Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ukontrollert rattutslag


Anbefalte innlegg

Jeg har en Toyota Corolla 1998 mod som har hatt feil med hjulvinkelingen før, men det har vært nå i nyere tid at jeg har merket noe merkelig når jeg svinger. I slake venstresvinger er det akkurat som om hjulets naturlig svingradius hopper over et hakk, slik at den plutselig tar lit mer til venstre. I stedet for å svinge jevnt gjennom hele svingen rykker den hardere på et visst punkt under rattingen.

 

Dette skjer ikke til høyere, som får meg til å lure om det er noe galt med stabstagen eller noe rundt festet til hjulet, eller i selve akslingen!?

 

Er dette noe jeg kan fikse selv?

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tjah.. åssen feil med hjulvinkelene har du hatt før? På Toyota får man bare juster spissing så hvis bilen har hatt skade skal man ikke utelukke at det skjer noe med Camber/Caster vinkel. Da kan du få sånne rare symptomer.

 

At et stab.stag knekker på en Toyota er ikke uvanlig det eller. Men hvis det knekker i den grad at det tar borti noe så vil du gjerne få en "smellelyd" hver gang du f.eks ratter til venstre. Om den subber borti drivaksel under kjøring vil det også lage greit mye lyd. Jeg ser ikke helt for meg hvordan det skal klare å "dra" i styringen uten at det lager noe ulyd. Noe du sikkert ville nevnt. Dette kan du også se helt fint bare du legger deg ned på bakken å ser litt med en lomelykt.

 

Rattakselkryss er også noe som også ryker på Toyota. Du vil da få tunge punkter når du ratter før det løsner igjen. Hvis man hadde lagd en hvit rallystrek på rattet. Bare for å markerer når rattet står rett opp eller i senter. Så vil man kanskje se at hver gang rattet står 90 grader til høyre, eller mot øst, så er det tungt å ratte akkurat der. Mulig det er dette som skjer og at du ligger på vippepunktet i denne svingen din.

 

Jeg hadde først å fremst heist opp bilen å sett etter slakk, dekk o.l. Det kan jo bare vere bremsen som ligger på. Så hadde jeg gått på rattakselkrysset(prøv å dyng det ned med rustløser å sving til det løsner. Da kan det gå noen år til) til slutt hadde jeg tatt en 4hjulskontroll.

 

Hvis ALT er strøkent hadde jeg mistenkt et indre drivledd. Dette er mer Ford/Subaru/Suzuki så den diagnosen sitter langt inne når det kommer til en Toyota. Skudd i mørket på noe man ikke skjønner og da bytter man deler på mistanke.

Lenke til kommentar

Hvordan hjulvinkelen ble skjev den gangen aner jeg ikke, men spissingen var totalt feil. dette gjorde at dekkene gnagde seg nesten gjennom gummien innerst på overflaten av dekkene. Dekkene sto altså skjeivt innover øverst på dekkene.

 

Det er ikke tungt å ratte heller da, men hva mener du med at bremsen ligger på?

Men jeg vet at jeg har en del problem med rust, så det er jo mulig at rattakselkrysset bør smøres med rustløser.

 

Er det problemer med idre drivledd blir jeg livredd!? :O har ikke lyst å bruke masse penger på verksted..

Lenke til kommentar

Du bør IKKE kjøre med bilen før problemet er identifisert! Det kan f.eks være snakk om slakke i et endeledd, blir den slakken stor nokk løsner styrestaget og hjulet er koblet fra styringen. Skjer det VIL hjulet stikke ukontrollert til høyre eller venstre til det stopper i noe. Se for deg at ene hjulet plutselig smeller til mer enn max styring til en av sidene i la oss si 80km/t, det kan bli... Interessant...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...