AnonymDiskusjon Skrevet 25. mars 2014 Del Skrevet 25. mars 2014 Er straks ferdig med min skolegang. Men kom over en ting jeg lurer på. Jeg har jo til nå fått stippend og lån fra lånekassen, som er rentefritt så lenge jeg studerer. Men hvis jeg velger å melde meg opp i noen nye fag og søke om stippend og lån så vil ikke rentene begynne å løpe før om et år. Jeg skal begynne i fast jobb, så kommer vel neppe å få noe stippend, men da blir jo alt gjort om til lån når lånekassen ser at jeg har tjent for mye. Vet at man kan "henge" 60 studiepoeng bak før lånekassen lukker pengesekken. Så hvis jeg tar stipend og lån et år etter jeg er ferdig på skolen (melder meg bare opp i noen fag et eller annet sted) så kan jeg sette disse pengene jeg får rett inn på sparekonto og i tillegg er jo lånet retnefritt et helt år. Når det året har gått har jo pengene stått å rentet seg i et år, og når rentene på studielånet kommer så kan jeg betale inn en stor slant penger ved første forfall. Spørsmålet mitt er: Er dette lovlig? Eller er det kun en gråsone? Anonymous poster hash: 596a0...6d0 Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 25. mars 2014 Del Skrevet 25. mars 2014 Når du går bevist inn for å lure noen eller tilegne deg samfunsgoder du egentlig ikke har krav på er det vell stort sett regnet som svindel. Det er bedre å spekulere i boliglån, der er det litt mer penger å hente. 2 Lenke til kommentar
Ståle Nordlie Skrevet 25. mars 2014 Del Skrevet 25. mars 2014 Slik jeg leser forskriftene vil dette ikke gå. § 12-1. Søkerens opplysningspliktSøkeren plikter å gi riktige og fullstendige opplysninger til Lånekassen.Søkeren plikter straks å melde fra om endringer i forhold til det som ble opplyst i søknaden, og om avbrudd i utdanningen. § 13-1. Brutt opplysningspliktDersom en søker forsettlig eller uaktsomt har brutt opplysningsplikten etter § 12-1, og dermed har fått eller forsøkt å få utbetalt eller godskrevet støtte som vedkommende ikke har rett til, kan Lånekassen nekte mer støtte, gjøre uberettiget mottatt stipend om til lån, kreve støttebeløpet tilbakebetalt og regne renter av lånet i utdanningstiden. Beløp som ikke blir tilbakebetalt, kan bli trukket fra framtidige støttetildelinger slik at framtidige utbetalinger blir redusert eller faller helt bort. Hele gjelden kan bli oppsagt, og søkeren kan miste retten til betalingslettelse og ettergivelse. Ved vurderingen av misligholdet legges det i hovedsak vekt på hvor lenge misligholdet har pågått og på størrelsen av uberettiget mottatt støtte. Hvis du ikke studerer overhodet har du altså plikt til å melde fra til Lånekassen, og det kan få konsekvenser å la være.Men jeg er ikke helt sikker på denne tolkningen. § 9-4. Avbrutt utdanningEn utdanning det er gitt støtte til, regnes som avbrutt hvis utdanningen ikke er fullført. Ved støtte til ny utdanning regnes den avbrutte utdanningen som forsinkelse i utdanningen.Dersom hele støttebeløpet er betalt tilbake innen utløpet av støtteperioden, regnes perioden ikke med i antall år det kan gis støtte, se § 8-2 og § 8-3. Dette kan tolkes som at "avbrudd" handler om å ikke bestå eksamen. En regel om at studenter skal jobbe med studiene fulltid uten faktiske "avbrudd" av noe slag er jo nesten umulig å håndheve. Og hvis en slik regel kunne håndheves tror jeg det de fleste studenter ville bli "tatt" i løpet av et typisk semester. Man kan jo også spørre om § 13-1 egentlig er så avskrekkende i din situasjon. Men jeg vil tro det i alle fall teoretisk sett kunne komme en politianmeldelse i tillegg, selv om det ikke er nevnt i paragrafen. Lenke til kommentar
process Skrevet 25. mars 2014 Del Skrevet 25. mars 2014 Det er også et inntektstak på hvor mye du får lov til å tjene mens du mottar støtte fra lånekassen. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 25. mars 2014 Del Skrevet 25. mars 2014 Det er vel mer snakk om at man bor hjemme og slike ting man har opplysningsplikt. Lånekassen ville hatt hendene fulle om de skulle gått etter alle som har fått utbetalt lån og bare drevet dank et semester eller to. Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 25. mars 2014 Del Skrevet 25. mars 2014 Det er vel mer snakk om at man bor hjemme og slike ting man har opplysningsplikt. Lånekassen ville hatt hendene fulle om de skulle gått etter alle som har fått utbetalt lån og bare drevet dank et semester eller to. 98% av studentene hadde nok mistet støtten sin i såtilfelle. Lenke til kommentar
Dudeliduu Skrevet 25. mars 2014 Del Skrevet 25. mars 2014 Du er en belastning på samfunnet på samme måte som forsikringssvindlere om du får det til isåfall. Du kan søke om utsettelse på tilbakebetaling i flere år. Lenke til kommentar
Star Fox Skrevet 25. mars 2014 Del Skrevet 25. mars 2014 Strengt tatt er det ulovlig, men sjansen for å bli tatt er lik null. Lånekassen har ikke mulighet til å finne ut om du åpner eller lukker en pensumbok i løpet av semesteret - all den tid det er helt OK å si at du ga opp studiene dagen før eksamen. I tillegg kan du melde deg opp til fag på videregående nivå for å ikke komme på etterskudd. Hvert valgfag tilsvarer 10 studiepoeng i studiebelastning, hvert fremmedspråk tilsvarer 16. Så lenge du får ståkarakterer vil du få godskrevet studiebelastning, på den måten kan du skaffe deg lån for mer enn tre semestre (som er maksimum). Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 25. mars 2014 Del Skrevet 25. mars 2014 Lånet er rentebærende fra det første månedsskiftet etter at du har avsluttet eller avbrutt utdanningen, jfr. tilbakebetalingsforskriften § 1-1. Rent juridisk sett kan du søke om videre støtte fra Lånekassen for så å avbryte studiet ved eksamen uten at dette er ulovlig, men når du ikke har planer om å studere og aldri skal ta eksamen vil studiet ditt rettslig sett regnes som avbrutt fra det er påbegynt. Eller, sagt på en annen måte: Søk og fortell Lånekassen om alt i søknaden. Får du det innvilget så er det jo greit, men årsaken til at du spør her er vel fordi du er redd du vil få avslag hvis du gir fullstendige og korrekte opplysninger? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå