Gå til innhold

Ny LCD skjerm for gamer - anbefalinger/erfaringer?

asdfasd

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe ny skjerm, en LCD vel å merke, men er bra lei av å se på specs. (som er ganske like for tiden) og lurte på om folk her på forumet kunne gi meg anbefalinger/erfaringer med LCD skjermer som de har/ har hatt. Hvilke jeg bør styre unna og hvilke jeg burde se nærmere på. Spiller FPS spill som CS, UT2k3, osv. Prisen bør ligge på ca. 5000-6000 kr. :yes:

Takker på forhånd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har jeg fått tilbrakt litt tid forann de mye omtalte Eizo L557k og Hyundai Q17s skjermene. Hadde også en Sony G420 for sammenligning. Siden jeg kun hadde et Radeon 9700 kort tilgjengelig fikk jeg et problem ved testing. Kortet har kun 1 DVI utgang og testing "head-to-head" var derfor umulig å få helt korrekt. Å kjøre begge skjermene på VGA ville blitt feil. Skjermene bør kjøres under optimale forhold. Derfor valgte jeg å ha CRT skjermen på analog og så skifte mellom Q17s og L557k manuelt. Fant til slutt ut at Eizo'n hadde såpass bra analog-digital konverter at jeg også testa litt med Eizo'n på VGA og Hyundai skjermen på DVI. Ting som bakgrunnsbelysning og innsynsvinkel blir ikke dårligere med analog :) Når jeg testa ghosting tok jeg enkelt og greit å klona bildet på CRT skjermen og på LCD skjermen og fyrte opp en DVD samt CS og UT2003.

- Eizo er overlgen på fargegjengivelse, innsynsvinkel og har en vesentlig bedre analog-digital konverter. Når det gjelder innsynsvinkel så er Hyundai'en helt grei om du er blandt dem som sitter rett opp og ned i stolen hele tida. Eizo'en tillater at du kan lene deg til sida, "ligge" i stolen eller sitte normalt uten at det går vesentlig ut over bildet.

Når det gjelder fargegjengivelse så er det en enorm forskjell. Vi må begynne med bakgrunnsbelysninga. Om du tar en farge over hele skjermen så vil du merke at L557k har en helt jevn bakgrunnsbelysning, mens Q17s var for mørk oppe i høyre hjørne.

Det er også en vesentlig forskjell i fargegjengivelse (dvs rødt skal være rødt, hvitt hvitt osv samt at det skal skilles mellom #B2A6B4 og #B2A6B3 dvs fargenyanser skal komme fram). Ved lyse farger og spesielt hvordan hvitt ble vist var det størst forskjell. L557K var rett og slett i en egen klasse her. Fargenyanser kom også bedre fram, da spesielt i lyse farger samt at hvitt var hvitt og ikke offwhite. Når jeg bevegde meg nedover til sorte farger så ble forskjellen vesentlig mindre, men Eizo beholdt ledelsen hele veien.

- Q17s har slik jeg ser det fire fordeler framfor L557k. Den er billigere, har usb hub, kommer med DVI kabel og ghoster mindre. Når jeg satt og så på Eizo'n kunne jeg merke ghosting ved enkelte(dvs noen anledninger) raske bevegelser i filmer. I CS og UT2003 så var det tydelig ghosting ved raske bevegelser med musa. Det vil være helt akseptabelt for de fleste og etter litt tid tenker du sikkert ikke på det i det hele tatt. Men er du en gamer så bør du styre unna L557k.

Q17s var som jeg allerede har nevnt vesentlig bedre enn L557k, men å si at den ikke ghoster i det hele tatt blir feil. HjemmePC skrev i en test at det er et "tydelig etterslep av sterke farger som rødt og blått på lyse bakgrunner". Jeg vil vel heller si at det er snakk om et "svakt, men tydelig etterslep". Kort sagt, CRT skjermer er fortsatt et bedre valg mtp ghosting.

Lenke til kommentar

Imponerende Anders.

Du bare MÅ ha for mye fritid :p

Skryte litt av den apen da: Anders har faktisk peil på det han prater om. jeg har lest mange av postene hans og det er faktisk meget god lesing. Sånne som han gjør forumet bedre, faktisk mye bedre.

Uansett LCD er nok overlegen CRT på allle punkter. Bare kverulanter sitter i dag å knuger på CRT teknologien, og argumentene for å beholde denne teknologien begynner å bli veldig få. ALLLE skjermprodusenter med respekt for seg selv har innsett at CRT tilhører gårsdagen. Det kommer kanskje 1 eller 2 nye CRT modeller i året, mens de spytter ut LCD modeller. Jeg regner med at disse vet hva de driver med...

Som bruker med en LCD skjerm vil du nok ikke merke noe forskjell i billedkvalitet (bortsett fra at du blir positivt overrasket). Spiller en del selv og er meget fornøyd med min skjerm, men det er som APEN over skriver i sin post: jeg er ikke 100% fornøyd med fargegjenngivelsen jeg heller, men til spilling er den overlegen.

Men det er kanskje andre skjermer som er der ute som er verdt å ta en titt på, for teknikken går stadig fremover og nye modeller kommer hele tiden.

Lykke til med valget (skal du kjøre safe, vet du jo hva du bør kjøpe).

Lenke til kommentar

Hitachi CML174 har også upåklagelig spillytelse, er absolutt verdt en vurdering hvis du ser på ny 17". Ellers har CRT klart sine fordeler ennå, og endel hardcore gamere har sikkert bedre utbytte av å spille på disse. Det blir ganske meningsløst å argumentere mot det, da vi vet at folk har forskjellig følsomhet for ghosting, og at crt ennå har bedre responstid.

Har ikke testet Q17S ennå, men jeg ser andre skjermer inkludert Hitachien som har fått like bra om ikke bedre omtale mange steder. Det beste er som jeg tidligere har sagt, å teste disse skjermene selv. Hvis du f.eks vurderer to modeller og de uansett koster 3-4000, hvorfor ikke bestille begge, og bruke en ekstra hundrelapp på porto til å sende den ene tilbake etterpå?

Her finnes nemlig ingen fasitsvar, kun hva man personlig foretrekker. Det er viktig å huske på når man leser på forumet...

Lenke til kommentar

En ting dere glemmer er hvordan LCD takler oppløsninger utenom den som er standard! På min Formac LCD vises spill bra i standard 1600x1200, men setter jeg oppløsningen i f.eks Soldier Of Fortune 2 til 1280x1024, så blir ikke grafikken riktig kvalitetsmessig! Lest på en eller annen hardware site at slik er LCD bare. Kanskje dette problemet er mer tydelig jo større LCD man har er jo en mulighet...men irriterende er det! CRT all the way for gamers!

Fra en som har både LCD og CRT.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...