Emil B Skrevet 25. mars 2014 Del Skrevet 25. mars 2014 Har fått i oppgave å analysere "Bølgen" av Hilde Frafjord Johnson, og lurte på i hvilken sammenheng man bruker: "Fått sine liv revet i stykker." Kan dette brukes når man har mistet alle sine eiendeler og familien sin, eller bare når en strøket med? Sitatet i sin helhet: "Denne tiden vil vi alltid huske. Den største flodbølgekatastrofen i manns minne har tatt livet av 165 000 mennesker. Millioner har mistet sine kjære, fått sine liv revet i stykker [...]" Synes det høres rart ut at 165 000 har mistet livet og millioner har fått sine liv revet i stykker. Lenke til kommentar
Kjeven Skrevet 25. mars 2014 Del Skrevet 25. mars 2014 Det er et synonym for å få sine liv ødelagt, trenger ikke innebære én spesiell hendelse. Er ikke det ganske åpenbart, gitt konteksten? Lenke til kommentar
Emil B Skrevet 25. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2014 Jo, skjønner det er det som er ment, men jeg har alltid forbundet det med at noen har gått bort, så jeg satt litt som et spørsm0lstegn etter at jeg leste det. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 25. mars 2014 Del Skrevet 25. mars 2014 (endret) Samlet sett var det 284000 registrerte omkomne, de fleste i Indonesia. http://no.wikipedia.org/wiki/Jordskjelvet_og_tsunamien_i_Indiahavet_2004#D.C3.B8dstallene_i_historisk_sammenheng Så du kan jo tenke deg hvor mange som var i familie med de omkomne, eller mistet hjemmene sine. 70% av kysten ble totalt utslettet av tsunamier. Katastrofen var total, og det var et skikkelig slag i trynet å få servert i romjula når vi satt og kosa oss med ribbefett og juleøl her i Norge. Endret 25. mars 2014 av Bytex Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 26. mars 2014 Del Skrevet 26. mars 2014 At de blir revet i stykker, er i overført betydning. Det betyr å miste mye man verdsetter på en gang. I dette tilfellet familiemedlemmer, hus og jobber. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå