Gå til innhold

Bankene ble overrasket over Telenors prissjokk


Anbefalte innlegg

Til dere på denne tråden. En vanlig bruker benytter Banid ett par ganger i uken. la oss si 20 ganger i måneden. Dette betyr en kost på 10 kroner pr måned og 120 kroner pr år. De fleste av dere vil spare mer penger på å sjekke strømleverandør, forsikring, lån osv.

Til de av dere som ønsker å skifte leverandør av prinsipp. Dere har min fulle støtte.

Til de av dere som klager over økte kostnader så kan dere umulig ha satt dere inn i hva dette faktisk betyr. Med andre ord vrøvel.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til dere på denne tråden. En vanlig bruker benytter Banid ett par ganger i uken. la oss si 20 ganger i måneden. Dette betyr en kost på 10 kroner pr måned og 120 kroner pr år. De fleste av dere vil spare mer penger på å sjekke strømleverandør, forsikring, lån osv.

Til de av dere som ønsker å skifte leverandør av prinsipp. Dere har min fulle støtte.

Til de av dere som klager over økte kostnader så kan dere umulig ha satt dere inn i hva dette faktisk betyr. Med andre ord vrøvel.

Det betyr at for ein som lever i 80år må ut med totalt 9600kr i løpet av livet for eit teit gebyr. Så å betale litt ekstra her og der så blir det fleire hundre tusen ekstra i løpet av eit liv. Telenor har nok reknar på det at det betyr milliardar i ekstrainntekter med å legge på litt gebyr her og der.

 

Eg er ikkje Telenor kunde, men eg klagar på grådigheten til Telenor.

Endret av PosteMonopolet
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Og har mistet telenor all fremtidig potensiele salg til meg som kunde, og mine eksisterende forhold blir avviklet så snart midlene og mulighetene til det dukker opp, vel og tilsvarende tjenester da..

 

Bank ID bruker data trafikk, og for å dekke opp for tapte runge inntekter leter teleselskapene etter nye steder hvor penger kan genereres... Et ord FORKASTELIG

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Til dere på denne tråden. En vanlig bruker benytter Banid ett par ganger i uken. la oss si 20 ganger i måneden. Dette betyr en kost på 10 kroner pr måned og 120 kroner pr år. De fleste av dere vil spare mer penger på å sjekke strømleverandør, forsikring, lån osv.

Til de av dere som ønsker å skifte leverandør av prinsipp. Dere har min fulle støtte.

Til de av dere som klager over økte kostnader så kan dere umulig ha satt dere inn i hva dette faktisk betyr. Med andre ord vrøvel.

 

Men har man derimot mobilbank, og har blitt komfortabel med å bruke denne til å sjekke saldo, overføre penger fra lønnskonto til konto med tilknyttet kort, betale regninger, osv. kan bruken fort være mye mer enn et par ganger i uken.. Samtidig må BankID brukes når man betaler noe på nett (noe noen gjør mer enn andre).

Samt hver gang man godkjenner transaksjoner i nettbank/mobilbank.

Mange bruker jo også BankID for innlogging på ID-porten/Min ID (altinn, nav, osv)

 

Så for min egen del, ca bruk i mars måned:

Sjekke saldo og/eller overføre til kort: 4 ganger daglig i gjennomsnitt (liker å ha full kontroll på hva som kan belastes på kortet, og det grepet her hjalp meg med å få kontroll over pengebruken)

Betale regninger: 10 regninger i gjennomsnitt pr mnd

Innlogging på nettbank for kredittkort (i annen bank): 2 ganger

Betaling med visakort: 17 ganger siste mnd

ID-porten/Min ID: 10 ganger siste mnd (vi har utlyst stillinger via nav)

 

64 (4x31 dager) + 20 (innlogging+betaling*10) + 2 + 17 + 10 = 113 * 0,49 = 55,37 * 12 = 664,44 i året

 

Det er litt mer enn 120,- året..

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Så for min egen del, ca bruk i mars måned:

Sjekke saldo og/eller overføre til kort: 4 ganger daglig i gjennomsnitt (liker å ha full kontroll på hva som kan belastes på kortet, og det grepet her hjalp meg med å få kontroll over pengebruken)

Betale regninger: 10 regninger i gjennomsnitt pr mnd

Innlogging på nettbank for kredittkort (i annen bank): 2 ganger

Betaling med visakort: 17 ganger siste mnd

ID-porten/Min ID: 10 ganger siste mnd (vi har utlyst stillinger via nav)

 

64 (4x31 dager) + 20 (innlogging+betaling*10) + 2 + 17 + 10 = 113 * 0,49 = 55,37 * 12 = 664,44 i året

 

Det er litt mer enn 120,- året..

 

 

Oi... Trenger du virkelig slik innlogging på alle dine oppgaver?

 

Selv har jeg DNB (vanlig bruk) og Danske Bank (365 - kredittkort), og dette er min bruk:

 

Sjekke saldo: App - ingen login. (Skal ikke forundre meg om jeg sjekker denne mer en 4 ganger dagen selv. Helt uten grunn, men liker nå å se etter pengene mine og at alt er i orden :) )

 

Betale regninger: 0 - Alt går på avtalegiro / efaktura (Har mer enn nok regninger - forfall /mnd, /kvartal og /år. Samme sum overføres til regningskonto hver måned = forventede regninger / 12. Ingen overraskelser her.

 

Innlogging for å se saldo kredittkort: 0 - Danske bank bruker personlig kode.

 

Betaling med visakort: 2 - Skulle til å skrive 0 men fører opp bestilling av 2 flybilletter fra februar. Men her er bruksmønsteret vårt helt ulikt. Kan ikke sammenlignes.

 

Min ID: 1 - Sjekke selvangivelse.

 

Tilfeldig innlogging nettbank: 2 - Fikk 2 avtalegiroer/efakturaer som måtte godkjennes.

 

Jeg har altså logget inn 5 ganger = 2,45 pr mnd og ~30 kroner per år. Men det er 30 kroner jeg ikke ønsker å betale likevel!

 

Nå bor faktisk ikke alle 5 millioner nordmenn i Oslo. Her var det faktisk du som er "enkel". Sjekk f.eks Netcom nord for Trondheim, og dette er bare for 3G

 

For å si det litt annerledes: Om du krever 3G, ser det ikke helt strålende ut med Telenor heller:

 

post-61603-0-55823000-1395850949_thumb.png

 

Det er noe bedre ja, men ikke helt utrolig. 4G har de bare i et par byer nordover.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Stjelenor har oppgitt å ha 100.000 kunder som benytter BankID på mobil. Tjenesten er utviklet av BankID Samarbeidet, som i realiteten er hovedorganisasjonen Finans Norge, mens Stjelenor står for driften.

 

Gjennomsnittlig bruk gjettes å være 8-10 kodeforespørsler i måneden pr kunde. Det gir en inntekt på minst 400.000 pr mnd eller 4.8 mill pr. år. Det er ikke avsatt spesielle ressurser i Stjelenor for å sørge for driften. Det gis heller ikke driftsgarantier. Bankene står for kundebehandlingen.

 

Totalt bruker 2,9 mill nordmenn BankID.

Lenke til kommentar

Knutgrus: I nordland bor knapt en sjel på innlandet. Kysten er temmelig bra utbygd hos telenor.

Er klar over bosettelsesmønster ja. Satt ved en skrekkelig dårlig skjerm da jeg hentet bildet. Ser det tydeligere nå. Telenor var ikke så ille.

 

Men om man krever 3g, ekskluderes store deler av landet.

Lenke til kommentar

 

 

 

Telenor kunder bør bytte leverandør snarest.

Litt vanskelig å bytte når man har abonnement fra Telenor gjennom jobben...

 

Tja... bytt jobb ? :)

 

Seriøst, ta det opp med dem. Skal jobben betale for denne bruken bør de ihvertfall regne på kostnaden. Skal ansatte betale for dette selv ville jeg nektet å hatt jobb-tlf (heller tatt det via utleggs skjema).

 

 

Litt vel drastisk å bytte jobb :)

 

Men har tenkt å ta det opp, blir jo en god del ekstra utgifter hvis hver ansatt logger inn eller gjør en betaling hver dag..

 

 

Det kommer vel helt an på hvor uerstattelig du har opparbeidet deg opp igjennom årenes løp det vel !?

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...