Gå til innhold

Skriveleif i forumet...

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Topic:

Hvordan ting skrives er mindre viktig enn hvorfor ting skrives. Merklig at folk skal henge seg opp i småting, akkurat som meg nå, som skriver i denne tråden selv om jeg vet jeg burde la være.

Skrivefeil er diskutert opp og ned, små og store.

Problemene oppstår når vi kommer over poster som er så dårlig formulert, både ordfeil og elendig oppbygging, at det blir vanskelig å lese og forstå.
Digger å quote meg selv :D

Alle tall til og med ti skal egentlig skrives i bokstaver. I tillegg skal ting som m.a.o. skrives med "." , men jeg skriver bare mao.

Er det ikke til og med tolv?

At det faktisk er over midnatt på en fredagskveld og jeg skriver dette burde tilsi at jeg må slå av maskinen og indirekte tilsi at jeg bruker for mye tid inne på hw.no.

Sitter og venter på at jeg skal begynne på jobb imorgen kl 11:00 ;)

Det var bare det første jeg skulle poengtere, men når jeg først var i gang...

Lenke til kommentar
finn flere feil. Dette er lærerikt.

Du bommer forresten en del på tegnsetting selv. :lol:

Nei huff, det holder nå. Skapte mer reaksjoner enn jeg trodde :) Rimelig sikker på at jeg har rett ang. for tingen.

Tegnsettingen min er ikke perfekt, men så sier ikke jeg noe annet heller. Jeg er fornøyd så lenge det jeg skriver er bra lesbart jeg.

Lenke til kommentar
Poenget med denne tråden var jo at jeg irriterte meg over folk som skulle rette på hverandre hele tiden...... Hvor havnet vi egentlig....

Du ble rettet på. :hirr:

Det er helt og holdent en smakssak. Jeg lider av det samme som Douglas Adams: punktumskrekk.

"Punktumsskrekk".

Vannsskrekk også da? Nei, det er nok punktumskrekk med en s.

Lenke til kommentar

En visktenpaleig unsdelrøkese gjort ved et untivseriet i Enlgand har vist at desrom de to føsrte- og to siste botsvkeane i alle oredne i en tekst er riktig plessart, spllier det liten rolle hvkilen reføkkelge de øvirge boskvetane i oredne kommer. Tektsen er fullt lebsar selv om de andre bokeastvne kommer huilbtertlulter! Dette er fordi vi ikke leser hver eneklt botksav, men ser bidlet av ordet som hehleet.

Inresastaent!

Lenke til kommentar

Hei, klokka er over 1:00 natt til lørdag, litt må vi vel unne oss? Men jeg ser ihvertfall at jeg aldri skulle ha utfordret dere til å rette på skrivefeil, for ikke bare blir setningene mine gransket av mine likesinnede, men folk retter også på feil som ikke er der. :lol: Jeg slutter nå å svare på denne tråden, men jeg følte bare at jeg måtte forsvare min ære da det gjaldt feil jeg ikke har begått.

Jeg løper bort i skammekroken nå! Om folk har blitt irritert har jeg full forståelse for det ;)

EDIT: Jeg fant en feil! *rødme*

Lenke til kommentar
Hei, klokka er over 1:00 natt til lørdag, litt må vi vel unne oss? Men jeg ser ihvertfall at jeg aldri skulle ha utfordret dere til å rette på skrivefeil, for ikke bare blir setningene mine gransket av mine likesinnede, men folk retter også på feil som ikke er der. :lol: Jeg slutter nå å svare på denne tråden, men jeg følte bare at jeg måtte forsvare min ære da det gjaldt feil jeg ikke har begått.

Jeg løper bort i skammekroken nå! Om folk har blitt irritert har jeg full forståelse for det ;)

EDIT: Jeg fant en feil! *rødme*

Håper du skjønte at det var mest på kødd :) Sov godt a (ikke drøm om bisetninger startet med for) :p

epsenf: nja. Det var faktisk ikke så ille, men sleng inn et par bokstaver som egentlig ikke skal være der (f.eks z). Bruk ustandariserte forkortelser og ord som rett og slett ikke eksisterer (sms og fjortissspråk) så blir det straks værre

Lenke til kommentar

Vær så snill, finn flere feil. Dette er lærerikt.

OK, sure.

Det er helt og holdent en smakssak. Jeg lider av det samme som Douglas Adams: punktumskrekk.

"Punktumsskrekk".

Ok, da heter det kanskje "vannsskrekk" og "høydesskrekk" da?

Nei, men det heter "smakssak" og ikke "smaksak".

Nyah nyah! :D

Lenke til kommentar

Hmm.. la merke til at denne tråden skled litt ut etthvert, ja.. :D

Men for å markere min mening i denne saken: Jeg irriterer meg voldsomt over folk som ikke kan bruke punktum og kommategn der det skal være. :evil:

Tror at det er god del i norge som burde a frisket opp norskkunnskapene sine, eller kanskje bare ha fulgt med litt bedre i norsktimene på skolen...

Er klar over at måten jeg skriver på kanskje ikke er 100%, men jeg tror da likevel at jeg klarer å uttrykke meg noenlunde korrekt. :)

Lenke til kommentar

Det er vel greit å si ifra om et problem ang skrivefeil som en selv ikke skjønner :roll:

Hvis setningen er så dårlig formulert at det ser ut som om den er skrevet speilvendt i mørket, så er det vel bedre at man sier ifra enn å la være å svare.

Har hatt dette som problem før, dog på IRC, men jeg fikk ihvertfall masse kjeft fordi jeg spurte om han kunne omformulere setningen sin.

Det er ikke skrivefeil som bryr meg mest. Det er heller den pokkers dialekta. Det er greit at man snakker slik, men man bør da ikke skrive slik?

Ikke for å være slem og allting, men er det ikke 2 skriftspråk i norge?

Bokmål og nynorsk.

Det er selvfølgelig vanskelig for meg å lese nynorsk. Men jeg forventer ikke at alle skal skrive på bokmål bare fordi jeg vil det.

Så lenge nynorsk er en del av det norske skriftspråket, ja, da får jeg respektere det, og heller bruke litt tid på å lese.

Har fått en del refs for klaging på dialekt på IRC.

Blir vanskelig å bo i norge med nesten 100 skriftspråk syns nå jeg :-?

En skrivefeil her og der er lov syns jeg. Men så grove så man må lese ordet eller setningen baklengs for å forstå den, da begynner det å ligne noe.

Men! Jeg klager ikke over skrivefeil selv, jeg sier at jeg ikke forstår hva han skriver/mener, eller så overser jeg han bare. Hvis jeg er i det late hjørnet ;)

Lenke til kommentar

Tegnsetting er et problem ja. Det er kjipt å lese tekster som ikke inneholder punktum eller komma...

Når det gjelder generelle skrivefeil så er det vanskelig å gi kritikk da en ikke vet hva som ligger bak - det kan være en med dysleksi (hvorfor må ordet for skrivevansker være vanskelig å skrive?) eller en av våre nye landsmenn.

Derimot så synes jeg vi skulle fått disp fra retningslinjene for å slå ned på sms/fjortiss språk. Det er ingen som ikke tåler å bli kritisert for at de har lagt til seg møkkavaner som dette. Alt i alt mener jeg at folk har godt av å bli plukket på for dette. Gidder de ikke på skolen, så kanskje de gidder her hvis de må for å få svar!

Prøv å unngå SMS-språk, sjekk etter skrivefeil og grammatiske feil før du poster. Om du poster meldinger med feil i, så kan du gå inn og redigere disse i etterkant. Men, husk alltid at det finnes mennesker som har lese- og skrivevansker. En kritiserer aldri andre for skrivefeil eller grammatiske feil. Om spørsmålet er dårlig formulert, spør du fint om posteren kunne være så snill å omformulere spørsmålet.

Her står det jo svart på hvitt at man bør unngå sms språk

hvis jeg motsier meg selv på noen punkter så er det fordi jeg har sovet på saken :)

Lenke til kommentar
Og når en får følelsen av at annenhver bruker med noen feil i innlegga sine skriker opp om dysleksi føler jeg at det er mer viljen til å skrive rettere det står på en reelle problemer med skrivinga.

Tok meg friheten i å quote bare litt av det du skrev jeg Stonescream.

Forsto jeg deg rett nå, så mener du at folk med dysleksi har mindre vilje til å rette opp sine ordfeil ?

Eller var det bare helt generelt folk med skrivefeil du mente ?

Det skal mye tid og tålmod til å lære en med dysleksi å skrive rett. Tror neppe at en korrektering i en post her ville hjulpet noe særlig. I lengden...

Jeg er også avhenger av at ting blir skrevet rett, men gidder ikke å legge meg opp i det, så lenge jeg forstår det :)

Lenke til kommentar
Det er ikke de små, åpenbare fillefeilene jeg reagerer på, for eksempel hvor folk har bommet på tasten eller et par bokstaver har byttet plass, men mer alvorlige stavefeil og orddelingsfeil. Legg merke til det ordet folkens! Ord. Orddeling. Orddelingsfeil. Det er utrolig lett å lære reglene for orddeling, for ord skal ikke deles i det norske språk. (Joda, det finnes unntak, det vet jeg, men kommer ikke på noen i farten.)

"Det er ikke de små og åpenbare feilene jeg reagerer på, hvor folk for eksempel har bommet på tasten eller et par bokstaver har byttet plass, men mer alvorlige stavefeil og orddelingsfeil. Ord. Orddeling. Orddelingsfeil. Det er utrolig lett å lære reglene for orddeling [snip malplassert komma] ettersom ord skal ikke deles i det norske språk. (Joda, det finnes unntak, det vet jeg, men kommer ikke på noen i farten.)"

[Edit: her innser jeg at jeg snakker om noe helt annet: bindestrek. Tralalala...]

Og unntakene er der et ord skal gå over flere linjer (bare pass på at du deler på en fornuftig plass. Feil: sjokol-ade, rett: sjoko-lade) og for å lette lesbarheten. Språkrådet fraråder egentlig all annen bruk av bindestrek enn når et ord går over flere linjer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...