madsc90 Skrevet 25. mars 2014 Del Skrevet 25. mars 2014 I dag bor jeg i kollektiv med stor stue, og han som eier gulvhøytalerene skal nå flytte ut og ta med seg disse. Forsterkeren vi har blir værende, dog. Spørsmålet: Har det noe for seg å kjøpe et par gode høytalere (feks. http://www.dustinhome.no/product/5010641433/jbl-studio-580-black/), allerede nå? Om få år skal jeg flytte for megselv, og da skal jeg uansett ha skikkelig oppsett for bruk til musikk, film, serie og konsoll. Tanken er da å bruke nye dyre (5-10k) høytalere på den kjipe forsterkeren frem til jeg flytter, og heller kjøpe skikkelig forsterker/reciever når jeg får egen stue/hjemmekino. Gir det mening, eller vil forsterkeren ikke greie å drive høytalerene? Vil kanskje høytalerene tape seg så mye i verdi, at jeg sparer på å kjøpe kjipe høytalere nå + gode om ish 2 år? Eventuelt andre tips? En fremtidig forsterker/reciever må støtte flere soner, surround, osv. Takktakk! Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 25. mars 2014 Del Skrevet 25. mars 2014 Det beste som er mulig å oppdrive til under 10k: XTZ 99.36 MKII Black Pianolakk eller XTZ 99.36 MKII Matt Black til hhv 9.990kr og 8.990kr. Disse får skryt overalt, er billige, og leverer skikkelig kvalitet for prisen. MKI utgaven vant tester overalt, i hele norden. Lenke til kommentar
madsc90 Skrevet 25. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2014 Takk for tips! Disse er litt dyrere enn jeg hadde sett for meg, da... Legg merke til at de jeg linket til over er satt ned fra 10k til 6k. Er XTZ så mye bedre at de er verdt prisforskjellen? Jeg har hørt at det kan være lurt å handle høytalere/forsterker brukt eller utgåtte modeller, da prisen skal falle mye raskere enn kvaliteten. Noen tanker eller tips rundt det? Hva tenker du ellers om å benytte høytalere fra denne prisklassen på no-name billig forsterker? Lenke til kommentar
madsc90 Skrevet 25. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2014 Jeg har lest litt om XTZ 96.36 MKII nå, og det nevnes mange steder at disse krever en kraftig forsterker, som vel gjør dem litt uaktuelle for min del? Litt trist siden jeg faktisk har funnet dem brukt for 5000,-. Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 25. mars 2014 Del Skrevet 25. mars 2014 (endret) Da har du 5000kr å bruke på forsterker;) Om du kjøper en effektforsterker, så kan du bruke din reciever som forforsterker, og effektforsterkeren til å drive XTZ frontene, mens recieveren driver resten av høytalerne. Noe ala denne: http://surround.no/Produkter/Forsterkere/Effektforsterkere/XTZ/XTZ-Class-AP-100-Silver--100157-p0000000162.aspx EDIT: Det som er fint med en slik effektforsterker, er at du kan bytte kilde senere (reciever) og fremdeles beholde både forsterkeren og høytalerene uten å måtte ta hensyn til effekten på dem. Samtidig får recieveren fokusere på å drive de 3(5) andre kanalene, noe som gir bedre dynamikk på krevende partier. Så tipset mitt er å kjøp XTZ når du får dem for 5000kr, samt en slik effektforsterker. Det er sansynligvis 15 år til du trenger å bytte ut noen av dem:) (Det kan hende kona forviser dem til kjelleren lenge før den tid;) ) Endret 25. mars 2014 av Zepticon Lenke til kommentar
SKAÐI Skrevet 25. mars 2014 Del Skrevet 25. mars 2014 Hadde tatt meg en lytt på klisch sine RF-82 og, MK1 utgaven går vel til rundt 5k på brukten. Høytalere du ikke klarer sprenge, som spiller med god punch og som er relativt lette og drive. Hadde aldri i verden kjøpt nye høyttalere hvis jeg hadde bodd i kollektiv, de kommer ant til og bli spillt høyt og lenge, samt ikke bli fint behandlet ? Lenke til kommentar
madsc90 Skrevet 26. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2014 Takk for svar begge to! Den gamle recieveren tilbyr angivelig 80 W på hver kanal. Vil det være nok for en og annet relativt dannet studentfest? Som sagt skal jeg ha skikkelig utstyr når jeg får egen stue, og da håper jeg å klare meg med kun reciever uten ekstra forsterker. (Jeg setter pris på et minimum av enheter, fjernkontroller osv.) Lydkvaliteten kan være så som så inntil videre. Vet jeg kan virke litt gnien, men vil helst ikke putte for mye penger inn i kollektivanlegget heller. Selv om vi er bra folk, kan det jo alltids hende at noen søler noe også, så jeg vil som sagt helst slippe ekstra forsterker for nå. Burde jeg kanskje heller gå for et par høytalere til betydelig mindre, og heller kjøpe gode høytalere sammen med forsterker/reciever senere? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 26. mars 2014 Del Skrevet 26. mars 2014 Hvis du har tenkt til å gå for et surround-oppsett etter hvert, er det et alternativ å kjøpe stativhøyttalere nå og "degradere" dem til bakhøyttalere senere. Lenke til kommentar
madsc90 Skrevet 27. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2014 Takk for svar alle sammen! Jeg endte med å kjøpe et par brukte XTZ 99.36 MKII for 5000 levert hjem på døra mi (jeg har ikke bil). Jeg var redd for at disse ville være for tunge for forsterkeren min, men fant ut at de har samme følsomhet som høytalerene vi har nå, så enn så lenge burde de fungere bra. Når jeg skaffer egen stue, og setter opp hifi, kommer jeg til å kjøpe reciever med nok kraft for skikkelig gromlyd og flere høytalere. Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 27. mars 2014 Del Skrevet 27. mars 2014 Du holder til i trøndelag da altså? Om det var dem på finn.no?Gratulerer med et par høytalere som spiller fletta av alt annet du kunne betalt 5000kr for! Lenke til kommentar
madsc90 Skrevet 27. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2014 Du holder til i trøndelag da altså? Om det var dem på finn.no? Gratulerer med et par høytalere som spiller fletta av alt annet du kunne betalt 5000kr for! Ja, og ja Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå