200 rpm: Viktig ikke mindre enn). Da har du et system du vil klare deg med lenge. Det neste du da sikkert ønsker deg, er mer plass på system hdd'en din, for flere programmer. For det florerer av gode programmer som du kan bruke til dette formålet.

Lenke til kommentar

Jeg ville garantert kjøpt mere ram. Med så lite ram vil bildet kanskje henge litt igjen og sånt no hvis du finner ut av at du har lyst til å bruke et litt bedre program f.eks adobe premiere.

Jeg ville anbefalt å kjøpe minst 80 gb. Det er nødvendig. Hvis du i telleg skal ha spill og musikk og progz...

Jeg anbefaler ikke studio 7. Pinnacle er noe jeg har lagt på øverste hylle for lengst(bak en bok så jeg ikke kan se det). Det er det mest nybegynner programmet som finnes. Men hjver til sin smak. Og hvis du skal ha adobe premiere så må du nok betale mer for det...

Adobe forever,....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...