Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

ang heftelser, naf-rapport og utgifter

Anbefalte innlegg

Hei!
Jeg ser på en bil som jeg antagelig skal kjøpe hvis jeg får orden på dette her. Det er 190.000 kroner i heftelser på den, men siden der den selges sier at det slettes ved nytt kjøp med mindre annet er opplyst, og jeg har ikke funnet noe annet opplyst. Hvordan sjekker man om heftelser blir slettet?

Og jeg sjekket skyldig årsavg. og det stod skyldig, men ikke hvor mye. Er det bare et år da?

Og NAF-rapporten sa at det var litt som burde utbedres, men ikke at det måtte utbedres. Kun 4 anmerkninger som faren min lett kan fikse siden han er bilmekaniker og får deler til innkjøpspris. Må man fikse ting som burde utbedres?

Bilen jeg ser på er en Honda Civic 1.8 fra 2007

Endret av Rubenevo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde stilt meg litt skeptisk til å kjøpe en bil på auksjon, så ut som en meget dårlig behandlet civic forøvrig og summen for å få denne her i pen stand ( med tanke på lakk og alt) så vil nok aldri denne gå som "billig" uansett slutt pris.

Vist du er usikker på det med heftelser så ville jeg tatt kontakt med de som driver auksjonen å hørt med dem for sikkerhetsskyld.

Beklager om jeg snakker om feil bil, men denne passet perfekt til beskrivelsen din i alle fall.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hadde stilt meg litt skeptisk til å kjøpe en bil på auksjon, så ut som en meget dårlig behandlet civic forøvrig og summen for å få denne her i pen stand ( med tanke på lakk og alt) så vil nok aldri denne gå som "billig" uansett slutt pris.

Vist du er usikker på det med heftelser så ville jeg tatt kontakt med de som driver auksjonen å hørt med dem for sikkerhetsskyld.

Beklager om jeg snakker om feil bil, men denne passet perfekt til beskrivelsen din i alle fall.

tror du snakker om riktig bil ja :)

får kanskje se etter noe annet da..

Lenke til kommentar

Heftelsane er større enn verdien på bilen er dei ikkje?

Dersom du kjøper ein bil med heftelser så tar du over gjelda, det er derfor viktig at gjelda blir gjort opp før du tar over bilen.

Ofte så vil selgaren ha bruk for pengane som bilsalget gir til å betale ned gjelda. Dette treng ikkje å være problematisk i det heile tatt, men det kan være lurt å ta oppgjeret via ein tredjepart. F.eks at du betaler summen til ein finansinstitusjon som igjen sørger for at pengane blir betalt vidare til kreditoren.

På den måten sikrar du deg mot at du kjøper bilen medan selgaren stikk av med pengane utan å betale ned gjelda.

Men sidan eg antar at gjelda her er høgare enn heftelsane så hadde det også vært ein muligheit at selgaren betaler deg mellomlegget for at du skal ta over eigerskapet til både bilen og gjelda.

Eks: Dersom det er 200k i heftelser på bilen, og bilen er verdt 150k så kan selger betale deg 50k for at du tar over bilen og dei 200k i heftelser. Då betaler du likevell berre 150k for bilen. Men vær obs på at det ikkje ligger skjulte ekstrautgifter dersom du går for ei slik løysning.

Lenke til kommentar

Bilen ligger vell på rundt 40-45 tusen nå, og den fortjener ikke gå for mye mer heller, så selger har en del mer gjeld en hva bilen vil være i nærheten av å bli solgt for.

Jeg linker ikke til noe i tilfelle trådstarter vil ha mindre "konkurranse" , selv om jeg som sakt ville heller anbefalt å finne en litt dyrere men mye bedre eksemplar av civic om det er det han er ute etter :)

Lenke til kommentar

Husk at selv om det står 190.000 i heftelser i Brønnøysundregisteret, så er ikke det den reelle gjelda. 190.000 var størrelsen på lånet når det ble tatt opp, og pantet etablert. Det er forhåpentligvis nedbetalt betydelig siden det.

Finn ut (fra långiver) hvor mye restgjelda faktisk er på pr. idag, betal det beløpet direkte til kreditor, og overskytende til bilselger. Om restgjelda er på mer enn du skal betale for bilen, få selger til å betale deg mellomlegget.

Hvorfor man skal ta oppgjøret via en annen finansinstitusjon enn den som har pant i bilen skjønte jeg ikke helt, med mindre det er en useriøs kreditor som har pantet...

• Liker 2
Lenke til kommentar

Synes ikke den Civic'en var så ille. Har du kontakter kan du få ordna alle de kosmetiske småskadene for under 5000 kroner.

Legg på 25% hvis du ikke har kontakter. Finnes flere alternative verksted som spesialiserer seg på små skader og ordentlig håndverk og oppretting og pussing. Moderne oppretterverksted er i dag stort sett delebyttere, og da blir prisene vanvittig høye når istedenfor å fikse en sprekk i f. eks. en frontfanger så blir en splitter ny bestilt (med påfølgende arbeid om omlakkering av hele fangeren, bytte av fangereren, flytte over alle smådeler til ny fanger osv.) Dette er egentlig kjempe positivt (når du ikke betaler selv), for da blir alt tilnærmet 100%.

Endret av Pjuuok
Lenke til kommentar

Faren min har kontakter så får deler til innkjøpspris osv, så det er greit sånn sett.

Så det jeg må gjøre er å høre med den som har lånt ut penger hvor mye som er igjen, betale det bilen er til salgs for også få selger til å betale resten?
så hvis lånet er på 150k nå, så betaler jeg de 45.000 for bilen, også betaler selger det som er igjen?

Lenke til kommentar

Faren min har kontakter så får deler til innkjøpspris osv, så det er greit sånn sett.

Så det jeg må gjøre er å høre med den som har lånt ut penger hvor mye som er igjen, betale det bilen er til salgs for også få selger til å betale resten?

så hvis lånet er på 150k nå, så betaler jeg de 45.000 for bilen, også betaler selger det som er igjen?

Korrekt. Det er absolutt ikke uvanlig at folk tar opp lån til å kjøpe biler de ikke har råd til, og ikke klarer å betale ned på lånet mer enn det bilen faller i verdi.

Du betaler jo ikke en krone før du har skrevet en kontrakt med selger. NAF kontraktskjemaet som jeg har brukt hver gang jeg har kjøpt norsk bruktbil er det et eget felt der det spesifiseres om bilen blir solgt med eller uten heftelser.

Ergo det er ingen ting å være redd for om du skriver kontrakt.

Auksjonen.no har også i løpet av de siste årene opparbeidet seg et rykte som en seriøs auksjonsside med stor vekst. Du kan lese mer om hvem Auksjonen.no er her: http://www.auksjonen.no/infosenter/om_oss

Lenke til kommentar

ok, tusen takk!
Har ikke veldig lyst til å kjøpe meg et lån på 100-200.000 kroner når jeg kjøper førstegangsbilen min :p

Det stod også at ikke tinglyste heftelser betales av ny eier, som bøter osv. Men hvordan sjekker man om det er mye sånt på bilen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...