Gå til innhold

Ny skjerm til PS4

Anbefalte innlegg

Hei. Siden dette handler mer om en ny monitor enn min PS4 føler eg det passer best å posten dette her.

Eg har altså hatt en PS4 en stund og blitt småforelska i COD Ghosts. Eg spiller for tiden på en helt kurant 47" fra Panasonic (noe som først og fremst er alt for stort for meg). Problemet er dog at tv`en sliter litt med bildet i blant, selv om "gaming mode" gjør at ting flyter noe bedre. Dette er min første konsoll og er vant med reponstiden til en monitor.

Er altså på jakt etter en pc-skjerm som har god responstid(?), som ikke sliter med denne lag`en.

Kort sagt: Eg vil ha den "raskeste" monitoren under 2000kr. Eneste krav er at den har HDMI :tease:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det betyr at du muligens ville fått ennå raskere skjerm ved kobling til PC gjennom Dispayport/DVI duallink.

Så i prinsippet vil nok de fleste skjermer med 1 MS responstid og 60 hz gjennom HDMI 1.4 gi like rask skjermytelse som denne skjermen.

Men du vil nok størst sansynlig merke en forbedring, siden det er ingen skjermer som er raskere den AOC verken Asus eller Benq har noe bedre per dags dato. Eneste fordelen med de 2 andre skjermene er at du kan bruke nvidia 3dvision og det funger kun i windows 7 eller nyere med nvidia skjermkort.

Lenke til kommentar

PS4 er låst til 30/60FPS. Det vil si at alt over 2ms/60hrz er bortkastet. Nå som du vet dette er det bare å velge utifra hva du vil ha når det kommer til størrelse/oppløsning/design! :)

Endret av Hakonnn
Lenke til kommentar

Hei. Siden dette handler mer om en ny monitor enn min PS4 føler eg det passer best å posten dette her.

Eg har altså hatt en PS4 en stund og blitt småforelska i COD Ghosts. Eg spiller for tiden på en helt kurant 47" fra Panasonic (noe som først og fremst er alt for stort for meg). Problemet er dog at tv`en sliter litt med bildet i blant, selv om "gaming mode" gjør at ting flyter noe bedre. Dette er min første konsoll og er vant med reponstiden til en monitor.

Er altså på jakt etter en pc-skjerm som har god responstid(?), som ikke sliter med denne lag`en.

Kort sagt: Eg vil ha den "raskeste" monitoren under 2000kr. Eneste krav er at den har HDMI :tease:

Først og frems gjelder det å finne hva slags type lag du snakker om.

Du har i hovedsak fem forskjellige typer: Inputlag, responstid til panelet, framerate, microstuttering, og lagg/ping.

De to første er i hovedsak skjermen/TVen sin skyld, mens to er PS4en/PCen sin skyld, og siste er nettlinja/routeren sin skyld.

Inputlag -> En merkbar mengde inputlag vil føre at det tar en merkbar tid fra du trykker på kontrolleren til du kan se at handlingen utføres på skjermen. En TV/skjerm med treg prosessor, eller som gjør for mye justering av bildet vil bruke lengre tid før bildet når fram. Er som regel konstant og uansett hvilken scene du befinner deg i, så vil inputlagen være til stede. Er også noe som påvirkes av hvilket modus TVen står i. Gaming-mode vil da oftest ha mindre inputlag. Men også PS4en/PCen vil kunne påvirke litt her, da lav framerate og Vsync osv.. vil føre med seg mer inputlag, som et tillegg til inputlagen som skjermen legger på.

Responstid til panelet -> Er hvor lang tid det tar for en piksel å forandre fra en tilstand til en annen. Med raske bevegelser så vil typisk farger henge etter, og bildet vil være litt ekstra tilsløret. Som en ekstra "motion-blur", bare ikke lagt til på en god måte. Oppgis i ms, og er som regel det skjermene oppgis i.

Framerate -> Typisk vært regnet som det viktigste og største problemet med lagg. Jo kraftigere maskin eller lavere grafikk, jo høyere antall FPS får du. Man trenger et visst antall bilder i sekundet for å få følelsen av at ting går jevnt. Det vil typisk hakke, og henge litt igjen med lav framerate. Typisk et problem med svakere maskinvare og konsoller, som av økonomiske grunner ikke kan ha så voldsomt mange bilder i sekundet. Det er dyrt å øke dette, og selv om PS4 har gjort en del forbedringer med å kunne tilby 60 FPS på en del titler, så vil dette variere sterkt etter hvilket spill og hvor krevende scenen er. Typisk kan man se dette ved tunge scener (når det skjer mye, eller det er mange effekter på en gang)

Det er ingenting du kan gjøre med dette på konsoller, men på PC så er løsningen bedre maskinvare, eller senke grafikken.

Microstutter -> Er lav framerate på et lavere nivå, eller det vil si, maskinen bruker plutselig lang tid på et bilde, og så kort tid på det neste. Slik at den gjennomsnittlige frameraten/FPSen fortsatt er høy, men mangler jevnheten. Vil også merkes som rask hakking, eller ujevn gang. Typisk problem for PC, og ikke konsoll, da problemet er noe bunnet til optimalisering og typisk på flere skjermkort.

Lagg/ping -> Er hvis ting "hopper" i servere, og vil naturligvis ikke påvirke singelplayerspill. Typisk er også at skudd bommer, spillfiguren ikke går jevnt, eller at andre på serveren ikke flyter jevnt. Problemet kan være linja di, routeren din, tilkoblingen til router, eller rett og slett serveren du er koblet opp til. Har du høy ping (hvor lang tid det tar før maskinen sender ut en kommando til han får svar), så har du som regel et problem med dette.

Det hjelper fint lite å oppgradere skjermen om det ikke er den som er hovedproblemet. Selv synes jeg konsoller generelt sett gir alt for lav framerate, eller stabil framerate til at ting vil flyte bra, uansett skjerm.

Det blir nok muligens en tilvenningssak.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

AOC 24" LED G2460PQU 1920x1080, 144hz, 1ms, 20m:1, VGA/DVI/HDMI/DP, Heigh Adjust/Pivot

Er den raskeste du får tak i, husk dette er kun 24 timers tilbud, men problemet at du får kun 60 hz gjennom HDMI 1.4. Så denne skjermen hadde gjort det bedre for PC med displayport eller DVI duallink.

PS4 kjører spillene i maks 60fps, så en 60Hz skjerm vil gjøre samme nytta.

Hvis det viser seg at det er snakk om input-lag og/eller responstid som er problemet, så vil monitorer med >60 Hz på generelt grunnlag gjøre det en del bedre her. Ikke fordi oppdateringshastigheten er høyere, men fordi de må ha rask prosessor og et raskt panel for å være brukbar ved 120/144 Hz. :)

Men igjen, jeg ville nok ventet med å hørt nøyaktig HVA som er problemet til TS.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...