Anonym259235 Skrevet 24. mars 2014 Del Skrevet 24. mars 2014 (endret) Hei! Jeg vurderer sterkt å kjøpe en E90 som førstebil, da jeg får økonomisk støtte av mor om jeg kjøper på avbetaling. Dette antar jeg går fint da jeg har funnet mange eksemplarer som selges av forhandlere som ordner med finansiering. Har ikke fått noe bestemt beløp som makspris, men ser at jeg får helt fine eksemplarer til 100-160k, så kan vel holde oss på det. Antar det ikke blir så veldig stor månedspris på avbetalingen da. Også så jeg at forsikring på pappa med 18-åring som yngste sjåfør, lå på 8-13k, som er greit. Men har litt spørsmål rundt dette. - Er E90 generelt gode førstebiler? - Er det veldig dyrt med servicer, eventuelle reparasjoner osv.? - Hvilken motorstørrelse burde jeg velge? - Bensin eller diesel? - Hvordan er forbruket på de forskjellige? - Burde jeg kjøpe en som allerede er M-sport/M-tech, eller er det rimeligere å kjøpe fangere o.l. i etterkant? - Eventuelle andre ting jeg burde se etter/tenke på? På forhånd takk! Endret 24. mars 2014 av Banksy Lenke til kommentar
Pjuuok Skrevet 24. mars 2014 Del Skrevet 24. mars 2014 Hei! Jeg vurderer sterkt å kjøpe en E90 som førstebil, da jeg får økonomisk støtte av mor om jeg kjøper på avbetaling. Dette antar jeg går fint da jeg har funnet mange eksemplarer som selges av forhandlere som ordner med finansiering. Har ikke fått noe bestemt beløp som makspris, men ser at jeg får helt fine eksemplarer til 100-160k, så kan vel holde oss på det. Antar det ikke blir så veldig stor månedspris på avbetalingen da. Også så jeg at forsikring på pappa med 18-åring som yngste sjåfør, lå på 8-13k, som er greit. Men har litt spørsmål rundt dette. - Er E90 generelt gode førstebiler? - Er det veldig dyrt med servicer, eventuelle reparasjoner osv.? - Hvilken motorstørrelse burde jeg velge? - Bensin eller diesel? - Hvordan er forbruket på de forskjellige? - Burde jeg kjøpe en som allerede er M-sport/M-tech, eller er det rimeligere å kjøpe fangere o.l. i etterkant? - Eventuelle andre ting jeg burde se etter/tenke på? På forhånd takk! 1. Helt OK 2. Det er bruktbil. Så det spørsmålet er veldig relativt. For deg så er det sikkert kjempe dyrt. Det koster å drifte en bruktbil som er så gammel. 3. 320d 4. Diesel er mest fornuftig. Bensin hvis du skal kjøre gris, og da helst 320i eller større. 316i er kjempe stusselig. 5. Forbruket er forskjellig alt etter hvilken stand bilen er i og hvilken motor som sitter i bilen. 6. Selvfølgelig er det bedre å kjøpe en bil som allerede er M-sport. M-sport er ikke bare fangere "o.l." Nå sitter ikke jeg med fasiten, men du bør undersøke om det er forskjell på understellet og bremser. For ikke å snakke om interiøret. Hvor ble det av planene om S13? Og hvor ble det av planene om å kjøpe drømmebilen E34? Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 25. mars 2014 Del Skrevet 25. mars 2014 Vil være en del utgifter i service og vedlikehold, iallefall hvis du vil ha noen salgsverdi om noen år. Lenke til kommentar
Anonym259235 Skrevet 25. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2014 S13 blir nok for dyrt og kanskje litt upraktisk. Elsker fortsatt E34, men når jeg har økonomi og mulighet til å velge en såpass ny og fin bil, så er det kanskje litt greiere som førstebil. Anyways, var innom en bilforhandler idag og fikk prøvekjørt en manuell 320D. Likte den godt. Behagelige pedaler, god svingradius, fin bil utseendemessig, dro veldig godt. Styringa var ganske "seig" i lave hastigheter som når jeg kjørte ut av parkeringen o.l., men når jeg kom opp i fart var det også bra. Satt relativt godt i setene, som jeg fikk beskjed var sportsseter, dog synes jeg det virket litt lite og trangt der inne, men ikke for trangt, det var helt greit. Alt i alt synes jeg det er en morsom og komfortabel bil som jeg gjerne ville hatt som førstebil. Når det kommer til pris, så vil jeg med egenkapital på 40.000 måtte betale rundt 2100 kroner i måneden i fem år. Usikker på om jeg skal gidde å betale så mye på førstebilen, men er definitivt et sterkt alternativ. Tenker å sjekke ut litt andre muligheter før jeg bestemmer meg. E39 står, blant andre, på listen over kandidater. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 25. mars 2014 Del Skrevet 25. mars 2014 Når skal man ha en E34 hvis man ikke eier en i ung alder? Lettere å gå fra gammel til ny bil, enn omvendt Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 25. mars 2014 Del Skrevet 25. mars 2014 Skal du rett ut i arbeid eller har du tenkt å studere? 2100,- i måneden som student vil si deltidsjobb med lite penger til overs. Lenke til kommentar
RunRookieRun Skrevet 26. mars 2014 Del Skrevet 26. mars 2014 (endret) Går utifra at det også er snakk om 2100,- for lånet på bilen. Lån: 2100,- Drivstoff: 750,-? Forsikring: 900,- Generell slitasje: 1000,- Årsavgift: 250,- = 5000,- i måneden. Har du noen interesse av å lære deg å gjøre service og litt smårep på bilen selv? Isåfall kan det godt hende du heller burde velge en bil der dette er litt enklere. Jeg hadde s13 som en av mine første biler uten at det var noe problem, men jeg hadde igjen ekstrem teknisk interesse og vilje til å legge mange timer i å lære mer. Endret 26. mars 2014 av RunRookieRun Lenke til kommentar
Pjuuok Skrevet 26. mars 2014 Del Skrevet 26. mars 2014 S13 blir nok for dyrt og kanskje litt upraktisk. Elsker fortsatt E34, men når jeg har økonomi og mulighet til å velge en såpass ny og fin bil, så er det kanskje litt greiere som førstebil. Anyways, var innom en bilforhandler idag og fikk prøvekjørt en manuell 320D. Likte den godt. Behagelige pedaler, god svingradius, fin bil utseendemessig, dro veldig godt. Styringa var ganske "seig" i lave hastigheter som når jeg kjørte ut av parkeringen o.l., men når jeg kom opp i fart var det også bra. Satt relativt godt i setene, som jeg fikk beskjed var sportsseter, dog synes jeg det virket litt lite og trangt der inne, men ikke for trangt, det var helt greit. Alt i alt synes jeg det er en morsom og komfortabel bil som jeg gjerne ville hatt som førstebil. Når det kommer til pris, så vil jeg med egenkapital på 40.000 måtte betale rundt 2100 kroner i måneden i fem år. Usikker på om jeg skal gidde å betale så mye på førstebilen, men er definitivt et sterkt alternativ. Tenker å sjekke ut litt andre muligheter før jeg bestemmer meg. E39 står, blant andre, på listen over kandidater. Sånn som jeg oppfatter det så har du egentlig ikke økonomi til å kjøpe og drifte en så "ny" bil. Går utifra at det også er snakk om 2100,- for lånet på bilen. Lån: 2100,- Drivstoff: 750,-? Forsikring: 900,- Generell slitasje: 1000,- Årsavgift: 250,- = 5000,- i måneden. Har du noen interesse av å lære deg å gjøre service og litt smårep på bilen selv? Isåfall kan det godt hende du heller burde velge en bil der dette er litt enklere. 1 tank diesel i måneden er vel litt i det minste laget for en bilinteressert 18 åring? Men nå kan jo TS finansiere dieselkronene sine med pirattaxi og generell festkjøring. Man har fort en tank om man kjører et par turer, og da kan man jo kjøre 800-1000 km på en sånn oljebrenner. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå