annaeiram Skrevet 26. mars 2014 Del Skrevet 26. mars 2014 Ok. Vær forberedt på utrolig dårlig formulering/foklaring: "Das rote Haus liegt in einem schönen Garten." Her lurer jeg på ordet 'einem'. Ettersom Garten er hannkjønn (der Garten) gjør preposisjonsuttrykket 'in' at det blir einem. MEN der Garten er jo direkte objekt, og det skal jo stå i akkusativ. Jeg trodde derfor først at det skulle være einen. Er det liksom PU som styrer dette ovenfor om det er direkte objekt? Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 26. mars 2014 Del Skrevet 26. mars 2014 Om jeg ikke tar aldeles feil er det vel på grunn av regla "An, auf, hinten in, neben, über, unter, vor, zwischen" det blir dativ her... http://german.about.com/od/grammar/a/DualPrepositions.htm Det røde huset ligger i ro i hagen, altså "a stable position or situation", og derfor dativ. Lenke til kommentar
annaeiram Skrevet 26. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2014 Ja, nettopp men: der Garten er vel i denne setningen et direkte objekt. Direkte objekt står vel også alltid i akkusativ og da blir det jo einen? Lenke til kommentar
annaeiram Skrevet 26. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2014 (endret) Tror kanskje det har noe å gjøre med intrasive verb å gjøre, men det har jeg ikke lært enda. http://www.deutschlinks.net/grammatikk/objekt.htm Men ser her at "liegt" er et intrasivt verb, og har derfor ikke direkte objekt. Må være det? Endret 26. mars 2014 av annabananmarie Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 27. mars 2014 Del Skrevet 27. mars 2014 Det var jo en usedvanlig presis måte å si det på. Uansett kan du se preposisjonen foran, og da er det alltid PU, hvor kasus da styres av preposisjonen. Men jo, verbet liegen er intransitivt – det tar ikke objekt. Det kan du fort finne ut på norsk også: Huset ligger. Hva eller hvem ligger huset? Spør du derimot hvor huset ligger, ender du opp med et preposisjonsuttrykk. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå