Eivor Skrevet 25. mars 2014 Del Skrevet 25. mars 2014 Har en ekstern harddisk med USB 3.0 tilkobling. Har hovedkort med USB 3.0 porter. Begge to har blå farge, så det burde jo stemme at det er USB 3.0, men når jeg kobler til harddisken får jeg melding om at ytelsen kan økes hvis jeg kobler den til en Superspeed USB 3.0 port. ??? Lenke til kommentar
oddeh Skrevet 25. mars 2014 Del Skrevet 25. mars 2014 Mulig du må installere drivere. Lenke til kommentar
Eivor Skrevet 25. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2014 Harddisken har ingen drivere, og hovedkortdriverne er allerede oppdaterte. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 25. mars 2014 Del Skrevet 25. mars 2014 Sjekk Device Manager (Enhetsbehandling), nederst under USB controllers. Finner du USB 3 der? Lenke til kommentar
Eivor Skrevet 25. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2014 Sjekk Device Manager (Enhetsbehandling), nederst under USB controllers. Finner du USB 3 der? Hovedkortet kommer med USB 3.0 og 2.0 USB drivere. Alt er pent listet opp i Enhetsbehandling, både USB 3.0 og 2.0. Har sjekka at alle driverne er oppdatert. Kopierte nettopp ca 5 gb, (ca 800 filer), og farten lå på ca 25 mb/s. Ligger det innenfor normalen, tro? Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 25. mars 2014 Del Skrevet 25. mars 2014 Nope, er det du får på usb 2, Jeg har samme problem. Men gidder ikke mere så kjører det som det er, det funker jo tar bare litt lenger tid. Lenke til kommentar
Eivor Skrevet 25. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2014 Jeg kopierer fra SSD harddisk, bare det skulle vel øke ytelsen. Kanskje ta det opp med Komplett.no som en garantisak, maskinen er ganske ny. Har et par USB 3.0 porter i frontpanelet i tillegg til de bak, som en kan velge å koble til med intern kabel 3.0 eller 2.0 (er begge typer sokler på hovedkortet) Hadde først i en 3.0 kabel, men da virka bare den ene porten, med 2.0 virka begge. Snåle greier. Lenke til kommentar
xExodusx Skrevet 25. mars 2014 Del Skrevet 25. mars 2014 sikker på at usb ledningen er god nokk? jeg hadde store problemer med det for noen år siden (var vel og merke fra usb1.1 til usb2 men likevel) Lenke til kommentar
dbass Skrevet 25. mars 2014 Del Skrevet 25. mars 2014 Test litt; hvor er problemet ditt? Er det disken, kabelen eller maskinen? Prøvd med en annen maskin? Har du prøvd alle portene? Hva slags disk er det som sitter innenfor det eksterne dekselet, hvilke ytelse har denne? (les review) etc. etc.. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 25. mars 2014 Del Skrevet 25. mars 2014 En annen ting er jo hva slags filer som blir kopiert eller flyttet. Er det nesten bare små filer som 4kb så er det ikkje rart det går treigt. Test større filer som .mp3 på noen megabyte eller kanskje en film Lenke til kommentar
Eivor Skrevet 25. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2014 sikker på at usb ledningen er god nokk? jeg hadde store problemer med det for noen år siden (var vel og merke fra usb1.1 til usb2 men likevel) Det får jeg inderlig håpe, da kabelen som fulgte med harddisken er av en type jeg aldri har sett før. Lenke til kommentar
Eivor Skrevet 25. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2014 En annen ting er jo hva slags filer som blir kopiert eller flyttet. Er det nesten bare små filer som 4kb så er det ikkje rart det går treigt. Test større filer som .mp3 på noen megabyte eller kanskje en film Kopiering fra intern SSD disk til den eksterne med store filer gav en fart på 80 mb/s de første skundene og gikk så ned til ca 25 mb/s. Tok en halvtime å kopiere 30 gb, 198 filer. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 25. mars 2014 Del Skrevet 25. mars 2014 Jeg har en gammel WD green 1.5TB usb harddisk som er enda treigere Den kommer faktisk nede i 15 MB/s på selv store filer. Tror det er selve usb kontrolleren i hdd kabinettet som er helt håpløst. Hvor store er filene du kopierer? Sjekk ut i taskmanager og under "disk" så kan du se graf hvor fort det egentlig går... Kan jo også være verdt å sjekke om det finnes nyere driver til usb 3 portene. Mange 3.parts usb 3 porter er ganske dårlige, så det kan jo være en årsak det også. Hva slags hovedkort har du? Lenke til kommentar
Eivor Skrevet 25. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2014 Hva slags hovedkort har du? Det er et MSI kort, modell Z87I Lenke til kommentar
Eivor Skrevet 26. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2014 Fakta: MSI sitt eget oppdateringsprogram finner ingen nye drivere. Enhetsbehandling rapporterer at jeg har de nyeste driverne. Kjørte så SIW, programmet som viser all innformasjon om hardware og software. Fant ut navn og modell på USB- chipsettet (er et Intel chipsett). Søkte på internet, fant driver på Intel si hjemmeside, lastet ned og installerte. Kopiering av 26 gb fra ekstern harddiskUSB 3,0 til SSD disk Resultater: Før oppdatering: gj. på 12,7 m/s Tid: 35 min Etter oppdatering: 18,9 m/s Tid 23 min. Kopierte samme data til en annen maskin (ikke-SSD disk) 85-100 m/s Tid 4 min Så det er noe som ikke stemmer her, mildest talt. Lenke til kommentar
batko Skrevet 26. mars 2014 Del Skrevet 26. mars 2014 Har du prøvd og oppdatere USB 3 hardisken? Jeg hadde samme problem med et par Seagate USB disker. Etter firmware oppdatering virker de som de skal. Lenke til kommentar
Eivor Skrevet 26. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2014 Har du prøvd og oppdatere USB 3 hardisken? Jeg hadde samme problem med et par Seagate USB disker. Etter firmware oppdatering virker de som de skal. Mulig det er lurt å gjøre uansett, men kopieringen gikk jo ganske raskt pl den andre maskinen. Lenke til kommentar
Eivor Skrevet 27. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2014 Kunne jo ha tenkt på å restarte maskinen etter oppdateringen av driveren... Nå får jeg 110 mb/s, men hastigheten synker noe etterhvert. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå