Gå til innhold

Folk vet ikke hva de snakker om, eller gjør de?

Vet folk hva de snakker om?  

32 stemmer

1. 1. Vet folk hva ordene de bruker betyr?

• Nei, ikke i det hele tatt
      3
    • De har en anelse, de føler seg frem, men tar ofte feil
      23
    • Ja, stort sett vet de hva ordene de tar ibruk betyr
      6
  2. 2. Har folk godt grunnlag for sine påstander?

• Nei, som oftest har de intet grunnlag og påstandene er rene tankefeil
      2
    • De bruker hva de har for hånden (hva som faller dem inn) som begrunnelse, enten det er gyldig eller ikke
      29
    • Ja, som oftest har de godt grunnlag og referanser for sine påstander
      1
  3. 3. Er deres argumenter er godt strukturerte?

• Nei, folk vet ikke hva ordet "argument" betyr
      7
    • Vel hjernen har en tendens til å strukturere argumenter korrekt, selv om det ikke er bevisst, så med flaks blir det rett iblandt
      24
    • Ja, som oftest er argumentene velstrukturerte
      1
  4. 4. Vet folk forskjellen på "Sant" og "Usannt"?

• Nei, folk vet ikke hva disse ordene betyr
      7
    • Tja, man tar det på "feeling" og iblandt blir det rett
      17
    • Ja, folk er bevisst på hva disse konseptene innebærer, og bruker disse rett
      8
  5. 5. Ekstra: Hvor kommer folks informasjon fra (stort sett)?

• Egen erfaring og observasjon av det som diskuteres
      17
    • Andres erfaring og observasjon av det som diskuteres (formidlet via TV,internet, bøker, avhandlinger, etc)
      19
    • Eget oppspinn omkring det som diskuteres
      17
    • Andres oppspinn omkring det som diskuteres (formidlet som over)
      14

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-182691

Klart det, mye av dagens samfunn handler om å prestere, hvis du ikke er istand til det kan du late som du gjør det. Kjempepopulært, genialt hvis du får det til, utrolig dumt om ikke, dessuten ser du latterlig ut, gjerne uten at du klar over det.

Lenke til kommentar

Det er jo sjelden at en bare kan snakke om ting en virkelig har peiling på. Noen mennesker har et par tema som de kan svært mye om og diskuterer ikke annet. Men de fleste av oss må ofte diskutere tema som vi ikke kan så mye om. Hvis vi ikke går ut på glattisen av og til, så blir det ikke mye vi kan diskutere.

Når en så møter eksperter på temaet, så får en høre etter og lære av dem. Som skoleelev husker jeg at politiet av og til kom på besøk og fortalte at hasj var livsfarlig og første skritt på veien til fortapelsen. Det var interessant å høre på disse ekspertene og få påfyll av kunnskap og innhamring av rette holdninger.Jeg husker også fra lærerskolen at en prest påpekte overfor oss studenter at en kunne se arvesyndens ondskap lyse ut av nyfødte barns øyne.

Vi alle har vel en ubegrenset kapasitet til å mangle forståelse for det vi snakker om.

Endret av ærligøs
Lenke til kommentar

I mange diskusjoner har jeg inntrykket om at folk (meg selv inkludert iblandt) ikke vet hva de snakker om.

Er min mistanke berrettiget?

Sitter igjen med akkurat samme inntrykket. Ser også ofte at ting ikke nødvendigvis helt stemmer overens med den informasjonen som jeg tidligere har blitt formidlet eller tatt utgangspunkt i. Noe som da naturligvis vil skape rom for å tilegne seg ny kunnskap. Tror vi alle føler det slik i fra tid til annen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vet at min kunnskap er omtrentlig og unøyaktig på mange områder, og det prøver jeg å gi uttrykk for slik at jeg ikke villeder andre. Av og til møter jeg mennesker som tilsynelatende bobler over av nøyaktig kunnskap og buser bastant frem med den ene påstanden etter den andre, som jeg er nesten sikker på må være feil, og når jeg kommer hjem og googler blir mistanken bekreftet. Men hvem tror du gjorde best inntrykk på tilhørerne, jeg som hadde rett, men som var nølende og usikker, eller den andre som tok feil, men var påståelig og selvsikker? Hvis ikke tilhørerne googler selv, så er de nå feilinformert og sprer dette i sitt nettverk. Irriterende.

De som skjønner at andre mennesker er like omtrentlig og unøyaktig som seg selv, er skeptisk til bastante og selvsikre mennesker. De andre sluker rått det den selvsikre lirer av seg.

Lenke til kommentar

Ja, det er vel det klassiske skillet mellom å ha rett og å få rett? Logikk er sikkert vel og bra for å forsøke å tenke bedre, men logikk kan vel ikke konkurrere med effektive overtalelsesmidler som godt utseende, rikdom, personlig karisma, grunnløs selvsikkerhet, en pen bukse, en treffende vits, latterliggjøring osv.

Selvsikkerhet innenfor ett eller noen områder er greit. Men folk som er like selvsikre og sikre på at de har rett i alle debatter, trenger en diagnose og ikke applaus.

Lurer på hvordan vi hadde hatt det dersom vi hadde hatt Sokrates for forbilde de siste par tusen år i stedet for den fyren som oppfordret folk til å rive ut sine øyne dersom de lokket til synd?

Lenke til kommentar

Man skulle hatt en avkrysningsboks under hver eneste post i flere av underforumene her.

Der måtte man krysse av for en av følgende:

• jeg vet dette av egen erfaring
  • jeg tror/synes dette
  • jeg har lest dette (kilde)

Valget til posteren burde dermed stått som et trafikklys ved siden av innlegget med rødt, gult og grønt lys.

Enig?

• Liker 1
Lenke til kommentar

I mange diskusjoner har jeg inntrykket om at folk (meg selv inkludert iblandt) ikke vet hva de snakker om.

Er min mistanke berrettiget?

Sitter igjen med akkurat samme inntrykket. Ser også ofte at ting ikke nødvendigvis helt stemmer overens med den informasjonen som jeg tidligere har blitt formidlet eller tatt utgangspunkt i. Noe som da naturligvis vil skape rom for å tilegne seg ny kunnskap. Tror vi alle føler det slik i fra tid til annen.

Og jeg som trodde du var stikk motsatt. Så feil kan man jo ta. :)
Lenke til kommentar

Kan være enig angående folks informasjon. Enkelte kommer bare med full av tull, og det er opplagt de ikke har tatt et sekunds research på emnet, bare skrevet det de antok fra før av.

Skal jeg diskutere noe, vil jeg helst ha tilstrekkelig med informasjon om emnet først, slik at jeg vet nøyaktig hva jeg mener om emnet. Ganske meningsløst å diskutere hvilket fotballag som er best, når du ikke vet en døyt om fotball, og bare skriver det du antar fra før av.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...