Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Historie

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skriver for øyeblikket på en oppgave i historie, og jeg sliter litt med å finne ut hva jeg kan skrive...

Oppgaven er; Drøft hvilke funksjoner ulike forklaringsmodeller har i historiefaget.

Er det noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først bør du vel få en oversikt over hva slags forklaringsmodeller som brukes. Jeg husker vel ikke så mye av dette. Et hovedskille går antagelig mellom aktørforklaringer og ulike strukturforklaringer (økonomiske forklaringer, sosiale forklaringer). Jeg har det vel i en bok i nærheten, men det må jo du også ha?

Så ville jeg sagt noe om "funksjon". Hva er det for noe? Alle forklaringsmodeller har vel det til felles at de skal ordne og strukturere stoff og i tillegg skape forståelse hos en leser. Men ulike forklaringsmodeller lokaliserer årsaker på ulike steder. Noen forklaringsmodeller legger årsaker inn i mennesker (aktørforklaringer) mens andre legger årsaker utenfor mennesker (strukturforklaringer).

Jeg vil anta at en vesentlig forskjell i funksjon vil bli om historien framstilles som frie menneskers aktive valg og handlinger, eller om historien framstilles som ytre krefter som styrer menneskene som om de var brikker.

Eksempel:

Vikingene dro ut fordi de var eventyrlystne og ønsket å skaffe seg rikdommer (aktørforklaring)

Jordmangel presset folk til å dra på vikingferd (strukturforklaring)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...