Gå til innhold

[Løst] Fritak Allmennfag på teknisk fagskole elkraft?


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg vurderer nå teknisk fagskole til høsten etter å ha jobbet 5 år som elektriker. Jeg har fra før generell studiekompetanse da jeg har tatt påbygg, og lurer derfor på om jeg har hatt allmennfagene som er på teknisk fagskole? Da tenker jeg på Engelsk Kommunikasjon, Norsk Kommunikasjon og Matematikk. Jeg gikk etter gamle reform 94.

 

Selv tviler jeg på dette. Noen som vet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. Jeg vurderer nå teknisk fagskole til høsten etter å ha jobbet 5 år som elektriker. Jeg har fra før generell studiekompetanse da jeg har tatt påbygg, og lurer derfor på om jeg har hatt allmennfagene som er på teknisk fagskole? Da tenker jeg på Engelsk Kommunikasjon, Norsk Kommunikasjon og Matematikk. Jeg gikk etter gamle reform 94.

 

Selv tviler jeg på dette. Noen som vet?

 

Vet ikke helt hvordan det er der, men om du tar forkurs får du fritak.

Lenke til kommentar

Det følger av fagskoleutdanningsforskriften § 1 første ledd at fagskoler skal innpasse emner fra andre fagskoler i den grad de kan innpasses som emner i den fagskoleutdanningen man tar. Denne rettigheten kan ikke brukes for å få innpasset VGS-emner.

 

Etter forskriftens § 1 annet, tredje, og fjerde ledd kan fagskolen gi fritak for emner på bakgrunn av annen dokumentert kompetanse:

 

 


Fagskoler kan gi fritak for emner på grunnlag av annen dokumentert relevant utdanning og kompetanse. Dokumentasjon av realkompetanse kan gi grunnlag for fritak. Fritak skal bygge på en faglig vurdering fra den enkelte fagskole. Fritak på bakgrunn av realkompetanse må baseres på en faglig vurdering av om søkerens bakgrunn, fra arbeidsliv, frivillig sektor, utdanning og/ eller annet, dvs. formell, ikke-formell og uformell kompetanse, samlet kan gi grunnlag for fritak for del av fagskoleutdanning

Med emne menes de minste resultatbærende enhetene som gir uttelling i form av fagskolepoeng. Med minste resultatbærende enhet menes alle enheter som gir en selvstendig karakter, og som studenten må bestå for å få godkjent et vitnemålsgivende utdanningstilbud. Enhetene kan variere i omfang og skal fremkomme i vitnemålet. Hva som anvendes som begrep for den minste resultatbærende enheten, varierer fra fagskole til fagskole (modul, fag, emne, enhet, sertifikat).

Utgangspunktet for vurderinger om innpassing og fritak skal være læringsutbyttebeskrivelsene for den aktuelle utdanningen eller det aktuelle emnet og fagskolepoeng eller andre vurderinger av omfang, nivå og arbeidsbelastning for de emner eller den kompetanse det søkes om innpassing eller fritak for.

 

Du må altså ta kontakt med den aktuelle fagskolen og spørre. Ut fra de opplysningene jeg finner på Samordna Opptak og NOKUT bygger dog fagskoleplanene på allmennfagplanene slik at med unntak av norskfaget skal man ha kompetanse tilsvarende generell studiekompetanse. Dette taler for at du bør kunne få unntak for allmennfagene ved fagskolen hvis du tidligere har tatt allmennfag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...