Gå til innhold

Skriveleif i forumet...

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

greit nok at en ikke skal klage så alt for mye på skrivefeil, men blir litt teit når innlegget ligner noe en barneskole elev kunne ha skribla ned.

Sier en ifra så blir det kanskje bedre på neste innlegg og da får en ikke flere beskjeder.

Jeg må innrømme at jeg sukker når jeg ser spørsmål som:

Hvem ribbe bør jeg bruke...

og lignende.

småting som ombytta bokstaver i ord osv. legger jeg ikke merke til egentlig, men når selve spørsmålet om hjelp er feil er det ofte jeg ikke gidder å legge inn et mulig svar. Tolker det dithenn at når brukeren ikke har tatt seg bryet med å sjekke litt etter skrivefeil, er ikke problemet så stort heller.

Og når en får følelsen av at annenhver bruker med noen feil i innlegga sine skriker opp om dysleksi føler jeg at det er mer viljen til å skrive rettere det står på en reelle problemer med skrivinga.

Dersom det er så grusomt å bli kommentert på feil så gå over en gang da før du trykker på post knappen.

Jeg hadde bokmål som sidemål på skolen, så noen feil blir det nok med meg og, men har ikke fått kjeft enda. går da utifra at det er greit nok, men blir heller ikke flinkere til å skrive når en ikke får påpekt feil.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig er det lov med skrivefeil. Alle har noen av de en gang i blandt.

Personlig er jeg skremt av skriveferdighetene til den yngre grade. Jeg synes det blir mer og mer av gramatiske feil. Føler og at den generelle språkforståelsen forsvinner litt etter litt hos post MTV generasjonen.

Men jeg er helt enig i at det ikke er nødvendig å pirke på småfeil. Det bør vi overlate til lærere og foresatte.

Problemene oppstår når vi kommer over poster som er så dårlig formulert, både ordfeil og elendig oppbygging, at det blir vanskelig å lese og forstå. I de tilfellene drister jeg meg til å påpeke at det er vanskelig å skjønne hva folk mener, og at de bør reformuler seg.

Har merket at det blir flere og flere slike poster. Det er ikke mange årene siden det språklige nivået her på forumet var mange hakk over dagens.

Ellers er jeg stor fan av å lese over innlegget før man trykker ok

Lenke til kommentar

Reagerer ikke på generelle skrivefeil. Det er lov å feile, og det finnes dyslektikere blant oss. De kan ikke noe for sitt handikapp (hvordan skrives egentlig handikapp?)

Det jeg reagerer på, er de som skriver nøyaktig slik de snakker som :

"Så da jikk jei til sjosken og sjøpte en pøllse" For det første er det feil skrevet, og for det andre er det feil uttale (kj uttales ikke sj som mange synes å tro) Utrolig vanskelig og tidkrevende å lese.

Noe annet jeg reagerer på er sms språk... hvor unødvendig er det å skrive SMS språk når man har tilnærmet uendelig antall tegn til rådighet? Uansett... enda mer vanskelig og tidkrevende å lese.

Hold dere unna disse to fellene, og flere vil orke å lese innlegget deres, og eventuelt svare på det.

Og for alle dere som ikke er dyslektikere... det går ann å gå over innlegget sitt en gang før man poster... tar da ikke så lang tid? Men som med all korrekturlesing... feil kan overses. Har sikkert en feil eller to i dette innlegget selv.

Lenke til kommentar

Personlig pleier jeg ikke henge meg opp i slike ting, men de eksemplene du trakk frem der var på grensen til det horrible. Et lite poeng i denne sammenhengen er at det kan føles litt lettere å hjelpe noen med et problem dersom de i det minste har tatt seg tid til å skrive et noenlunde riktig innlegg

Lenke til kommentar

Litt banalt d der Afseth :p

Jeg skriver d istedenfor det, fordi d er kjappere. :smile:

Av og til blir d verre ting, men da er jeg stort sett veldig trøtt 8)

Henger meg vanligvis ikke opp i noen skrivefeil her og der, men blir litt overgitt over hvor dårlig noen skriver. Både mhp grammatikk og staving er d flere i dette forumet som ikke gjør norskleksa si tror jeg :-?

Dette er tross alt ikke et forum for rettskrivning, men les i d minste gjennom postene deres og rett slurvefeil! :p

Lenke til kommentar
Jeg fatter ikke at folk bryr seg så jæ** om skrive feil i forumet...

Har det noe å si siden alle skjønner poenget i 99% av tilfellene?????

Jaja noen perfeksjonister må vi jo ha :lol:  :lol:

Godt språk er lettere å forstå. Selvfølgelig skjønner folk hva en mener, men hvorfor skal man IKKE følge grunnleggende rettskrivingsregler?

Lenke til kommentar
Litt banalt d der Afseth :p

Jeg skriver d istedenfor det, fordi d er kjappere. :smile:

Må si meg enig med "enden" i at det rett og slett er lathet. Å skrive "et", altså 2 bokstaver, skal ta en normal person under ett halvt sekund. Jeg tenker ikke over de to tegnene en gang når jeg skriver, rett og slett fordi jeg ikke har lagt til meg vanen med å skrive "d" i stedet for "det".

Du har lagt deg til denne vanen, og da er det fort gjort å glemme seg å skrive det i skoleoppgaver, eller enda verre, i arbeidssøknader. Og jeg kan love deg... skriver du "d" i stedet for "det" ett eneste lite sted i arbeidssøknaden, så er din sjanse til å få jobb der sunket betraktelig.

Nei, maedox... det at du synes det er kjappere å skrive "d" i stedet for "et" er en for dårlig unnskyldning til å gjøre det. Og hva i all verden er så banalt med mitt innlegg? Håper du blir litt modnere når du blir eldre, så du forstår hvorfor SMS språk ikke egner seg andre steder enn på mobilen.

Lenke til kommentar

Jeg er en pedant når det gjelder rettskrivning. Det klør i fingrene hver gang jeg ser en skrivefeil, og oppdager jeg en skrivefeil i mine egne innlegg, forter jeg meg å rette dem. Det er ikke de små, åpenbare fillefeilene jeg reagerer på, for eksempel hvor folk har bommet på tasten eller et par bokstaver har byttet plass, men mer alvorlige stavefeil og orddelingsfeil. Legg merke til det ordet folkens! Ord. Orddeling. Orddelingsfeil. Det er utrolig lett å lære reglene for orddeling, for ord skal ikke deles i det norske språk. (Joda, det finnes unntak, det vet jeg, men kommer ikke på noen i farten.)

Ah, det var godt å få et påskudd for å komme med denne skjenneprekenen. Jeg utfordrer dere alle til å finne en skrivefeil her. :)

Som Benjamin Disraeli (britisk statsminister under Victoria) sa: "De skal ihvertfall ikke få tatt meg på grammatikken!" Han skrev på en av sine siste taler til Underhuset.

Addendum: SMS-språk forbeholder jeg meg retten til å rakke ned på og rette på når som helst og hvor som helst. Det er ødeleggende for det norske språk. Den som påstår at "d" er raskere å skrive enn "det" bør kutte ned på CS og heller skrive mer på tastaturet (skolestiler for eksempel).

Og nei, jeg er ikke norsklærer, selv om det kan virke sånn. :D

Lenke til kommentar

Tenk hvor mye mas det er å lære å gå. For ikke å snakke om hvordan folk kritiserer andre for at dem snakker som hjerneskadde vannhoder.

Hadde vært så mye enklere om folk viste alt det jeg ville si på forhånd - slik at jeg slapp å anstrenge meg for å formidle det på en lett forståelig og godt forklart måte.

Nei nå tror jeg jammen jeg må ha meg noe mat.

"Mutter! F'aen altså, kom med noe pizza di kjerring! Forbanna kvinnfolk, ta med deg Cola da for s'atan i h'elvete!"

Lenke til kommentar
Jeg er en pedant når det gjelder rettskrivning. Det klør i fingrene hver gang jeg ser en skrivefeil, og oppdager jeg en skrivefeil i mine egne innlegg, forter jeg meg å rette dem.

Det skal vel egentlig være de, ikke dem?

Det er ikke de små, åpenbare fillefeilene jeg reagerer på, for eksempel hvor folk har bommet på tasten eller et par bokstaver har byttet plass, men mer alvorlige stavefeil og orddelingsfeil.

Burde vært ny setning ved andre komma

Legg merke til det ordet folkens! Ord. Orddeling. Orddelingsfeil. Det er utrolig lett å lære reglene for orddeling, for ord skal ikke deles i det norske språk.

Starte en bisetning med for?

(Joda, det finnes unntak, det vet jeg, men kommer ikke på noen i farten.)

Det burde være subjekt i bisetning

Ah, det var godt å få et påskudd for å komme med denne skjenneprekenen. Jeg utfordrer dere alle til å finne en skrivefeil her. :)

Det burde vel være apostrof over e i èn når du skal vektlegge ordet?

Som Benjamin Disraeli (britisk statsminister under Victoria) sa: "De skal ihvertfall ikke få tatt meg på gramatikken!" Han skrev på en av sine siste taler til Underhuset.

Addendum: SMS-språk forbeholder jeg meg retten til å rakke ned på og rette på når som helst og hvor som helst. Det er ødeleggende for det norske språk. Den som påstår at "d" er raskere å skrive enn "det" bør kutte ned på CS og heller skrive mer på tastaturet (skolestiler for eksempel).

Synes jeg fant nok feil, så jeg gadd ikke rette denne delen ;)

PS; DrDoogie: Du skal være snill mot morra di gutt!

Lenke til kommentar
Jeg er en pedant når det gjelder rettskrivning. Det klør i fingrene hver gang jeg ser en skrivefeil, og oppdager jeg en skrivefeil i mine egne innlegg, forter jeg meg å rette dem.

Nei, "dem" er korrekt her. Prøv å si setningen på engelsk, og bytt ut them med they. Synd at man må ty til fremmede språk for å vise folk lyset.

Det er ikke de små, åpenbare fillefeilene jeg reagerer på, for eksempel hvor folk har bommet på tasten eller et par bokstaver har byttet plass, men mer alvorlige stavefeil og orddelingsfeil.

Smakssak.

Legg merke til det ordet folkens! Ord. Orddeling. Orddelingsfeil. Det er utrolig lett å lære reglene for orddeling, for ord skal ikke deles i det norske språk.

Det gikk da helt i orden sist gang jeg sjekket.

Burde, ikke måtte.

Igjen; burde, ikke måtte.

Som Benjamin Disraeli (britisk statsminister under Victoria) sa: "De skal ihvertfall ikke få tatt meg på gramatikken!" Han skrev på en av sine siste taler til Underhuset.

Ja, setningen hans om Disraeli var noe snodig oppbygd. :o

Lenke til kommentar

Nei, det skal være "dem". Bare les: "De skrivefeilene må rettes, rett dem."

Det er helt og holdent en smakssak. Jeg lider av det samme som Douglas Adams: punktumskrekk.
Skal ikke uttale meg. Jeg er på gyngende grunn akkurat der.

Det burde det kanskje være, men er det påbudt?

Hvem sa at jeg skulle vektlegge ordet? Jeg vektla det ikke ikke mens jeg leste setningen for mitt indre øre. Skulle det vektlegges skulle det forresten vært "én", ikke "èn".

PS; DrDoogie: Du skal være snill mot morra di gutt!

Vær så snill, finn flere feil. Dette er lærerikt.

Du bommer forresten en del på tegnsetting selv. :lol:

Lenke til kommentar

Topic:

Hvordan ting skrives er mindre viktig enn hvorfor ting skrives. Merklig at folk skal henge seg opp i småting, akkurat som meg nå, som skriver i denne tråden selv om jeg vet jeg burde la være.

Skrivefeil er diskutert opp og ned, små og store.

Helt enig med at når du skriver skal du skrive hele ordet, ikke d som det.

Andre dritt ting er z bak ord, f.eks koz.

I mange innlegg skriver jeg f.eks som f.ex for da er alle tastene på den ene hånden mens den andre kan føre mat inn i munnen. Vet at jeg må bort til . tasten, men det er bare en gang hånden må flytte seg isteden for to. Egentlig er det en dårlig unnskyldning, ikke mer å si om det.

Alle tall til og med ti skal egentlig skrives i bokstaver. I tillegg skal ting som m.a.o. skrives med "." , men jeg skriver bare mao.

I det hele tatt skrive "Skriveleif" i topic/subjekt er jo helt borti natta for denne tråden. (Har ingen hensikt annet enn at topic starter kjeder seg).

At det i hele tatt har kommet utrolig saklige ting på denne tråden er helt vanvittig.

At det faktisk er over midnatt på en fredagskveld og jeg skriver dette burde tilsi at jeg må slå av maskinen og indirekte tilsi at jeg bruker for mye tid inne på hw.no. Godnatt.

Off-Topic:

:roll:

At det er

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...