Gå til innhold

Anbefaling av nettbrett!


Equtious

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva slags type filer ser du for deg å flytte over? Divx, mpeg4 osv er noenlunde like lett på både Android og IOS, du henter bare en tredepartsapp som spiller av filene. Med Android får du derimot muligheten til å laste ned filmene direkte på nettbrettet via Utorrent, og pakke ut subtitles med ArchiDroid.

 

Utover rent praktiske ting burde du teste begge plattformer, så ser du fort hva du foretrekker.

Lenke til kommentar

Litt om hvilket budsjett du har, og hvilken størrelse du ser etter, hadde også vært fint.

Budsjette ligger på 2000 - 2500 kr.

 

Har også bestemt ikke velge IOS, på grunn av at jeg ikke er særlig glad i apple. Sett litt på Nexus 7, men er den å anbefale?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651

Ikke glad i Apple? Er dette pga dårlige erfaringer med Apple, eller fordi noen du kjenner har fortalt deg at de er "onde"? Jeg spør fordi det er utrolig mange mennesker der ute med et horn i siden til Apple basert på helt idiotiske holdninger med null rot i virkeligheten. Og bare fordi noen ikke liker IOS, så betyr det ikke at IOS ikke er for deg. Du burde gjøre opp en egen mening. Det er en grunn til at iPad selger mer enn noe annet nettbrett, og det er fordi de er rett og slett veldig bra. Ingen slår iPad på f.eks. batteritid.

 

iPad er uansett i dyreste laget for deg, med mindre du går for en iPad Mini, som er meget bra. Nexus 7 er også et veldig bra nettbrett. Den vil du nok bli fornøyd med.

 

Ellers er jo LG ute med en bra tablet for tiden, og den ligger på rundt 2000 kr på komplett i alle fall.

Endret av medlem-169651
Lenke til kommentar

Ikke glad i Apple? Er dette pga dårlige erfaringer med Apple, eller fordi noen du kjenner har fortalt deg at de er "onde"?

Dårlig ord valg fra min side. Har hat apple produkter, både dårlig og brae erfaringer.

 

Surface 2 er mitt tips.

Den kjører Windows, som du sikkert er kjent med. Det enkleste av alle å overføre filer til

Med Type Cover øker du også bruksmulighetene, samtidig som du beskytter taben.

Var ikke kjent med at den kjørte windows. Eller kjenskap til noe som helst til nettbrett. Har prøvd ipad.

Endret av Equtious
Lenke til kommentar

Surface 2 er tykt, tungt og dyrt (i Pro-versjon). RT-versjonen har store begrensninger, se heller på iPad eller Android-nettbrett.

RT har ikke større begrensninger enn Android i utgangspunktet.

Apper finnes det jo selvsagt mye mer av hos Android

 

Men vel verdt å ta med seg er Office pakken som følger med

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Begrensningen ligger i at du kun kan installere apper fra Store på RT, og at utvalget her er mye dårligere enn konkurrentene. For å få Windows i fullversjon til å kjøre raskt nok, kreves HW som gjør at brettene blir tykke og tunge, og da er imho en notebook et bedre alternativ.

 

Office er et pluss, men bare for de som har behov for det. "Officepakken" fra Apple er gratis fra de som kjøper et iOS-produkt etter 1. september 2013, og da får man både Pages, Numbers og Keynote, samt bilde- og videoredigeringsprogam og Garage Band. Mange Android-brett kommer med readers for Office.

Lenke til kommentar

Var ikke kjent med det.

Var ikke kjent med hva da?

Windows eller Surface?

 

Min erfaring med nettbrett er i alle fall følgende:

 

Har eid hele 6 Android brett opp gjennom tidene, det siste jeg hadde var Note 10.1

Det som plaget meg skikkelig med Android var nettverksmulighetene og apper som man måtte ha for alt.

Bare det å skulle streame en film fra en server krevde mye styr for å få dette gjennomført, og selv da plagdes man ofte.

 

Men i dag så sitter jeg med en Surface 2, hvor dette fungerer smertefritt.

Via filutforskeren klikker jeg meg rett inn på min HTPC og trykker på filen jeg skal spille av. Uten noe om og men. Mulig man må laste ned en app for å ta alle de forskjellige formatene.

Skal jeg for eksempel. tømme mitt digital kamera, så kan jeg plugge det rett i USB porten og overføre direkte over nettverket og inn på serveren.

Eller f.eks lade telefonen via USB fra taben.

 

Og legger du til ett Type cover så får du ett vell fungerende nettbrett som gir deg økte muligheter, her slipper du å drasse med deg ett cover som må ha ekstra batteri for å fungere.

Og med en full Office pakke med, Outlook, Word, Excel, PowerPoint og One note så har du det viktigste med deg.

 

Så Surface 2 kan jeg virkelig anbefale, du får for øvrig samme mulighetene med forgjengeren, Surface RT, men med litt svakere spesifikasjoner.

Lenke til kommentar

Begrensningen ligger i at du kun kan installere apper fra Store på RT, og at utvalget her er mye dårligere enn konkurrentene. For å få Windows i fullversjon til å kjøre raskt nok, kreves HW som gjør at brettene blir tykke og tunge, og da er imho en notebook et bedre alternativ.

 

Office er et pluss, men bare for de som har behov for det. "Officepakken" fra Apple er gratis fra de som kjøper et iOS-produkt etter 1. september 2013, og da får man både Pages, Numbers og Keynote, samt bilde- og videoredigeringsprogam og Garage Band. Mange Android-brett kommer med readers for Office.

I utgangspunktet så kan du fortsatt bare installere apper fra Google Play på ett Android brett..

Utvalget er større ja, men her kommer det jo litt behovsmessig.

Og sorry, ingen av de gratis pakkene kan måle seg med den virkelige Office pakken dessverre.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Budsjette ligger på 2000 - 2500 kr.

 

 

Har også bestemt ikke velge IOS, på grunn av at jeg ikke er særlig glad i apple. Sett litt på Nexus 7, men er den å anbefale?

 

Nexus 7 er veldig bra den, men jeg synes den blir litt for liten. Har hatt mange tablets, fra 7 til over 10, og synes ca 8" er passe for mitt bruk. Da er vel både LG G Pad og kanskje iPad Mini innenfor ditt prisområde. Dersom du vil ha noen større, begrenser prisen hva du får av ytelse, men en Galaxy Tab 3 10.1" selges stort sett for ca 2300.

Lenke til kommentar

Du må spørre deg selv hva du har behov for. Jada, det finnes windowsnettbrett som kan brukes til alt i fra tung programmering til avansert photoshop. Men trenger du dette i ditt nettbrett? Utifra det du har skrevet så langt føler jeg du er ute etter en dings som er best mulig til å konsumere media, fremfor produsere, og å surfe. Windowsnettbrett er kanskje ikke best egnet til disse tingene.

 

Etter min mening stiller de typiske nettbrettene sterkest her, da tenker jeg på android og iOS-brett. Appstøtte er etter mening helt avgjørende for et slikt produkt som dette, og jeg holder personlig en knapp på iPad Air. Beste formfaktoren i et nettbrett noensinne spør du meg. Vil du vekk fra Apple så har du jo Samsungs nyere nettbrett, som er gode og funksjonsrike androidnettbrett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...