Gå til innhold

Reparere hovedkort til Amiga 2000?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

jeg har en Amiga 2000 som er skadet av batterisyre som har lekket ut over en liten del av hovedkortet. Det ser ikke ut som at hovedkortet har tatt så stor skade av lekasjen, men det er selvfølgelig vanskelig å si hvor stor skaden er før en profesjonell tekniker har tatt en titt på det. Er det noen her som kjenner til et firma eller en tekniker i norge som har erfaring med Amiga og/eller slike reperasjoner?

 

post-16492-0-30027500-1395816216_thumb.jpg

 

På forhånd takk for svar.

 

 

post-16492-0-30027500-1395816216_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ut i fra bildet ser dette ut til å være en enkel lekkasje av elektrolytt fra batteriet. Dette er noe de fleste radio/TV-verksted har mer erfaring med enn rene dataverksted har.

Heldigvis er dette på et sted der det er store jordplan og få tynne printbaner, men man bør også sjekke om noen av printbanene til CPU er korrodert siden denne er så nær.

 

Amiga 2000 er sjelden, selv har jeg kun vært borti denne et par ganger. For over 15 år siden jobbet jeg faktisk med reparasjoner av Amiga 500/600/1200, men det meste er gått i glemmeboken.

Lenke til kommentar

Takk for svar, da er det i alle fall håp for Amigaen :).

 

Jeg er blitt foreslått å prøve å fjerne batteriet og rense godt med isopropanol. Dette kan jeg selvfølgelig gjøre selv, men å fjerne andre komponenter og lodde på nytt har jeg ikke lyst å gjøre selv i frykt for å gjøre situasjonen verre. Den eneste metoden jeg har å teste om rens med isopropanol er vellykket er å prøve å starte maskinen. Maskinen bootet ikke forrige gang jeg prøvde å starte den, så jeg regner med at jeg ikke kan gjøre ting verre med å prøve å starte den en gang til etter "rens".

Lenke til kommentar

Batteriet kan fjernes uten loddebolt hvis man klarer å brekke løs eller klippe terminalene til batteriet over loddingen på kretskortet.

 

"Pulveret" som er restene etter lekkasjen fra NiCd batteriet er antagelig kaliumhydroksid, det er basisk (ikke syre).

Hvis man vil nøytralisere det kan man bruke litt eddik på en Q-tips hvis man husker på å vaske godt med rent vann og tørke det godt før man avslutter med en rens med isopropanol.

Lenke til kommentar

Batteriet kan fjernes uten loddebolt hvis man klarer å brekke løs eller klippe terminalene til batteriet over loddingen på kretskortet.

 

"Pulveret" som er restene etter lekkasjen fra NiCd batteriet er antagelig kaliumhydroksid, det er basisk (ikke syre).

Hvis man vil nøytralisere det kan man bruke litt eddik på en Q-tips hvis man husker på å vaske godt med rent vann og tørke det godt før man avslutter med en rens med isopropanol.

 

Takk for tips Frobe,

 

nå har sikkert ulykken skjedd for flere år siden så syren har ligget på hovedkortet i lange tider, jeg er derfor usikker på om syren fremdeles jobber med å spise opp kortet. Uansett, skal bruke tipset ditt.

Lenke til kommentar

Et annet problem med de fleste Amigaer var at de brukte billige IC-sokler istedenfor å lodde direkte i kortet. Det gjorde det enklere å bytte kretsene, men kunne samtidig gi dårlig forbindelse/vakkel og dermed gi flere feil.

 

Her kan du lese om en som har hatt samme problem som deg med Amiga 2000, og hva han gjorde for å reparere den:

http://eab.abime.net/showthread.php?t=70728

Lenke til kommentar

Et annet problem med de fleste Amigaer var at de brukte billige IC-sokler istedenfor å lodde direkte i kortet. Det gjorde det enklere å bytte kretsene, men kunne samtidig gi dårlig forbindelse/vakkel og dermed gi flere feil.

 

Her kan du lese om en som har hatt samme problem som deg med Amiga 2000, og hva han gjorde for å reparere den:

http://eab.abime.net/showthread.php?t=70728

 

Takk for det Frobe!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...