Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Rabatt ved kjøp av ny bil?

Anbefalte innlegg

Jeg er IKKE flink til å prute, gliser bredt når jeg ser noe jeg liker. Tenk en unge i godtebutikken eller en kåt tenåring m/dame... :)

Er det noen "tall" hvor mye man kan forvente å få i rabatt ved kjøp av ny bil? VW, Mercedes eller Ford. Utgangspunkt rundt 400.000,- samt fra 50-125.000,- i tillegg.

Bor slik til at jeg ikke har flere forhandlere å sjekke opp mot hverandre, vil ikke virke kjip ovenfor selger men samtidig ønsker jeg å sikre meg at jeg faktisk har gjort en god deal.

Noen tanker?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, kommer som jeg sa helt an på bilen og hvilket utstyr en skal ha på den. Noen biler er det dessverre lite å hente på, pga. stor konkurranse, for ikke å glemme den svake kronen nå - ikke bli overrasket om prisene går opp hvis kronen holder seg svak.

Hvilken bil er det du har lyst på? Det beste kan kanskje være å kjøpe en nesten ny bil hvis du skal ha "ny" bil. Da får du bil med garanti der det er en annen som har tatt det skumleste verditapet.

Pruting er tøft, fordi det kan være et tøft psykologisk spill. Her kan man enten komme godt eller dårlig ut av det. En gyllen regel jeg lærte av en av våre nye landsmenn er at man ikke har pruta ordentlig før man blir flau :)

Hvis du ikke liker å prute og om du er i markedet for ny Mercedes, så får du forresten 6% rabatt på nybilkjøp gjennom BOS Autostern om du melder deg inn i Mercedes-Benz Entusiastklubb og betaler medlemskontigent på 450 kr. Har du vært medlem i 2 år får du 8% rabatt.

Lenke til kommentar

Litt forskjellig på hva man får i rabatter, flere ting spiller inn:

1) Modell/Merke. Populære merker/modeller får man gjerne mindre rabatt på, de selges "uansett".

2) Tid på året. De fleste har slutt på regnskapsåret i nettopp slutten av året. Enkelte har i begynnelsen på året (som f.eks Elkjøp som er eid av Dixons). Når du da nærmer deg disse datoene kan du få kjempe gode tilbud :)

3) Årstider. De selger mer 4x4 om vinter og høst en sommer, og visa versa når det gjelder kabrioleter .

4) Store firmaer har gjerne rabattordninger mot spesielle merker. Hør på din arbeidsplass. Om du er innleid spiller ofte ingen rolle, har du adgangsbevis er du "ansatt" ;)

Endret av AllFather
Lenke til kommentar

Takk for alle innspill.

Jeg får ta en runde til med 2 forhandlere, VW vil IKKE gi noe i rabatt i det hele tatt. Nettopriser sier de - synd sier jeg, da mister dere en kunde.

At noen firma har avtaler men jeg som statsansatt ikke kan få samme rabatt leter jeg heller videre.

Hvis du ikke liker å prute og om du er i markedet for ny Mercedes, så får du forresten 6% rabatt på nybilkjøp gjennom BOS Autostern om du melder deg inn i Mercedes-Benz Entusiastklubb og betaler medlemskontigent på 450 kr. Har du vært medlem i 2 år får du 8% rabatt.

Dette er utrolig interessant, jeg fant ingen info om det på nettet hos klubben. Har du en link eller noe? MB har jo mye lekkert...

Lenke til kommentar

Er det rabatt eller produkt som er viktig for deg? Hører gjerne Ford/VW blir sammenlignet, men å sette MB i samme bås er urettferdig mot MB, og litt frekt? :p

Av de du nevner har Ford en større margin på bilene sine enn MB og VW som faktisk har ganske lik prispolicy. Derfor overrasker det meg at VW du har vært hos snakker om "nettopriser".

PS: Dersom Passat er greia så vet jeg at Oslo/Akershus forhandlere av Volkswagen har 30.000,- i rabatt, 3,99% rente og gratis vinterhjul ved kjøp av ny bil..

Lenke til kommentar

Selvsagt er det produktet som er det viktige, men også "feelingen" med selgeren er viktig. Jeg betaler korrekt pris, men ikke overpris.

Som sagt vet jeg at er man ansatt i riktig firma så får man rabatt, den samme vil jeg også ha. :-) Har så langt fått god kjemi med 2 selgere, men bilene de har er ikke mitt førstevalg. Helt ny bil, med "mitt" utstyr er en selvfølge denne gangen.

Var klar over at de store forhandlerne i Oslo har bedre priser, det må sjekkes ut.

+

Ser MB tilbudet nå, det skal absolutt sjekkes ut selv om den bilen blir godt 100.000,- dyrere enn det jeg først tenkte å bruke.

Lenke til kommentar

Ser MB tilbudet nå, det skal absolutt sjekkes ut selv om den bilen blir godt 100.000,- dyrere enn det jeg først tenkte å bruke.

Det er nok verdt det :yes:

Hvis du er ute etter å gjøre best mulig kjøp så bør du lete etter 2011-2012 modeller, så får du tilnærmet ny bil hvis du finner en som er helt strøken med nybillukt, slipper å ta det første og største verditapet også kan du beholde bilen helt til garantitiden er ute :) Altså de fleste fordelene til en nybil untatt jomfrudommen, til 3/5 av prisen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...