Hugo_Hardnuts Skrevet 26. mars 2014 Del Skrevet 26. mars 2014 Hei. Årets skatteoppgjør ga et pent tilskudd til en fra før av ganske romslig økonomi, så jeg tenkte en oppgradering av den stasjonære var på sin plass. Egentlig litt prematurt, men delene fra nåværende maskin skal brukes i et annet prosjekt Nåværende maskin finnes i profilen min. Det jeg skal beholde er: PSU: Corsair 1000W CPU-kjøler: Noctua NH-U12P Skjerm: Samsung 24" 1900x1200 Har satt opp et forslag her: https://prisguiden.no/liste/147648/ CPU: Intel Core i7 4770K HK: Gigabyte GA-Z87X-UD5H RAM: Corsair Vengeance DDR3-1600 2x4GB CL9 Low Profile SSD: Samsung 840 EVO 250GB GPU: Gigabyte Geforce GTX 780Ti Windforce 3X Bruksområde: Spilling, og da primært er det ArmA3 jeg ønsker best mulig ytelse i. Andre krav: Skal bestille fra Dustin. Jeg er sensitiv for støy (gammel mann ) Budsjett er ihht. lista, men kan strekkes noe hvis det er gode argumenter for det. Trenger også en vanlig HDD på 3-4TB siden mine to 500GB begynner å bli litt små. Ellers skal kabinettet også byttes ut, men har vel mer eller mindre bestemt meg for et fra Fractal Design. På forhånd takk Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 27. mars 2014 Del Skrevet 27. mars 2014 Fractal er et god valg Vurdert en "mindre" pc? m-atx? FRACTAL DESIGN DEFINE MINI Så finner du deg et hovedkort til rundt om 1000kr Du trenger ikke bedre enn at det mangler tilkoblinger som du føler du trenger. i7? Bare spill du ville spille? Da holder i5 egentlig Skjermkortet: Viss du skal gå for 780Ti så anbefaler eg deg sterkt å gå for Classy eller Lightning Ellers så har du jo AMD R9 290 og 290X Vil heller anbefaler 290X over 780Ti (med unntak av classy og ligthing) Her har du et godt 290X: MSI RADEON R9 290X 1 Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 27. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2014 Takk for svar! Blir nok R4 på meg. m-ATX er et kult format - ikke tvil om det - men min PC må stå på gulvet under pulten uansett, så da er det liksom ikke noe poeng å ha minst mulig kabinett. Vil heller ha litt armslag mtp. komponenter og bygging. HK skal jeg revurdere fordet: ikke vits å betale mye for spor og funksjoner man aldri kommer til å bruke i5 vs. i7 i ArmA3 må helt klart undersøkes nærmere. Der er det jo en del penger å spare. Hva er grunnen til at Classfied eller Lightning er å foretrekke over Gigabyte-kortet? Det kan sikkert være gode grunner, men jeg er skeptisk av natur Jeg har vurdert R9 også ja. Har hatt AMD som siste tre kort, men jeg er skeptisk til varmeutviklingen på R9 etter å ha levd med HD4870 i sin tid som ikke fungerte optimalt. 290X er vesentlig billigere enn GTX780Ti, men ut fra de testene jeg har lest er det en vesentlig forskjell i ytelse også. Tomshardware fikk vel nærmere 50% høyere ytelse i Arma3. Da var riktignok ikke driverene til 290X optimalisert, men allikevel... Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 27. mars 2014 Del Skrevet 27. mars 2014 (endret) Ang AMD skjermkortet. Her er faktisk driftstemperaturen 90-95*C Men du får supre kjølere som IKKE støyer fra ASUS, MSI, Sapphire osv som også får temperaturen ned. Ang Classy og Lightning så er det pga du får 780(non Ti) som yter nesten likt som 780Ti stock hastigheter til en mye lavere pris. Så skal du gå for 780Ti så er dette helst for dem som skal klokke skjermkorta sine godt. Der er Classy og Lightning kongen på haugen Og ikke for å starte noen fanboy krig her altså: GTX 770 = R9 280X (likt) GTX 780 < R9 290 (AMD) GTX 780Ti > 290X (Nvidia)(men 290X er bedre med tanke på pris vs ytelse) Har jo også en del å si hvilke spill du spiller Feks så er jo AMD bedre på BF4(eller dem skal være det ) Endret 27. mars 2014 av sveibuen 1 Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 27. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2014 Ang AMD skjermkortet. Her er faktisk driftstemperaturen 90-95*C Men du får supre kjølere som IKKE støyer fra ASUS, MSI, Sapphire osv som også får temperaturen ned. Ang Classy og Lightning så er det pga du får 780(non Ti) som yter nesten likt som 780Ti stock hastigheter til en mye lavere pris. Så skal du gå for 780Ti så er dette helst for dem som skal klokke skjermkorta sine godt. Der er Classy og Lightning kongen på haugen Og ikke for å starte noen fanboy krig her altså: GTX 770 = R9 280X (likt) GTX 780 < R9 290 (AMD) GTX 780Ti > 290X (Nvidia)(men 290X er bedre med tanke på pris vs ytelse) Har jo også en del å si hvilke spill du spiller Feks så er jo AMD bedre på BF4(eller dem skal være det ) Ah, ok. Så det du mener er at et GTX780 Classy/Lightning vil være mer fornuftig enn et standard GTX780Ti? Og at hvis man skal forsvare kjøp av GTX780Ti så er det hvis man skal blodklokke, og da er det også Classy/Lightning-utgavene som er beste valg? Det er i så fall veldig fornuftige innspill Jeg har, som sagt, hatt 3 AMD-kort på rappen her nå, så fanboismen er det nok ingen fare med Bygget, som sagt, valget mitt på ArmA3-benchmarken til Tomshardware. En hypotese jeg har lest, er at ArmA3 er så CPU-krevende at physx(?)-funksjonen på Geforce-kortene får en stor rolle å spille fordi det avlaster CPU'en. Bare utrolig synd jeg ikke finner noen tester med nyere drivere BF4 spiller jeg ikke, så AMD's ytelsesfortrinn der hjelper lite Her går det i ArmA 95% av tiden og resterende 5% er i eldre spill. Ellers er det jo topp hvis 3.partskjølerene får ned temperaturen på R9. Selv safet jeg med nåværende kort og installerte egen kjøler etter erfaringene med HD4870. Lenke til kommentar
fflex Skrevet 27. mars 2014 Del Skrevet 27. mars 2014 (endret) http://www.techspot.com/review/712-arma-3-benchmarks/page5.html CPU. Ser ut for meg at i5-4670K vil være et like godt valg, spesielt med pengene du sparer. Ligger en graf litt nede på siden over ulike CPU'er. Ser også ut at Nvidia er preferert på grafikksiden. Om du er en "gammel" mann, som meg... så bryr du deg kanskje ikke om å overklokke for mye. Da ville jeg heller gått for et GTX 780 Ti. Endret 27. mars 2014 av fflex 1 Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 27. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2014 Tydeligvis gammel nok til å ikke klare å google ordentlig lengre Takk for linken! Lett overklokking skyr jeg ikke unna, men det begrenser seg til hva som kan gjøres innen medfølgende programvare e.l. Takk for gode innspill begge to, skal sette meg ned å gjøre en endelig beslutning. Noen innspill til HDD? Er det bare å finne billigste 7200rpm på ønsket kapasitet? Sist jeg kjøpte var det problemer med WD sine disker nemlig, men det er kanskje kurert nå? Lenke til kommentar
fflex Skrevet 27. mars 2014 Del Skrevet 27. mars 2014 HDD problemer ville jeg ikke tenkt for mye over, sånne ting er stort sett over i 2014. Husker også bla Hitachi hadde en "deathstar" serie for en god stund tilbake. 1 Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 28. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2014 Ok, takker Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 28. mars 2014 Del Skrevet 28. mars 2014 (endret) Ang skjermkortet som jeg skrev litt om. Så og si alle fabrikkoverklokkede 780 (uten Ti) er så og si like raske som Stock 780Ti. Og når pris forskjellen er såpass stor så kan du like godt gå for 780 (uten Ti) Men kommer du over et Ti på tilbud så hvorfor ikke Du får nå feks MSI GeForce GTX 780Ti til 5395kr hos komplett.no nå (9% rabatt) Ikke noe dumt valg det, god og støysvak kjøler ASUS GeForce GTX780 3GB DC2 OC til 3849kr hos netonnet.no (gratis frakt) Endret 28. mars 2014 av sveibuen Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 28. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2014 Får se hvor hardt jeg skal slå på stortromma Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå