Gå til innhold

[Løst] Kjøpe ny mac?

Anbefalte innlegg

Hei.

Har alltid vært en Windows bruker og har alltid vært fornøyd med det stort sett, men nå er det på tide å bytte ut den bærbare som ikke er 2 år ennå, men treig som ei snegle. Det er noe jeg ikke liker mtp windows. De blir så himla treige uten at man får gjort noe. Man blåser de rein, formaterer, holder de reine software-messig. osv osv.. Men ennå har de kun kort levetid som så raske de er når de kommer ut av esken.

Derfor har jeg lurte på om jeg kanskje skal prøve meg på en Mac nå. Bare for å prøve noe nytt.

så har noen spørsmål noen av dere kanskje kan svare på. Jeg tenker å kjøpe en MPC Retina 13" 256SSD, 8gb RAM, i5 2.6 GHz CPU.

1: Dette er en maskin som kom i høst, vet dere når neste modell kommer? Burde jeg vente?
2: Blir Mac like treg som Windows? Skjer dette i såfall like raskt? Da dette er hovedgrunnen til at jeg ønsker å bytte.
3: Jeg skal bruke maskinen til Bilderedigering, musikkinnspilling, programmering og div sånt.. Hvordan vil denne klare seg?
4: 2.6 GHz CPU får jeg kun hvis jeg kjøper på apple og velger større CPU. 2.4 er den som vanligst følger med denne maskinen. Vil jeg merke noen stor forskjell på disse to?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, i første omgang, ville jeg spørre har du SSD disk i maskinen fra før av? Spessielt basert på Sata 600? Ikke slike billige SSD disker f.eks Intel® SSD X25-M Series (80GB, 2.5in SATA 3Gb/s, 34nm, MLC samt andre 1/2 generasjon SSD disker som i praksis er like rask som harddisk bare litt bedre responstid.

Angående mac maskiner finner du informasjon her spessielt Mac mini og Macbook Pro du bør vente med. Med mindre du klarer å finne noe på salg eller bvare. Man antar nærmere sommeren eller september men er litt uklart, virker nesten som Mac mini kommer først.

200 mhz er ikke allverdens, men liten forbedring ja.

Spessielt om vi snakker om middels i5 U prosessor som er veldig strømsparende i seg selv.

Husk også på flere og flere Apple maskiner blir mere begrenset med tanke på maskinvarebytte det ser du lett på Mac AIR, ikke mye du får byttet i den maskinen. Så du ender å måtte betale flere tusenlapper for ekstra ram og litt større SSD.

Maskinene blir nok litt tregere med tiden, spessielt om det er litt mye programmer og ettersom programvaren blir oppdatert så vil ytelsen falle, det gjelder både Windows og mac samt linux. Så rådet er gjerne å kjøpe kraftigere maskin en det du har bruk for. Eller kjøpe en maskin du kan oppgradere når du trenger det.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Vel, i første omgang, ville jeg spørre har du SSD disk i maskinen fra før av? Spessielt basert på Sata 600? Ikke slike billige SSD disker f.eks Intel® SSD X25-M Series (80GB, 2.5in SATA 3Gb/s, 34nm, MLC samt andre 1/2 generasjon SSD disker som i praksis er like rask som harddisk bare litt bedre responstid.

Angående mac maskiner finner du informasjon her spessielt Mac mini og Macbook Pro du bør vente med. Med mindre du klarer å finne noe på salg eller bvare. Man antar nærmere sommeren eller september men er litt uklart, virker nesten som Mac mini kommer først.

200 mhz er ikke allverdens, men liten forbedring ja.

Spessielt om vi snakker om middels i5 U prosessor som er veldig strømsparende i seg selv.

Husk også på flere og flere Apple maskiner blir mere begrenset med tanke på maskinvarebytte det ser du lett på Mac AIR, ikke mye du får byttet i den maskinen. Så du ender å måtte betale flere tusenlapper for ekstra ram og litt større SSD.

Maskinene blir nok litt tregere med tiden, spessielt om det er litt mye programmer og ettersom programvaren blir oppdatert så vil ytelsen falle, det gjelder både Windows og mac samt linux. Så rådet er gjerne å kjøpe kraftigere maskin en det du har bruk for. Eller kjøpe en maskin du kan oppgradere når du trenger det.

Jeg kommer nok ikke til å bry meg med å bytte hardware på den bærbare. Min nåværende har forøvrig snurredisk, men når ikke engang video på nettet fungerer uten lag og og scrolle på nettsider henger så er det ikke bare disken som er problemet.

Jeg forstår at Mac vil jo også sakke med tiden, men poenget med å gå for mac er at den kanskje holder litt lenger enn pc. Jeg tror hardware messig er den Macen grei nok for mitt bruk. Det er ikke de tyngste programmene jeg skal bruke. I tillegg har jeg en kraftig stasjonær hjemme.

Så er det også batteritid som er viktig, og Macen skal jo være god på dette så det er et punkt krysset av.

Hvordan opererer Apple med priser på nye produkter? Vil den neste Macen være mye dyrere når den kommer enn prisen er nå for late 2013? 13.000 er nok og vil helst ikke gå over det. Også klør det litt i fingra etter ny maskin da jeg er så J****ig lei denna :p

Lenke til kommentar

Har hatt MacBook Pro i snart to år, der jeg for et halvt år siden kjørte en re-install pga. oppgradering av OSX, men den har ikke blitt nevneverdig tregere med tiden. Har selvfølgelig opplevd noe lag og andre tilfeller der Mac-en har hengt seg opp, men det skyldes andre ting enn OS-et.

For meg har også Mavericks vært litt buggy, særlig i forbindelse med Google Chrome, men alle andre Mavericks-brukere jeg kjenner til har hatt en problemfri opplevelse.

Kjenner ikke til hvordan MBP Retina 13" kjører bilderedigering, men min ordinære MBP takler Photoshop, Illustrator og InDesign fint. Har dog ikke prøvd skikkelige store filer, da bruker jeg heller PC-ene til skolen. Men tror Retina vil klare seg temmelig bra med tanke på at den har en del mer juice enn min MBP.

Mitt inntrykk av Apple sin prising er at prisene ikke synker nevneverdig mellom produktlanseringer og når de lanserer nye Mac-er, så får de den prisen som de gamle hadde, mens de gamles prises en del ned. Mid/late 2014 MBP Retina vil nok koste omtrent det samme med late 2013 gjør nå.

Endret av KKake
Lenke til kommentar

Vel, er nok ventet at alle billig modeller får Intel Iris Pro 5200 Graphics og de dyrere ofte får nyere generasjoner av skjermkort. Nå pleier vel apple å switche mellom ATI (AMD graphics) og Nvidia.

Ellers er det stort sett prosessorgenerasjonene som vil bli litt bedre, men det er vel minimalt.

Så jeg tipper retina display blir standard på neste generasjon Air og macbook pro.

God mulig ut i fra rykter at Apple går bort fra sata SSD disker og rett mot PCI-E

OWC Aura Pro SSD En form av M4 PCI-E SSD tilsvarende man finner i nyeste Mac pro.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Er det store forbedringer ved nye utgivelser? Eller er det mindre "ubetydelige"?

Merker at jeg har bestemt meg for en MBPR, men er lite keen på å vente..

Det pleier ikke å være noen dramatiske ytelsesforbedringer. Som LMH1 sier, Apple oppgraderer CPU, GPU og chipset til siste generasjon, pluss gjerne noen andre oppdateringer og omstruktureringer av produktporteføljen.

Pr. i dag kan du nok trygt gå for en MBP Retina uten å angre, da det antageligvis er en stund til neste generasjon kommer. I fjor ble MBP og MBA oppgradert på sommeren, mens MBP Retina ble oppgradert på høsten ifbm. OSX Mavericks' lansering.

Lenke til kommentar

Er det store forbedringer ved nye utgivelser? Eller er det mindre "ubetydelige"?

Merker at jeg har bestemt meg for en MBPR, men er lite keen på å vente..

Det pleier ikke å være noen dramatiske ytelsesforbedringer. Som LMH1 sier, Apple oppgraderer CPU, GPU og chipset til siste generasjon, pluss gjerne noen andre oppdateringer og omstruktureringer av produktporteføljen.

Pr. i dag kan du nok trygt gå for en MBP Retina uten å angre, da det antageligvis er en stund til neste generasjon kommer. I fjor ble MBP og MBA oppgradert på sommeren, mens MBP Retina ble oppgradert på høsten ifbm. OSX Mavericks' lansering.

Okei, takk for svar :) Da føler jeg meg litt tryggere

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Har hatt min MBPr i snart to år, og bruker den stort sett til bilderedigering i tillegg til den vanlige surfina. Den ble litt treg etter 6-7 måneder, men det fiksa jeg med en restart (Inntil da hadde jeg kun hatt den i dvale) ;) Jeg har store RAW filer fra et D800 å hanskes med, og det går som smurt egentlig, så det er ingenting å tenke på. Løp og kjøp :)

"Retina" skjermen er forresten fantastisk å jobbe med bilder på..

Lenke til kommentar

Da ble det en tur til Eplehuset i dag.
Bestilte forøvrig litt oppgradert maskin..256GB SSD, i7 2.8 GHz og 16GB Ram.. Så får jeg bare smøre meg med tålmodighet 1-2 uker fremover! :) Håper denna maskinen holder for en liten stund! Er en god slump penger..

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...