Gå til innhold

Diskusjon rundt bleie-kampanjer som butikkene har


Anbefalte innlegg

Ble truet på jobben for noen dager siden pga jeg sa nei til å selge bleie(de billige) til en kunde ettersom jeg har sett denne personen kun har kjøpt bleier hvergang han har vært innom butikken. Så hvis jeg sa nei engang til så skulle han banke meg helseløs. Herlig! Hva gjør dere/ville dere gjort i en slik situasjon? dessuten er jeg ikke akkurat den store karen kontra denne personen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fordi dette er personer som smugler og selger det videre ut av norge. Norge er en av de billigste landene angående pris av bleier. Her om dagen fulgte jeg en person og tror du ikke disse personene hadde en van med fult av bleier. Disse personene pleier å kjøre butikk til butikk og hamsterer. Noe som igjen går ut over barnefamiliene som bor i området

Endret av Laffe
Lenke til kommentar

Bleiene selges ekstremt billig i Norge. En kampanje Kiwi startet for å lokke barnefamilier inn i butikken.

Polakker kjøper dem i Norge og selger dem i Polen.

 

Det er gjerne krav om at bleiene skal være til privat bruk.

Om det står en polsk varebil utenfor, full av bleier fra andre butikker, så trenger du ikke å selge.

Dette er regler som butikken lager.

Spør sjefen din om å innføre en sånn regel, og heng opp oppslag på polsk og engelsk.

 

http://e24.no/naeringsliv/hamstrer-bleier-i-norge-selger-i-polen/3953469

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det betyr ikke at du kan nekte og kjøpe han bleier?

 

Selvfølgelig ikke. Men vi har også ansvar ovenfor andre kunder som også trenger bleier. De som hamster vet selv hvordan de skal utnytte systemet. Vanligvis er dem 2-3 stk, hvor en etter en går inn og handler bleier, deretter går de til en annen betjening og handler enda en gang, en etter en.. Dette gjør de vanligvis i rushtiden og på kveldene. Vips: Så får ikke de andre kundene bleier, noe som utgjør SURE og oppgitte kunder og må vente i 2-3 dager til neste bestilling kommer

Endret av Laffe
Lenke til kommentar

Polsk harry-handel i Norge med andre ord. Spekulativ prissetting fra norske butikker gjør vel at problemene som dukker opp er vel fortjent, selv om kundebehandlerne kanskje ikke fortjener å få dritten. Men det er først og fremst sjefene som prispolitikken som burde kritiseres, ikke polske kunder som utnytter de rare prisene.

Lenke til kommentar

Tviler på at man kan nekte salg uten videre. Om det hadde vært satt opp et skilt om maksantall per husholdning, derimot. Antallet bør åpenbart balanseres mellom hvor mye bleier en husholdning trenger og hvor mye som skal til før "bleiebandene" ikke ser hensikten eller velger en annen butikk. Målet vil typisk være at de må bruke mest mulig tid på færrest mulig bleier - profitten er sikkert såpass liten at de må prioritere.

 

Når man først er inne på tilbudsvarer:

Jobbet en gang i en kiosk hvor det var fast tilbud på melk til ti kroner, altså en tre-fire kroner å spare per liter. Her var problemet det samme, melken ble kjøpt i såpass store kvanta at det ga mistanke til at det ble solgt videre i mindre butikker (såvidt jeg har skjønt er dette billigere for mindre butikker enn å kjøpe fra leverandør). Dette førte til at det ble skiltet tydelig om maksantall, først på fem, deretter på to.

 

Det viste seg at det fortsatt ikke var noe problem å bli kvitt enorme mengder melk, ettersom selv privatpersoner dro langveisfra for å kjøpe billigmelk (opptil tre kvarter med kollektiv transport). Selv med en vanlig butikk over gaten var melkesalget vanvittig stort for en kiosk, og kunne i perioder sammenlignes med en halvstor dagligvarebutikk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det betyr ikke at du kan nekte og kjøpe han bleier?

 

Selvfølgelig ikke. (...)

 

Jo. Dere kan nekte å selge bleier. Innfør en regel om at det skal være til personlig bruk.

Folk som fyller en polskregistrert varebil med hundrevis av pakker får finne en annen butikk å handle.

 

Les artikkelen jeg linket til i mitt forrige innlegg, og bruk google. Andre butikker har regler mot dette.

 

Fra artikkelen:

 

(...)

Men i likhet med Kiwi har også Rema lagt en begrensning på hvor mange bleier en kunde kan kjøpe, og har lagt ned et forbehold om at bleiekampanjen bare gjelder kjøp til privat bruk. (...)

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jo. Dere kan nekte å selge bleier. Innfør en regel om at det skal være til personlig bruk.

Folk som fyller en polskregistrert varebil med hundrevis av pakker får finne en annen butikk å handle.

 

Les artikkelen jeg linket til i mitt forrige innlegg, og bruk google. Andre butikker har regler mot dette.

 

 

Men da burde det kommuniseres skikkelig hvor mye av en vare man har lov til å kjøpe. Og i bunn og grunn er det butikkene som har skyld dersom de selger varer til priser de går med negativ profitt på. Det er vel en del kjeder som selger med negativ profitt på for eksempel Coca Cola og Grandiosa også, fordi det innebærer at flere handler i butikkene. Det er helt fair at en slik prissetting bør innebære en viss risiko.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, som jeg sa tidligere i tråden:

 

 

 

Spør sjefen din om å innføre en sånn regel, og heng opp oppslag på polsk og engelsk.

 

 

Bleiene selges med tap. Ikke bare liten profitt. Tap.

 

 

Fra artikkelen:

 

 

For noen år siden kostet en Libero-pakke 45 kroner, nå får du den aller billigste til 4,95 kroner. Da sier det seg selv at dette medfører store tap, sier Burud.

 

 

Jeg skjønner ikke hvorfor dere ikke stopper dette. Et skilt på engelsk og polsk ved inngangen er alt som skal til.

 

Polakken som truet med å banke Laffe helseløs burde blitt anmeldt.

Du kunne i det minste truet med å anmelde det, så hadde han kanskje aldri kommet tilbake.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det å sette opp x-antall bleiekjøp vil ikke akkurat begrense kjøpemengden. Spesielt ikke de vi håndterer, dvs afrikanere. Denne kunden og mange andre afrikanere drar opp rasismekortet med engang vi bare sier: kun en pakke pr person, og mange av dem kommer hverdag for å handle. Tviler sterkt på at ungene deres driter ørten bleier hverdag ifht norske,asiatiske og vestlige unger(som kjøper 1-2stk i uken)

 

Mannen med ljåen: skal sjekke det opp. Takk for linken.

Endret av Laffe
Lenke til kommentar

Det å sette opp x-antall bleiekjøp vil ikke akkurat begrense kjøpemengden.

 

Det tror ikke jeg heller. Tvert imot. Så dersom dagens problemer er for vanskelig å håndtere er den eneste realistiske løsningen å øke prisene. Men det er selvsagt ikke kundene som benytter seg av de latterlige prisene som er problemet. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så hvis han kjøper en pakke Eventyrblanding, får han fylle varebilen?

 

Eller må han kjøpe varer for 300 kroner for å kjøpe 2 pakker bleier?

 

Reklamen klinger bare ikke så bra i kundenes ører...

Hvordan formulerer du et slikt tilbud, så småbarnsforeldre fortsatt får lyst til å besøke butikken? Reklameteksten bør være kort og lettfattelig.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Mener du at hele bleiekampanjen burde stoppes, og at folk skal betale full pris?

 

Selv om butikkene taper på grådige polske harryhandlere, tjener de penger på selve kampanjen. Ellers hadde de sluttet med den. Målet er å lokke barneforeldre inn i butikken for å benytte bleietilbudet, og så gjør de storhandel mens de er der.

 

Tilbudet er lønnssomt. Man må bare stoppe de grådige, polske harryhandlerne.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mener du at hele bleiekampanjen burde stoppes, og at folk skal betale full pris?

 

Selv om butikkene taper på grådige polske harryhandlere, tjener de penger på selve kampanjen. Ellers hadde de sluttet med den. Målet er å lokke barneforeldre inn i butikken for å benytte bleietilbudet, og så gjør de storhandel mens de er der.

 

Tilbudet er lønnssomt. Man må bare stoppe de grådige, polske harryhandlerne.

 

Kjeden skal selvsagt få bestemme selv om de vil beholde kampanjene eller ikke. Men når disse kampanjene fører til problemer så er det selvsagt ikke kundene som utnytter tilbudene man burde rette aggresjonen mot. De handler bare smart.

 

Dersom en kjede har en kampanje som innebærer at man kun får kjøpe et begrenset antall av en vare håper jeg for guds skyld at det stilles krav om at man informerer skikkelig om dette i reklamene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...