Gå til innhold

Filterholder og filter


Anbefalte innlegg

Trenger noe hjelp med filter og holder.

 

Kjøpte meg en knock-off av Cokin P holder med noen billige filtere(100kr totalt eller noe). Dette er jo åpenbart ikke av verdens beste kvalitet, og dessverre er det jo slik at det vignetterer på alt under 28mm. Skulle gjerne kunne bruke det her helt ut på 24mm, hvertfall! Dog kjøpt bare for å prøve ut Grad ND's, og jeg har funnet ut at jeg liker det.

 

Har derfor tittet litt på: Cokin Z-Pro holder. Har dog forstått det slik at heller ikke Cokin er fantastiske når det kommer til selve filteret. De sliter visst med magenta fargestikk.

 

Derfor har jeg lett litt rundt og funnet:

Lee, Tiffen, Singh-Ray og Formatt-Hitech.

Her er trolig Lee kongen, mens jeg har lest varierende tester av Formatt-Hitech. Hørt mye positivt om Singh-Ray, men har ikke lest veldig mye om Tiffen.

 

Det jeg i første omgang ser for meg er ett simpelt filter: 0.6(2 stops) Hard Edge Grad - så får jeg etterhvert se om jeg trenger noe mer.

 

Spørsmålet er hva jeg skal kjøpe, og hvor. Er ikke altfor stort utvalg av firkantfiltere i Norge, dessverre. Tips?

Endret av ORLY?
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og så blir en Lee startpakke litt interessant, eller hva? :)
http://www.stavangerfoto.no/Nettbutikk/Filter/Lee-Filters/Filterholder/LEE-System-DSLR-Starter-Kit-Ideell-Startpakke--m-2-filter-og-holder-100013-p0000000019

 

Edit: Eller enda litt billigere hos Japan Photo: http://www.japanphoto.no/lee-dslr-starter-kit

 

 

Edit II: Interfoto har litt Tiffen: http://interfoto.no/Search?department=products&q=tiffen

Endret av Trondster
  • Liker 1
Lenke til kommentar

4x4 GND filtre er for speiløse kameraer eller "små" DSLR som det står på siden, da har du også et alternativ fra lee som heter seven5. Hvis du har et 5D, D800, D7000 eller 7D osv, så anbefaler jeg å ha et GND filter i størrelse 4x6 ( 100x150mm ) og ND i 4x4.

Endret av tomme86
Lenke til kommentar

4x4 GND filtre er for speiløse kameraer eller "små" DSLR som det står på siden, da har du også et alternativ fra lee som heter seven5. Hvis du har et 5D, D800, D7000 eller 7D osv, så anbefaler jeg å ha et GND filter i størrelse 4x6 ( 100x150mm ) og ND i 4x4.

 

De fleste GND til Cokin Z system er 4x5 eller 4x5,65, ja.. :)

Endret av ORLY?
  • Liker 1
Lenke til kommentar

4x4 GND filtre er for speiløse kameraer eller "små" DSLR som det står på siden, da har du også et alternativ fra lee som heter seven5.

Hva mener du? Med 4x4" (100x100mm) så skal du da uansett ha en 100x100mm filterholder til "store" systemer. Du tenker kanskje på 67mm brede filtre?

Endret av Trondster
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

4x4 GND filtre er for speiløse kameraer eller "små" DSLR som det står på siden, da har du også et alternativ fra lee som heter seven5.

Hva mener du? Med 4x4" (100x100mm) så skal du da uansett ha en 100x100mm filterholder til "store" systemer. Du tenker kanskje på 67mm brede filtre?

 

 

Med 4x4 gradert gråfilter så får du så å si ingen ting til å justere filteret opp eller ned da filteret blir for kort. ( Det filteret arthon ga link til, 4x4 GND Glass. )

Endret av tomme86
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med 4x4 gradert gråfilter så får du så å si ingen ting til å justere filteret opp eller ned da filteret blir for kort. ( Det filteret arthon ga link til, 4x4 GND Glass. )

Uansett - har man en 100mm bred filterholder bør man klart gå for rektangulære GND-filtre og ikke kvadratiske. Mine 100x150mm Cokin-filtre er lange nok til at jeg med de fleste objektivene kan skyve filtrene i den ene enden og bruke den som ND-filtre. :)
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Med 4x4 gradert gråfilter så får du så å si ingen ting til å justere filteret opp eller ned da filteret blir for kort. ( Det filteret arthon ga link til, 4x4 GND Glass. )

Uansett - har man en 100mm bred filterholder bør man klart gå for rektangulære GND-filtre og ikke kvadratiske. Mine 100x150mm Cokin-filtre er lange nok til at jeg med de fleste objektivene kan skyve filtrene i den ene enden og bruke den som ND-filtre. :)

 

Enig :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Kjøpte meg en knock-off av Cokin P holder med noen billige filtere(100kr totalt eller noe). Dette er jo åpenbart ikke av verdens beste kvalitet, og dessverre er det jo slik at det vignetterer på alt under 28mm. Skulle gjerne kunne bruke det her helt ut på 24mm, hvertfall! Dog kjøpt bare for å prøve ut Grad ND's, og jeg har funnet ut at jeg liker det.

Jeg har lenge lur på hvor dårlige kinakopier av den type filtre er. Kan du si noe mer om byggekvalitet, glasskvalitet og sånt?

 

Er det med FF, 1,5x, 1,6x crop eller noe annet du erfarer vignettering fra 24mm? Hvilket objektiv gjelder dette og hvor skarp er vignetteringen?

 

Er det dette settet du har?

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Jeg har lenge lur på hvor dårlige kinakopier av den type filtre er. Kan du si noe mer om byggekvalitet, glasskvalitet og sånt?

 

Er det med FF, 1,5x, 1,6x crop eller noe annet du erfarer vignettering fra 24mm? Hvilket objektiv gjelder dette og hvor skarp er vignetteringen?

 

Er det dette settet du har?

 

 

Er disse filterene: http://www.ebay.com/itm/Selens-Square-Filter-Kit-8in1-Holder-Gradual-Grey-ND2-ND4-ND8-for-Cokin-P-Series-/290696598723?pt=Camera_Filters&hash=item43aede14c3

 

Jeg kjøpte disse i et kit sammen med 49-82mm adapterringer + en filterholder + en filtercase.

 

Byggekvaliteten er forsåvidt helt grei. Selve adapterringene er metall og later til å være rette, med ganske greie gjenger. Skrur seg lett inn i filtergjengene på objektivet. Holderen er av plastikk, men virker ikke som noe superbillig. Tåler litt bøying og slikt uten å knekke. Filterene er resin/plast, og virker solide nok rent byggemessig. Det er dog tydelig at filtrene gir fargeskjær og forringer skarpheten. Skarpheten kan til en viss grad fikses ved å skarpe litt ekstra i LR e.l. Tok for eksempel dette bildet med både Hoya

400X ND-filter og et GND3 filter i holderen(ps: her er jo vignetteringen lagt på. Bildet er tatt på 70mm, så er ikke filterholderen sin skyld her!):

12411275695_aa07f79697.jpg

Huk by bHaugland, on Flickr

 

Helt greit for skjermvisning, men for å bli kvitt fargeskjæret var det naturligvis enklest å bare konvertere til SH. Jeg ønsker hvertfall ikke å sitte å redigere fargeskjær som fader gradvis gjennom bildet - det er litt pes.

 

Jeg har hittil brukt filtrene på Tamron 24-70 VC koblet til D700. Vignetteringen er ganske skarp på 24mm om man har liten blender(typ f16) og fokuserer nærme. Blir med fadet om man har stor blender og fokuserer lenger ifra. På 24mm er blir det dog nesten helt svart ytterst i kantene, selv med stor blender og lang fokuseringsavstand - med andre ord ganske ubrukelig. For min del ganske uaktuelt å bruke det på noe videre enn 28mm.

 

Håper du fikk litt svar, Simen!

Endret av ORLY?
Lenke til kommentar

Selv kjøpte jeg Cokin Z systemet på ett tilbud for en stund siden. Har fått testet det endel nå og kan absolutt anbefale dette.

 

Glasset ødelegger hvertfall ikke bildekvalitet - som jeg klarer å registrere. Kvaliteten på filterholder og gjenger er meget bra synes jeg.

 

Fuji-X100_00028_-Ulf-Greger2014.jpg

 

Har ikke merket noe til fargestikk.. men ingen ekspert på dette. Her er ett par eksempel bilder

 

C0124_Ulf-Greger-Carl-Zeiss-2014.jpg

 

C0125_Ulf-Greger-Carl-Zeiss-2014.jpg

 

C0119_Ulf-Greger-Carl-Zeiss-2014.jpg

 

Har enda ikke brukt den til lange eksponeringer. Bare lekt meg litt med f2 i relativt lyse omgivelser.

Endret av ulfgre
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...