Gå til innhold

Lure med væske gjennom sikkerhetskontroll

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har litt for mye væske i håndbagasjen da jeg skal ut å fly i morgen. Det får ikke plass i en blank 1-liters pose, men det er ikke over 1 liter væske tilsammen. Er det noen som har flydd i det siste som kan si noe om hvor strengt det er i sikkerhetskontrollen? Dette er på gardermoen dette da :-)

Jeg vurderer enten å ta to poser å håpe at det ikke blir oppdaget, eller å utelate produktet med det ''mest faste'' innholdet og la det ligge i vanlig håndbagasje..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Du må få plass til det du har med som er flytende i 1-litersposen din. Dersom du har det i håndbagasjen, blir dette oppdaget i sikkerhetskontrollen, og du må kaste det for å få adgang til sikker sone.

En 1-liters pose holder i massevis for de fleste som reiser. Hva er det du har med som er så stort? Husk at selv om du kan få med det du har i en 1-literspose, så må ingen av beholderne i posen kunne romme over 100 ml.

Lenke til kommentar

Må du ta alt som håndbagasje? Det lettaste hadde vært å sjekke inn bagasjen.

Om du tar med to poser så blir dette oppdaga under gjennomlysninga.

Men dersom du tar den mest faste væska utenom så kan du få sleppe igjennom dersom vektaren er enig i at det ikkje eigentleg er ei væske. Men dette blir tolka strengt, i utgangspunktet skal alt som blir flytande under oppvarming reknast som flytande. Dette betyr at både hårvoks og frosne produkt er å rekne som væsker i denne samanhengen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Ting som er faste, som deo stick og fast hårvoks, kan ligge i håndbagasjen, og regnes ikke med i 1-litersposen. Derimot er roll-on deo og hårvoks på tube flytende, og må ligge i posen.

Lenke til kommentar

Ting som er faste, som deo stick og fast hårvoks, kan ligge i håndbagasjen, og regnes ikke med i 1-litersposen. Derimot er roll-on deo og hårvoks på tube flytende, og må ligge i posen.

Slik som eg les det så er ikkje i det henhold til Avinor sin definisjon av væsker:

1) Hva regnes som væske?

Alt som er flytende, smørbart eller i gassform omfattes av reglene for væske. Frosne væsker regnes fortsatt som væsker. Eksempelvis vann, brus, vin, smørepålegg, gelé, krem, deodorant, parfyme, lipgloss, mascara, tannkrem, barberskum, spraybokser og gjenstander med lignende konsistenser. Beholdere som inneholder væske sammen med noe annet, for eksempel hermetisk frukt i lake, regnes også som væske.

Kilde: http://www.avinor.no/avinor/bagasjeoginnsjekking/20_Bagasje

Også deo-stick og hårvoks vil falle under definisjonen som smørbart. Men det kan være at vekterane no bruker ein litt enklare tolkning av regelverket.

Ein anna ting er at dersom det er tvil så er det vektaren som har siste ordet, vektaren i sikkerheitskontrollen har også myndigheit til å nekte gjenstandar basert på ei skjønnsvurdering.

Dette betyr at dersom du prøver å argumentere for at eit bestemt produkt ikkje skal definerast som væske så vil nok vektaren velge å ikkje tillate deg å ta med produktet inn i sikker sone uansett.

Lenke til kommentar

Pleier som regel å klare meg fint med 1-literspose, men har iblant hatt store innpakninger og ikke tid til å flytte over i tomme beholdere, og da har jeg bare latt være å lukke posen ordentlig. Ingen som har reagert på at litt under halvparten av fuktighetskremen har stukket ut av åpningen.

Lenke til kommentar

Du har ikke noe å uroe deg for når du flyr fra Norge egentlig, flyr gjennomsnittlig 5 ganger tur retur fra Norge, og aldri fått kommentar for ting som stikker ut eller at jeg har 2 poser. De veier heller aldri bagasje som jeg har opplevd ihvertfall. På reisen tilbake risikerer du at det kanskje er strengere, spesielt Tyskland og Nederland (fra min erfaring)

Lenke til kommentar

Hva er vitsen med posen, egentlig? Er posen laget av kevlar?

Det er to formål, for det fyrste så vil ein lukka pose bevise at du samla sett har under 1 liter væske i håndbagasjen. For det andre så er det lett å sjå kva som ligger i posen når den er gjennomsiktig.

Så kravet om pose har lite eller ingenting med sikkerheita å gjere, men det gjer det enklare for vektarane å raskt kontrollere dei reisande.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Slik som eg les det så er ikkje i det henhold til Avinor sin definisjon av væsker:

1) Hva regnes som væske? Alt som er flytende, smørbart eller i gassform omfattes av reglene for væske. Frosne væsker regnes fortsatt som væsker. Eksempelvis vann, brus, vin, smørepålegg, gelé, krem, deodorant, parfyme, lipgloss, mascara, tannkrem, barberskum, spraybokser og gjenstander med lignende konsistenser. Beholdere som inneholder væske sammen med noe annet, for eksempel hermetisk frukt i lake, regnes også som væske.

Kilde: http://www.avinor.no/avinor/bagasjeoginnsjekking/20_Bagasje

Også deo-stick og hårvoks vil falle under definisjonen som smørbart. Men det kan være at vekterane no bruker ein litt enklare tolkning av regelverket.

Ein anna ting er at dersom det er tvil så er det vektaren som har siste ordet, vektaren i sikkerheitskontrollen har også myndigheit til å nekte gjenstandar basert på ei skjønnsvurdering.

Dette betyr at dersom du prøver å argumentere for at eit bestemt produkt ikkje skal definerast som væske så vil nok vektaren velge å ikkje tillate deg å ta med produktet inn i sikker sone uansett.

Dersom du leser punkt 3 i lenken din ser du at deo-stick er tillat i håndbagasjen.

Uansett: Det er riktig som du sier at det er sikkerhetskontrolløren som har det siste ordet.

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...