Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg trenger hjelp til valg av riktig PC/MAC?

Jeg trenger en Laptop til skolebruk til høsten.

PCen skal brukes til skole (programmering studiet)

Krav til pc er at den kjører programmene:

-Java SE

-Android 4.0

-Eclipse

-Netbeans

-Office eller lignende til presentasjoner

-Visual Basic

-C (unix -linux)

Ønsker:

skjerm: 15 tommer

oppløsning: 1920x1080 eller høyere

SSD: 256 gb +

HD: 1GB 7200 (til Linux)

RAM: 8gb eller mer

skjermkort: ?

batteri: +5 timer eller mer.

Budsjett: 10.000-16.000,-

+Programvare: (Office 2013)

Forslag? =)

Er det forresten vanskelig å sette opp Dualboot med Linux?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Multicom Xishan W370S 17.3" Full-HDMatt Intel Core i7-4700MQ, 8GB, 256GB SSD + 1TB 7200, GeForce GTX 860M, DVDRW, Uten operativsystem

Funger vel, er kanskje ulempen du må opp til 17.3".

Dualboot er ikke så vanskelig om du slår av UEFI, men med UEFI og secureboot vil gi en del problemer, du kan jo prøve rEFInd Boot Manager som bootCD.

Lenke til kommentar

Multicom Xishan W370S 17.3" Full-HDMatt Intel Core i7-4700MQ, 8GB, 256GB SSD + 1TB 7200, GeForce GTX 860M, DVDRW, Uten operativsystem

Funger vel, er kanskje ulempen du må opp til 17.3".

Dualboot er ikke så vanskelig om du slår av UEFI, men med UEFI og secureboot vil gi en del problemer, du kan jo prøve rEFInd Boot Manager som bootCD.

Hei,

takk for forslaget, men jeg må nesten holde meg på 15 tommer. Har funnet to maskiner som det for øyeblikket står imellom :

MSI GT60 15,6 "link"

MAC PRO retina 15 tommer "link"

Som jeg ser det:

MSI

+skjermkort

+god skjerm

+HD og SSD

-pris

-vekt

-byggekvalitet?

Apple

+skjerm

+vekt

-pris

-bruke programvare som : Eclipse, C, C++, Android 4.0

What to do? :)

Lenke til kommentar

Byggekvlitet og gjennomførelse er nok (mye) mer pluss på MACen enn på MSIen.

Dette er to heelt forskjellige PCer. Viss du skal game så går du for MSIen og viss du ikke skal game så går du for MACen.

Du kan legge inn Widows på MACen viss du trenger noen spesiell Windows-programmer.

MACen er finere og mer praktisk i bruk til "alt-annet-enn-gaming". Siden du skal bruke den på skolen så hadde jeg nok gått for MACen.

Jeg ville også vurdert 13tommerne av book pro og air.

Lykke til med valget. Og tenk selv, hva har du lyst på? Du bør ikke høre "for mye" på oss her inne. Kjøp den du liker og tror at du blir fornøyd med!

Lenke til kommentar

Vel, en del levrandører som HP, Acer, Asus, Apple og ikke minst lenovo lever med recoverypartisjon, kan være en ulempe om det er planen å ha andre operativsystemer i tillegg. F.eks linux.

Nå vet jeg ikke hvordan dette funger i bedriftmarkedet i noen tilfeller kan man muligens bestille recovery plater men man må nok betale raskt en 1000 lapp for det.

Så der er vel Multicom alene som kan velge å kjøpe OEM lisens om man vil ha det.

Bare så det er nevnt, gjevnt over er AMD skjermkort dårlig i linux spessielt nyeste skjermkortserien, muligens opensuse er den beste distribusjonen for AMD skjermkort (min erfaring) men om linux har veldig høy prioritert så vurder heller intel eller nvidia.

Lenke til kommentar

Byggekvlitet og gjennomførelse er nok (mye) mer pluss på MACen enn på MSIen.

Dette er to heelt forskjellige PCer. Viss du skal game så går du for MSIen og viss du ikke skal game så går du for MACen.

Du kan legge inn Widows på MACen viss du trenger noen spesiell Windows-programmer.

MACen er finere og mer praktisk i bruk til "alt-annet-enn-gaming". Siden du skal bruke den på skolen så hadde jeg nok gått for MACen.

Jeg ville også vurdert 13tommerne av book pro og air.

Lykke til med valget. Og tenk selv, hva har du lyst på? Du bør ikke høre "for mye" på oss her inne. Kjøp den du liker og tror at du blir fornøyd med!

Takk, for svaret. Fikk tilbakemelding fra foreleser at de krever Windows plattform. Det jeg ser som viktigst er:

-God skjerm

-Fullt tastatur

-Lav vekt er pluss

-Batteri tid

-Mulighet for Linux på hd2.

Lenke til kommentar

Vel, en del levrandører som HP, Acer, Asus, Apple og ikke minst lenovo lever med recoverypartisjon, kan være en ulempe om det er planen å ha andre operativsystemer i tillegg. F.eks linux.

Nå vet jeg ikke hvordan dette funger i bedriftmarkedet i noen tilfeller kan man muligens bestille recovery plater men man må nok betale raskt en 1000 lapp for det.

Så der er vel Multicom alene som kan velge å kjøpe OEM lisens om man vil ha det.

Bare så det er nevnt, gjevnt over er AMD skjermkort dårlig i linux spessielt nyeste skjermkortserien, muligens opensuse er den beste distribusjonen for AMD skjermkort (min erfaring) men om linux har veldig høy prioritert så vurder heller intel eller nvidia.

Takk, hadde HP for 10 år siden.. Hvor jeg har ok erfaring. Hvilket merke kan du anbefale?

Har hørt at Asus skal være bra?

Lenke til kommentar

Med dette budsjettet og kravene så ville jeg tatt en titt på en business-modell, så får du en mye solidere og bedre PC overall.

F.eks HPs nye EliteBook 850 som er blitt veldig fin kunne passe;

http://www.prisjakt.no/product.php?p=2279594

Takk, har du noe erfaring med denne modellen? Ganske heftig pris. Ønsker egentlig heller en PC med høyere oppløsning på skjerm enn den du linker til. Noe forslag? =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...