Gå til innhold

[Løst] Telenor endrer abonnement til dyrere.


Anbefalte innlegg

Jeg fikk en SMS fra Telenor hvor de sier at de endrer abonnementene fra 1.mai.

 

Link: http://www.telenor.no/privat/mobil/mobilabonnement/prat100/?icid=p-130324_privatforside_prisendringer-prat2_mellomkomp2

 

Jeg har abb. Prat som er 0,- pr.mnd. for abb. hvor jeg må betale for tellerskrittene mine i tillegg.

 

I tellerskritt har jeg sjelden mer en 100,- pr. mnd. men med denne endringen er jeg "tvunget" over på ett abb. men fastpris på 129,- inkl. 100 minutter.

100 minutter ville jeg normalt betalt 49 kr for med dagens pris.

 

Synes å huske tidligere at Telenor ikke kunne endre ditt abb.som man hadde inngått men måtte vente til man selv valgte/endret ett nytt.

 

Er det noen som kjenner til dette? Har de lov til dette?

 

Synes dette begynner å ligne på Canal Digitals prispolitikk hvor de bare endrer abb. (noe som medførte at jeg fikk dyrere abb og dårligere hastighet).

 

-oynes-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Tror de har lov å endre abonnementet om de sier fra på forhånd, se vilkårene når du tegnet. Utover det har Onecall abonnement til kr. 99,- som gir 150 min/150 mms/150 mb data.

Lenke til kommentar

Om du overfører nummeret ditt til Onecall, så kanskje Telenor ringer deg og trygler om at du skal komme tilbake.

Da jeg byttet fra Netcom til Talkmore, ble jeg oppringt av selgere fra Netcom.

De tilbød vesentlig reduksjon i prisen hvis jeg ble hos dem.

Men de klarte ikke å slå prisen (eller Telenor-dekningen) til Talkmore, så de hadde ikke mye å komme med.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651

De har lov til å endre det så lenge de sier ifra en viss tid i forveien.

 

Mitt abonnement går fra kr 79,- til 129,-, så jeg har nettopp bestilt abonnement fra Chess til 99 ,- med mye mer inkludert. Hun som bruker abonnementet ringer lite, så jeg vil ikke betale mer enn nødvendig.

Lenke til kommentar
*

Synes å huske tidligere at Telenor ikke kunne endre ditt abb.som man hadde inngått men måtte vente til man selv valgte/endret ett nytt.

*

Dette var normal praksis tidligere, selv om de har nok alltid har forbeholdt seg retten til og kunne endre abonnements type, så lenge de varsler om endringen i forkant. Man skulle tro at når de skrudde på minste-faktureringen at det skulle være nok men .. tydeligvis ikke, mulig det har med at flere og fler kobler ut fast telefon, og da må det flyttes mer faste avgifter/inntekter over på mobildelen.

 

Et bedre alternativ fra Telenor/djuice vil vel kanskje være NonStop S til 99,- kr/mnd. Får du 150 minutter istedenfor 100, samt at du får med 150 SMS og 150 MB også. Mens OneCall's Flexi vil kanskje være det nærmeste man kommer Telenor's Prat.

Endret av esoteric
Lenke til kommentar

Takk for flotte svar og gode tips. Blir nok bytte av leverandør nå. Skal jo ha 4 abonnement, en for hver i familien så her har jeg klart noe å spare ved å bytte.

 

Jeg har sjekket litt på Telepriser ble overrasket at Telipol hadde så gunstige abonnement.

Noen som har erfaring med disse?

Lenke til kommentar

Talkmore Link hadde jeg helt glemt, det er absolutt et godt alternativ til Telenor's Prat, og noe man nesten burde byttet til selv om Telenor skulle fortsatt med Prat abonnementet da det er rimeligere. Lang bedre enn mitt forslag om OneCall Flexi som tilsvarende abonnement :)

 

Har ingen personlig erfaring med Telipol, men de har helt klart konkurransedyktige priser de også.

Endret av esoteric
Lenke til kommentar

Jeg har fått samme beskjed fra Telenor. Ut i fra det som er sagt tidligere i tråden så ser det ut til at Talkmore Link er svaret for meg. Jeg ringer mest med kona og vi har benyttet oss av Fri Familie hos Telenor, men vi oppnår jo det samme hos Talkmore siden en ringer gratis til andre abonnenter.

Lenke til kommentar

Takk for tipset. Talkmore Link er nok svaret siden vi er 4 stk. og har fri familie hos Telenor idag.

Siden vi stort sett ringer hverandre så blir jo kostnaden minimal.

 

Takk alle sammen.

Dere kan jo også prøve Talkmore forhåndsbetalt, samme prisene som Link, men ingen minimumsfakturering. Bare å aktivere autopåfyll, så går alt av seg selv. Men husk evt. å aktivere bruk i utlandet.

Lenke til kommentar

Vi er flere i samme gata, Telenor svikter mange i vår familie. Har sett over og regnet ut gjennomsnittlig bruk av tlf/sms, og har da sammenlignet dette med Telipol Mobil Micro og Talkmore Link/Forhåndsbetalt. Det skiller kun 3kr i gjennomsnitt pr mnd. på disse tre abonnementene.

 

Link: 40kr mnd

Forhåndsbetalt: 37kr mnd

Telipol: 39kr mnd

 

Begge operatørene markedsfører med Telenor dekning, så da står det på hvem som har best betaling løsning. Noen som har erfaringer?

Lenke til kommentar

Samme problemet her, har fin regnet på det, samboeren min sender en del sms til meg (som ikke er ink. i Link) men sammenlignet med å beholde Prat100 så sparer vi en 50-80 kr. Ikke all verden egentlig for vår del. Men ja, da slipper vi å betale for BankID for en stund hvis vi bytter :)

 

Men leste en plass at du ikke skulle bruke snitt, du skulle bruke største regning for å regne på hvordan abonnement som passet best.

Lenke til kommentar

Jeg tok kontakt med kundeservice i Telenor angående et Prat abonnement jeg fikk i forbindelse med en telefon jeg kjøpte for snart et år siden. Bindingstiden går ut 05.06, og jeg betaler nå 99,- i måneden som er nedbetaling av telefonen. Etter 05.06 skulle prisen være 0,- i måneden. Svaret var:

 

Etter 01.05.2014 vil du få kr 129,- som tillegg pr måned i prisen. Denne prisen inkluderer 100 ringe minutter på ditt abonnement. Etter 05.06.2014 vil det bortfalle kr 99,- som er nedbetaling av telefonen. Hvis du ønsker å bytte leverandør er dette selvfølgelig ditt valg, men du vil da få ett bruddgebyr på kr 505,- som er resten av nedbetalingen av telefonen du kjøpte i juni i fjor.

 

Oppsummert: Jeg må altså velge mellom å betale 129,- mer en det som var avtalt den siste måneden, eller betale et bruddgebyr på ca. 300,-. Telenor bryter altså avtalen ved å øker prisen vi ble enig om med over 100%, men krever likevel bruddgebyr dersom jeg ønsker å skifte operatør. Har de lov til det?

Endret av eddott
Lenke til kommentar

Slik det blir fremstilt her, har de ikke bare lov til å øke prisen.
Her skal du slippe å betale bruddgebyr.

 

 

- Det er ikke slik at kunder aktivt skal få godkjenne en prisøkning, men de skal ha en aktiv mulighet til å komme seg ut av abonnementet. Derfor har ikke mobilselskaper lov til å øke prisene og samtidig holde kundene fastlåst i bindingstid, forklarer forbrukerombud Gry Nergård til Dine Penger.

http://www.dinepenger.no/bruke/telenor-kunder-raser-over-prisjustering-paa-87-prosent/22830531

Lenke til kommentar
15 Oppsigelse
Kunden kan si opp avtaleforholdet helt eller delvis uten forutgående varsel. Hvis det er saklig grunn, kan Telenor si opp avtalen med en måneds varsel.
Har kunden inngått avtale med Telenor om fast avtaleperiode (bindingsavtale), påløper et gebyr hvis kunden sier opp avtalen før avtaleperiodens utløp. For forbruker blir gebyret beregnet etter gjenstående tid av avtaleperioden.

 

 

 

17. Endringer i priser og vilkår
Telenor har rett til å foreta endringer i priser og i vilkår. Når endringer er av en viss betydning og til ugunst for kunden, skal Telenor varsle kunden på hensiktsmessig måte, og senest en måned før endringen trer i kraft. Varslingskravet etter denne bestemmelsen gjelder kun i forbrukerforhold. Kunden kan vederlagsfritt si opp avtalen med Telenor hvis endringen er til ugunst for kunden.

 

Fra Telenor sine egne abonnementsvilkår. Så skulle nå tro at det eneste eddott i så fall må betale er det som evt. er igjen å betale på telefonen som er kjøpt, og ikke noen bruddgebyr i tillegg, da det i dette tilfelle er en prisøkning (som "er til ugunst for kunden").
Endret av tiefling
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...