Gå til innhold

Kjøpe telefon fra teleoperatør

Anbefalte innlegg

Er det noen begrensninger på en telefon kjøpt via teleoperatør kontra å kjøpe via en vanlig forhandler?

Har ikke kjøpt telefon via teleoperatør på noen år, så mitt spørsmål er som over. Tenker da på programvareoppdatering(må teleoperatør godkjenne den før jeg får den?), bytte av operatør i fremtiden og eventuelt andre ting.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Telenor og djuice låser stort sett alle telefoner du kjøper hos dem.
På bla. Samsung-telefoner har Telenor egen firmware, som gjør at det tar noe lenger tid å få de siste oppdateringene.
Det følger også med en del "bloatware" fra Telenor.

NetCom låser meg bekjent ikke telefonene sine, bortsett fra iPhone som de er pålagt til.
De legger heller ikke egen firmware inn på telefonene.

Operatørlåsen kan låses opp kostnadsfritt ved å ta kontakt med kundeservice både hos Telenor og NetCom.

Lenke til kommentar

Telenor har sakte men sikkert sluttet å låse telefonene, så dette er ikke et like stort problem som det kanskje var før.

Eneste som nå skiller en telefon kjøpt fra en operatør er at det kommer med noen apper spesifikke for dem, men det tar maks to minutter å slette disse om man ikke har behov for dem.

Forresten må jeg si noe på "Skal den repareres må den sendes i posten så det kan gå bort tid i postgang for å få den reparert.". Så lenge man har orginal kvittering fra der man har kjøpt den kan telefonen leveres inn i fysisk butikk, kjøpte selv telefon på nett fra Telenor og leverte den inn i butikk hos Spaceworld.

Lenke til kommentar

Eneste som nå skiller en telefon kjøpt fra en operatør er at det kommer med noen apper spesifikke for dem, men det tar maks to minutter å slette disse om man ikke har behov for dem.

Er du sikker på at de kan slettes, kan de ikke kun deaktiveres?

Lenke til kommentar

På min S4 gikk det og avinstallere Telenor appene osv, etter 4.3 oppdateringen tror jeg det var (?).

Men Samsung legger inn jo også inn mye jeg ikke har bruk for, som heller ikke kunne slettes eller deaktiveres, så ble uansett byttet til en ny ROM. :)

*
Operatørlåsen kan låses opp kostnadsfritt ved å ta kontakt med kundeservice både hos Telenor og NetCom.

Dette stemmer kun dersom man har kjøpt telefon med bindingstid på abonnement. En operatørlåst telefon kjøpt uten binding vil det normalt sett koste 600 kr for å åpne, og beløpet reduseres 40 kr/mnd fra kjøpsdato.

Lenke til kommentar

Ser ut som du har rett, det er mulig å avinstallere appene etter 4.3-oppdateringen. :)

Det med operatørlås er riktig, man må betale om man skal ha den låst opp om man kjøper uten abbonement.
Det tror jeg veldig få gjør, ikke så mange som selger operatørlåste telefoner uten abbonement nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...