Gå til innhold

Er 19" svarte IBM P96 skjermer verdt noe?

Anbefalte innlegg

Anbefaler deg å se med dine egne øyner hvis du skal bestille, og bestille 1 først og teste og kanskje ha muligheten til å sende i retur.

Syns det er mye skamdårlig lcd ute på markedet, særlig på bunnpris nivå.

Da er det bedre å bruke litt ekstra og heller slippe en ekstra oppgradering etter kun kort tid.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det er nok mr. elektromagnetisk støy som tuller med skjermene deres.

det du kan gjøre, er å "tapetsere" hele rommet (vinduer og dører også)

med kobberplater og koble platene til jord. tak og vegger må også

tapetseres med kobber. EMS vil fremdeles slippe inn gjennom kablene, så

de må også være skjermet. skjermen til kablene må kobles til

kobberplatene i det de går inn i rommet.

for å si det enkelt, om LCD fikser problemet, så tror jeg du skal gå for

det. men hvordan har HDene det opp i alt dette støyet?

Lenke til kommentar

På nettverket kjører vi skjermede cat6 hele veien, men det er naturligvis skjerm/strømkabler inne i bildet også... Hva som ev. skjer med HD'ene har jeg ikke engang tenkt på...?

Nåvel, vi får ta en ting av gangen... I forhold til den skjermingsløsningen du her nevner høres fremdeles LCD ut som en billigere løsning for det primære problemet... :-)

Lenke til kommentar
Syns det er mye skamdårlig lcd ute på markedet, særlig på bunnpris nivå. Da er det bedre å bruke litt ekstra og heller slippe en ekstra oppgradering etter kun kort tid.

Joda, kan være enig i det, men samtidig er det også mange skamdyre løsninger med finesser som kanskje ikke blir de mest aktuelle innenfor avskrivingsperioden...

Lenke til kommentar
Syns det er mye skamdårlig lcd ute på markedet, særlig på bunnpris nivå. Da er det bedre å bruke litt ekstra og heller slippe en ekstra oppgradering etter kun kort tid.

Joda, kan være enig i det, men samtidig er det også mange skamdyre løsninger med finesser som kanskje ikke blir de mest aktuelle innenfor avskrivingsperioden...

du kan jo ta for deg de skjermene som har fått god kritikk her på forumet.

siden du skal ha så mange, så er det sikkert mulig å låne med seg en til

hjemmetesting. husk kvantiumsrabatt.

Lenke til kommentar

Flyttet ikke dere lenger? Fikk det for meg at dere skulle tvers over byen eller noe sånt i den posten hvor du ville kvitte deg med alt datautstyret.

Uansett: hvordan er de helsemessige aspektene ved å kle hele rommet med kobber? Høres ekkelt ut...

Bare for ha noe ontopic: samsung har jo noen greie syncmastere i 3-4000 klassen. Disse skal være helt ok.

Lenke til kommentar
Jeg jobber i et forma som holder til ikke langt fra Skøyen stasjon, jeg kan se rett ned på toglinjen. Jeg kan bekrefte at CRT skjermen sitt bilde rister/skjelver når det går mye strøm i ledningene, spesielt ille ble det etter at de bygde ut for Gardermobanen.

Vi kjøpte kasser i såkalt my-metall. Dette stoppet all synlig stråling. Det var bare de 5-6 kontorene nærmest skinnegangen hvor problemet var merkbart. Med LCD skjerm som i min bærbare, så er det selvsagt ikke noe problem. Slike my-metall bokser var ganske dyre, ca 5-6000 kr. Kassene har 5 sider med metall, kun den ene (opplagte) er åpen.

Er vel som som kalles et Faraday bur, altså en skjermende konstruksjon som er oppkalt etter Faraday som slo fast at elektromagnetisk stråling fordeler seg på utsiden av et ledende materiall. Husker på skolen min, der var ene lærerrommet bygget inn i et faraday bur, fordi i underetasjen var det trafostasjon. Man kan faktisk lage et simpelt faraday bur av noe så enkelt som hønsenetting, som igjen jordes.

Lenke til kommentar
Er hvertfall intresert i en jeg :) www.overklokking.no forum og worklogs :) der finner du "meg" , søker veldig billige 17-21" crt skjermer

Jepp, det er nok mange som er interreserte i en slik skjerm.. I tilfelle du ikke får solgt alle i bruktmarkedetkan du sikkert prate med www.jmdata.as .De selger mye brukte skjermer til en lav pris.. 19" bruker å gå for 600-1200kr avhengig av kvalitet så du du får neppe så god pris for de der.

LCD høres ut som eneste løsning for deg. LCD reagerer hverken på vibrasjoner eller magnetfelt.

Lenke til kommentar
At 20.000 Volt (eller hva det nå er) induserer et magnetfelt skal være sikkert og visst.

Spenning (Volt) induserer ikke magnetfelt. Det er strøm (Ampere) som gjør det.

Har selv jobbet med strømmer på opp til 6000A (enfase 50Hz) og hadd måleutstyr (PC med CRT-skjerm) bare en meter unna. Det gikk ganske voldsomt for seg. Skjermbildet hoppet 5cm opp og ned og var totalt uleselig under eksperimentene. Resten av PC'n (som sto 1/2 meter unna skinnene med 6kA) i et vanlig kabinett klarte seg helt fint.

Lenke til kommentar

Eller man kan dekke til skjermene med tynne blymatter hvis det er magnetstråling som er det virkelig problemet. Tynne blymatter brukes i bl.a. i beskyttelsen du får på "nøttene" når du skal ta et røntgenbilde. Bly er desidert det beste mot skjerming av stråling generelt.

Hvor man får tak i dette har jeg ikke anelse om. Google kan kanskje være til hjelp. Hvis du forsøker dette, så ikke glem skjerme kablene til skjermen også.

Ellers så er det jo mulighet til å ta en telefon til Statens Strålevern Tlf. 67 16 25 00 eller

Teknologisk Institutt Tlf. 22 86 50 00 Begge disse instansene har bred erfaring på dette feltet.

Lenke til kommentar

Uansett: hvordan er de helsemessige aspektene ved å kle hele rommet med kobber? Høres ekkelt ut...

kan jo tapetsere utenpå da. lignende blir gjort på sykehus der magnetfelt

blir brukt til å ta bilder av for eksempel hjerne uten å måtte kutte den opp.

dette er praktisk da passientene helst skal overleve analysering.

Lenke til kommentar

kan jo tapetsere utenpå da. lignende blir gjort på sykehus der magnetfelt

blir brukt til å ta bilder av for eksempel hjerne uten å måtte kutte den opp. dette er praktisk da passientene helst skal overleve analysering.

Det brukes bly i slike rom, det er mye bedre til å skjerme for magnetfelt enn kobber. (Det er ikke varmeledningsevnen eller den elektriske ledningsevnen som virker dempende i slik skjerming) Helsemessig er det helt i orden. Hvem har ikke sett de grønne kobber-takene som finnes rundt på en rekke eldre bygninger? Bly er heller ikke noe problem (før man skal rive bygget da)

Slike bildeaparater heter forresten MR scanner. (magnetisk reonans) Magnetfeltet kan være så kraftig at det får nøkler og andre magnetiske gjenstander til å fly flere meter gjennom lufta og skade en evt pasient i MR-scanneren. Derfor er metall forbudt ved slike rom. Røntgen-rom er også bly-kledde.

Lenke til kommentar

Det er et rimelig stort bygg som skal kles da (regner med at de andre kontorene har like store problemer). Hva med alle vinduene? Det er vel nesten ikke annet enn vinduer der...

Men dette blir veldig ot folkens.

trn100: hvordan går det med skjermene? Hørt noe mer fra Sverige? Må slutte å spørre deg om dette hver dag... :)

Lenke til kommentar

Venter enda på en avgjørelse derfra... Det opprinnelige budsjettet på vel 600.000,- har allerede sprukket med ca. 150.000,- så det er kanskje ikke så rart de holder litt igjen ;-) Må kanskje vente på neste års budsjett...

Hyggelig at switchen svarte til forventningene :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...