Gå til innhold

Skriveleif i forumet...

Anbefalte innlegg

Siden vi var så godt igang med stavenazismen og fasistgrammatikken her, så lurer jeg på noen ting:

[*] Skal 'naiv' egentlig skrives 'naïv'?

[*] Skal alle engelske ord med latinsk opprinnelse som har 'ae' i seg egentlig staves 'æ'?

Som f.eks. 'Encyclopediæ Britannica', 'fætus' (foster).

[*] Skal et punktum fra f.eks. en forkortelse falle bort på slutten av en setning? 'F.eks..' Eller: 'f.eks.'?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal ikke påstå at jeg kan svare på noe som helst av det du kommer med her, kan bare komme med antakelser:

[*]Både "naiv" og "naïv" kan brukes, men vær konsekvent.

[*]Æ er det samme som ae. Samme hva du bruker, men vær konsekvent. Det heter forresten Encyclopædia Britannica. Tror også det bare er britisk engelsk som bruker æ i noen særlig utstrekning. De har det med tradisjoner.

[*]Det er ikke pent å avslutte en setning med "f.eks.", skriv heller om på setningen. (Ja, jeg bare omgår problemet, og det er jeg helt tilfreds med.)

Tyldum: Sånn pirking dreper språket. Noe av det du kommer med der forandrer dessuten meningen i setningen. Dette er absolutt siste gang jeg gidder å reagere på denne tråden som har eskalert til uante OT-høyder. Om en mod kommer og stenger, er jeg en lykkelig mann. :lol:

Lenke til kommentar

Personlig gir jeg bare f. i å lese poster som er fulle av skrivefeil. Regner med de fleste andre også gjør det. Den beste (evt. jævligste) måten å vise sin avsky på er å ignorere personen som irriterer deg - noe en nobel-vinner sa på sitt vis i sin tid (dersom noen av oss bryr seg om det fremdeles;)

Lenke til kommentar

Eg syns det er på tide at de sluttar å pirke på andre sitt språk, for ikkje å snakke om kor uinteressant det er for innholdet i denne tråden. Dei som skriv på måtar som irriterar dykk (og meg, for den del) les ikkje dette likevel, og det er difor omtrent nyttelaust å diskutere det her.

Som det var nemnt tidlegare i tråden, ta kontakt med moderator (me har ein "varsle moderator"-knapp) når de ser bruk av SMS-språk eller liknande latskap, og lat oss vurdere det. Norsklærarar vert ikkje satt pris på på forumet.

Kommentarar på andre sine skrivefeil etter denne posten (i denne tråden), vil føre til ei veke ferie frå forumet.

Lenke til kommentar

Synes også at denne tråden har sklidd litt ut, men ser du på siste dato, så ser du at det er to døgn siden sist noen skrev noe her. Hadde kanskje vært like greit å la den ligge død, eventuelt stenge den i stedet for å hive mer ved på bålet.

Ville bare si at det også har vært en del fornuftige innlegg i denne tråden, om man ser bort fra de som har hatt det veldig morsomt med å leke norsklærere, som du sier. Det vi har kommet frem til, og oppklart overfor mange som ikke leser retningslinjene (er dessverre alt for mange av de), er at SMS språk, samt skriftspråk som gjenspeiler uttale ikke godtas. Synes derfor at denne tråden faktisk har hatt sin misjon. Dens rolle er imidlertid utspilt nå, og det hadde kanskje vært best om moderator stengte tråden fremfor å hive mer ved på bålet.

Bare mitt synspunkt. Takk.

Lenke til kommentar
Helt enig!!

Poenget var jo nettop rettelser på hverandre når jeg startet tråden' date=' men utviklet seg raskt til å bli en gedigen "rettelse på rettelse" sak mellom flere her :lol:

Jaja det ble jo mye morro her den kvellen det var som væst :yes:[/quote

']

Det er IKKE lov å ha det morro her på forumet :grumpy:

Lenke til kommentar
Helt enig!!

Poenget var jo nettop rettelser på hverandre når jeg startet tråden' date=' men utviklet seg raskt til å bli en gedigen "rettelse på rettelse" sak mellom flere her :lol:

Jaja det ble jo mye morro her den kvellen det var som væst :yes:[/quote

']

Det er IKKE lov å ha det morro her på forumet :grumpy:

Nei jeg merka det. Fikk noen sure PM i helga ja. :yes:

Skulle tatt seg ut om noen fikk seg en latter her inne 8)

Lenke til kommentar

Slik jeg ser det er det en uting med skrivefeil og posts fra folk som rett og slett gir balle i hvordan de formulerer seg. Det er skrekkelig irriterende å "lese" noe som ser ut som om det er skrevet på en mobiltelefon av en 11 år gammel inder som kom til landet for tre uker siden.

Poenget er at det ikke nødvendigvis er så viktig å henge seg opp i småting og være super-pirkete, men et visst nivå må man nesten ha.

Ting som å skrive "d" istedet for "det", "vær" istedet for "hver", "abbonnemang" istedet for "abonnement" etc. er bare -for- sløvt.

Jeg gråter for norskkunnskapene til den oppvoksende generasjon. :)

Lenke til kommentar

for å si det veldig enkelt:

skriver du som en tolvåring så blir også det du skriver oppfattet som en tolvårings uttalelse. skriver du mye feil så kan det lett gi inntrykk av at du mener mye feil også - på samme måte vil en velkledd og velstelt person lettere blir trodd enn en som er dårlig kledd og møkkete. dette er helt enkel og grunnleggende psykologi.

med andre ordet: forsøpler du språket så forsøpler du det inntrykket du gir. men du velger selvsagt selv hvordan du vil fremstå.

Lenke til kommentar

Skrivefeilene bryr jeg meg faktisk ikke så mye om, såfremt det ikke er så ille at meningen med posten kan misforstås. Har en del skrivefeil selv, så det blir for dumt å prike på alt mulig.

Men har sett noen skrekkeksempler å da...

F.eks. en post der en innvandrer reklamerte for at det bare var å sende mobilen sin til han for "åpning". For det første var det helt klart brudd på reglene. For det andre hadde han en så sinnsykt elendig måte å skrive på ("de ær bare å senneinn mobiln til mei,jegåpner den for 200)

beklager hvis dette ble en smule rasisitik, det kunne jo likså godt vært en norsk ungdom.....

Lenke til kommentar

Flott sagt el_cash!

Kan vi alle komme til enighet om følgende punkter:

1. Det er lov å skrive litt feil - det er ikke lov å påpeke/klage på dette

2. Det bør slåes oftere ned på sms-språk og kraftige sløvheter i språkbruk av modereatorer, og ingen andre. Vi har et språk og bør bruke det med stolthet

3. Når man oppdager sms-språk bruker man varsle mod-knappen, og holder kjeft i tråden

Lenke til kommentar
for å si det veldig enkelt:

skriver du som en tolvåring så blir også det du skriver oppfattet som en tolvårings uttalelse. skriver du mye feil så kan det lett gi inntrykk av at du mener mye feil også - på samme måte vil en velkledd og velstelt person lettere blir trodd enn en som er dårlig kledd og møkkete. dette er helt enkel og grunnleggende psykologi.

med andre ordet: forsøpler du språket så forsøpler du det inntrykket du gir. men du velger selvsagt selv hvordan du vil fremstå.

Er forsåvidt enig med deg, sms språk er en uting og bør slås ned på, men det samme bør det gjøres med alle som kritiserer andre for skrivefeil fordi man vet ikke grunnen til disse skrivefeilene, og å komentere slike ting kan føre til langt større/verre konsekvenser for den det gjelder enn at vedkommende bare forsvinner fra dette forum.

For de som har lese/skrivevansker har vel nok å stri med og trenger neppe bli minnet om dette også her på forumet.

Lenke til kommentar

Ja, la oss ikke rette på hverandre i hytt og pine. Men en ting vil jeg at mange skal tenke over (uten å nevne noen navn): Det er totalt forskjellig betydning på ordene "å" og "og", noe det ser ut til at flere og flere ikke er klar over.

Hvis det er vanskelig å vite hvilket ord av disse som er riktig, så tenk på engelsk. "å" = "to", "og" = "and". Da vil dere se at det ikke passer å bruke "og" nesten overalt, slik altfor mange gjør.

Lenke til kommentar
Ja, la oss ikke rette på hverandre i hytt og pine. Men en ting vil jeg at mange skal tenke over (uten å nevne noen navn): Det er totalt forskjellig betydning på ordene "å" og "og", noe det ser ut til at flere og flere ikke er klar over.

Hvis det er vanskelig å vite hvilket ord av disse som er riktig, så tenk på engelsk. "å" = "to", "og" = "and". Da vil dere se at det ikke passer å bruke "og" nesten overalt, slik altfor mange gjør.

Dette er sånn vi skal slutte med da dette faktisk er et meget vanskelig tema for dyslektikere. Selv jeg, som regner meg selv som relativt bevandret i vårt vakre språk må stoppe opp og tenke på dette en gang iblandt :)

La oss slutte med denne flisespikkingen (og heller sette alle kluter inn mot sms-språk ;) )

Lenke til kommentar

Dette er sånn vi skal slutte med da dette faktisk er et meget vanskelig tema for dyslektikere. Selv jeg, som regner meg selv som relativt bevandret i vårt vakre språk må stoppe opp og tenke på dette en gang iblandt :)

La oss slutte med denne flisespikkingen (og heller sette alle kluter inn mot sms-språk ;) )

Jeg vet at det er et vanskelig tema for mange med "å" og "og". Det var derfor jeg la frem den effektive og enkle måten å finne ut hva som er riktig hvor. Jeg mente ikke å kritisere, bare hjelpe (noen har kanskje lyst å skrive litt riktigere)...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...