Heiro Skrevet 26. mars 2014 Del Skrevet 26. mars 2014 Hei! Jeg har snust litt på Nikon D5300, men har sett nevnt at autofokuset kanskje ikke er så bra. Jeg er ute etter et godt hobby-kamera både til ute- og innefoto, inne særlig til portrett av mine hunder og katter til bruk på hjemmesiden. Skjønner at D7100 er godt, men tenker at kr. 7000,- får være nok investering. Er det noen som har gjort seg opp noen mening om autofokuset, hvor "dårlig" er det? Høres ut som resten er bra Lenke til kommentar
Mr.Garibaldi Skrevet 26. mars 2014 Del Skrevet 26. mars 2014 Jeg kan ikke si at jeg har merket mye problemer med min D5100. Det hender den roter seg helt bort og flytter fokus tur-retur evigheten, men stort sett gjør den akkurat det den skal. Vet ikke om dette har endret seg til D5300, men tror ikke du gjør et dårlig kjøp... Lenke til kommentar
fcuk_IT Skrevet 26. mars 2014 Del Skrevet 26. mars 2014 (endret) Hei! Jeg har snust litt på Nikon D5300, men har sett nevnt at autofokuset kanskje ikke er så bra. Jeg er ute etter et godt hobby-kamera både til ute- og innefoto, inne særlig til portrett av mine hunder og katter til bruk på hjemmesiden. Skjønner at D7100 er godt, men tenker at kr. 7000,- får være nok investering. Er det noen som har gjort seg opp noen mening om autofokuset, hvor "dårlig" er det? Høres ut som resten er bra Autofokussystemet på D5300 er faktisk veldig bra ... både raskt og nøyaktig. Jeg har ikke brukt D5300 selv, men har kjennskap til både D7000 og D610 som begge bruker samme AF-system. Forskjellen er at på disse to kameraene kan man i tillegg finjustere autofokus dersom kombinasjon kamera og objektiv ikke treffer helt 100% ut av boksen. Jeg vil vel kanskje si at det kanskje er grunn til å vurdere om ikke dette førstnevnte er et bedre alternativ enn D5300 - prismessig skiller det lite mellom dem, men bruksmessig er forskjellen ganske stor - i D7000s favør. Oppløsningen er litt lavere, 16Mp vs. 24Mp, men det vil jeg si er av nesten akademisk interesse, langt mer interessant er større søker, mer funksjonalitet og mulighet for å fyre av blits trådløst (kjempenyttig om du tar portretter av dyr innendørs). Når det er sagt, man kan ta fine portretter av dyr med D3200 også ... Endret 26. mars 2014 av fcuk_IT Lenke til kommentar
seriksen Skrevet 26. mars 2014 Del Skrevet 26. mars 2014 (endret) Jeg har snust litt på Nikon D5300, men har sett nevnt at autofokuset kanskje ikke er så bra. Har ikke brukt D5300, men har testet D5200 og D7100. Bildekvaliteten på D5200/D5300/D7100 og D3300 er svært lik. Så lenge det ikke er snakk om actionbilder, vil en D3300 i prinsippet gi samme resultat. For litt mer actionbilder kan det godt hende D3300 vil fungere OK, men der synes jeg D5300 med blant annet forbedret autofokussystem er verdt oppgraderingen. D7100 har ennå mer avansert autofokus, men for vanlig bruk du beskriver holder D5300 lenge. Det er selvsagt andre forskjeller også som søker, ergonomi, vridbar skjerm (D5300) og masse små detaljer. Der er det imidlertid mye smak og behag hva du prioriterer. Dyrere modeller er i prinsippet bedre, men ønsker du for eksempel et minst mulig kamera kan det være at du likevel ville bli mer fornøyd med den minste modellen - og det må du nesten prøve selv for å kunne vurdere. Endret 26. mars 2014 av seriksen Lenke til kommentar
daddydj Skrevet 26. mars 2014 Del Skrevet 26. mars 2014 Har selv både D5200 og D5300 er veldig godt tilfreds med kamerahusene mindre glad for normal optikken pga av lav lys følsomhed.F3.5-5.6 Autofokus fungerer fint i sterkt lys, knappt så bra på grå vinter dage. D5300 kan også styre slave blitz trådløst Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 27. mars 2014 Del Skrevet 27. mars 2014 (endret) Skjønner at D7100 er godt, men tenker at kr. 7000,- får være nok investering. Er det noen som har gjort seg opp noen mening om autofokuset, hvor "dårlig" er det? Høres ut som resten er bra Generelt kan man si at kitobjektivet som følger med til 7K ikke er det beste og bruke i dårlig opplyste områder, det forverrer autofokusen sin kapasitet. Endret 27. mars 2014 av Nautica Lenke til kommentar
Heiro Skrevet 27. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2014 Tusen takk for gode råd, var nyttig informasjon det her Ja, det kunne jo friste med 7100 etter den erfaringa dere har..... Da tar jeg aller først en tur i foto-butikken og får en fysisk opplevelse av de to kameraene. Må jo innrømme at størrelse og vekt kanskje kan være greitt å ta med i vurderinga også. Objektiv tenker jeg blir neste investering. Må nok ha etpar ekstra. Lenke til kommentar
HardGround Skrevet 28. mars 2014 Del Skrevet 28. mars 2014 Har nikon d7100 med diverse linser. Har hatt da i snart eit år no. Er stor fornøgd! Når du fyrst har kjøpt kamera, får du eit trang til og kjøpa fleir objektiv. Har erfaring med doverse linser laga av nikon. Har best erfaring med nikonlinser laga i Japan og Taiwan. Fekk 105mm macro sist månad, den var laga i kina og du kjenne da på både sjølve linsa og du høyre at VR'en bråke mykje meir enn 70-200,16-35mm. Skal du kjøpa linser kjøp kvalitet. Lenke til kommentar
AsconaB Skrevet 1. april 2014 Del Skrevet 1. april 2014 Om du ikke har noe imot å lese engelsk : http://kenrockwell.com/nikon/d5300.htm Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 1. april 2014 Del Skrevet 1. april 2014 Skal man lese Ken Rockwell bør man, i tillegg til engelsk, også kunne lese mellom linjene...:-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå