Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Internet sharing med Win2k + Win98 (kryss kabel)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vi får prøve med et forslag, basert på at du kan sette en fast IP-adresse på nettkortet mot modem.

Hvis du bruker IP-adresse 10.0.0.2 på kortet som er koblet til modemet setter du denne adressen som GATEWAY på det andre. Dette andre kortet får IP-adresse 192.168.x.1(tror jeg)når du enabler shearing.

På PC2 kan du sette IP-adresse 192.168.x.2 og GATEWAY 192.168.x.1

Vanlig nettmask er vel 255.255.255.0 som du setter på alle.

[ Denne Melding var redigert av: Xizor på 2002-02-18 00:04 ]

Lenke til kommentar

Har slitt litt med det samme selv, og detter er hvordan jeg løste det:

Gå på tucows last ned RideWay 2.4 (Gratis i 30 dager)- en proxyserver.

Sett w98 maskinen til 192.168.1.2

Sett det nettverkskortet som du bruker til komunikasjon mellom W2k og w98 til 192.168.1.1

Gateway på W98 til 192.168.1.1

Subnet 255.255.255.0

I Rideway kan du velge til eller fra det meste av vanlige porter (ICQ, Realplayer, mail, HTTP), og hjelpfunksjonen er bra, hadde ikke problemer med å få det opp å gå.

Lenke til kommentar

Altså, nå vet jeg ikke om problemet ditt er at win98 maskinen og win2k maskinen ikke finner hverandre, eller om win98 maskinen ikke kommer på nett. Det som er vesentlig hvis win98 maskinen ikke kommer på nett, er at win2k maskinen må fungere som en NAT router. Det gjøres ved å legge inn f.eks. ICS. Men som sagt, si om de ser hverandre, og om begge kommer på internett.

Lenke til kommentar

Hadde samme problemet og plagdes noen dager...

Jeg hadde glemt og lage meg en LAN oppkobling på Internet options på 98 maskinen.

Del internett forbindelsen på 2000 maskina og sett deg opp en LAN oppkobling - Internet options (kontrollpanelet) på 98 maskina.

Da skal det funke helt greit - i alle fall gjør det det hos meg.

Lenke til kommentar

Har fremdeles problemer med del-nettforbindelse, jeg...

Etter at jeg var borte i helga, og søstra mi hadde tilgang på WinMe-boksen min (den med internett. Les gjerne http://forum.hardware.no/viewtopic.php?top...=15295&forum=61 ), så har hun lagt inn BonziBuddy, CometCursor og annet crap... Maskinen holder på å dø på seg... Må kanskje få lagt inn WinMe på nytt...

Men oi! Se der! Fjern SyGate Personal lamer stuff, sett klient-Win2kPro-boksen på automatisk mottakning av IP&greier, og se! Det funker! Det er et mirakel!

(Akk, jeg føler meg lame nå, jah...)

"Signature? I don't need no steeenkin' signature!"

http://minipuz.tk/

[ Denne Melding var redigert av: the_ruthless på 2002-02-18 19:41 ]

Lenke til kommentar

To nettverkskort i w2k.Ett for WAN(ADSL)og ett for LAN.Opprette kobling fra w2k til ADSL modemet,slik at w2k er på nett.Høyre klikk på oppkoblingen i "my network places",gå til riktig "fane".Tror den heter "sharing",og kryss av for å dele oppkoblingen.Du kan også velge å la "klienten" logge seg på nett,selv om ikke w2k er på.Har ikke prøvet det selv på ADSL,bare analogt.På w98 kobler du deg til internett ved å velge LAN når du går igjennom wizarden.La w98 hente ip adresse selv,hvis det ikke går kan du sette ip adressen på w98 til den som deles ut fra w2k.Tror det er 168. . . eller var det 169hmmmmmmmmmmm.Håper det ordner seg.Hvis ikke kjøp en router

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...