Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Koble blandebatteri til FPL(?)-rør

Anbefalte innlegg

Jeg har behov for å koble på en PEX-slange med klemring, men ettersom jeg ikke er så dreven rørlegger er jeg litt usikker på hvordan dette med klemring fungerer.
Hvordan får jeg denne på røret?
Er det bare å sette på og skru sammen koblingen?

Har andre(gamle FPL?) gjenger på den jeg skal koble på, så jeg kan ikke bruke vanlig skrukobling, noe som ville vært det beste. Evt, finnes det vel overgang fra FPL til vanlige? evt. hvor?

Må koble fra en vanlig kobling med klemring(må bruke klemring pga gjengene) til PEX-slange på blandebatteriet, men er litt usikker på hvordan jeg skal gjøre det.

Jeg må også forlenge den ene slangen på blandebatteriet da det er litt for kort til å nå bort tik blandebatteriet, antar dette er problemfritt?

Kort fortalt, nye koblinger(PX?) fungerer ikke på mine gamle(FPL?)-rør og slangen til blandebatteriet er ikke lang nok. Trenger en løsning på det :)

Endret av aklla
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trenger helst et bilde for å forstå problemstillingen. Hva slags kobling er det på enden av slangene fra batteriet, og hvordan ser den andre rørenden ut?

Klemringkoblinger generelt er ikke noe stort hokuspokus:

1) kapp røret vinkelrett og fjern grader innvendig og utvendig

2) tre på mutter og klemring

3) stikk støttehylsa helt inn i rørenden

4) monter koblinga, skru på mutteren og stram til. Pass på at røret er helt inne i koblinga og holdes der til ringen sitter fast. Skru til anslagsvis 1-1,5 omdreininger med nøkkel/tang etter det er strammet med fingrene.

Å forlenge selve slangen på blandebatteriet er antakelig ikke mulig, men å forlenge kobberrøret den skal kobles til er enklere...

Lenke til kommentar

Alltid bilde :p

post-27317-0-02464900-1395134874.png

Men, jeg har fjernet T-koblignen til høyre der, venstre T-kobling er blendet begge veier.

Den til venstre er 22mm FPL. så vidt jeg husker.

På blandebatteriet er det G 3/8, R10 mutter.

Det er ca 30cm for kort slange til blandebatteriet

Lenke til kommentar

Du mener at røret er 22 mm utvendig? Hadde trodd det var mindre, men.. Du måler vel selve kobberrøret, ikke utenpå plasten?

På batteriet, er det kon eller plan pakning? (som eksempelvis på vaskemaskin- og oppvaskmaskinslanger)

Du trenger en mutter: (sjekk at den utvendige diameteren på gjengene på T-stykket er 28 mm først...)

http://www.ovv.no/index.php?option=com_virtuemart&view=productdetails&virtuemart_product_id=3788&virtuemart_category_id=298

En klemring-reduksjon:

http://www.ovv.no/index.php?option=com_virtuemart&view=productdetails&virtuemart_product_id=2686&virtuemart_category_id=299

30cm 10mm rør, det linker jeg ikke til...

to støttehylser som passer i 10mm-røret (pass på her, det finnes to godstykkelser, 0,8 og 1,0. Støttehylsa må passe til røret!)

http://www.ovv.no/index.php?option=com_virtuemart&view=productdetails&virtuemart_product_id=2665&virtuemart_category_id=224

og så enten en rørskjøt/union 10x10 mm:

http://www.ovv.no/index.php?option=com_virtuemart&view=productdetails&virtuemart_product_id=71&virtuemart_category_id=76

eller en tippunion 10x3/8":

http://www.ovv.no/index.php?option=com_virtuemart&view=productdetails&virtuemart_product_id=499&virtuemart_category_id=291

(sistnevnte passer om batteriet har plan pakning, den vanlige unionen passer rør med kon og mutter)

Denne anvisningen fra hydroscand viser montering, og prosedyren er tilnærmet lik for lavtrykks rørdeler. Det er imidlertid mulig du må stramme litt mer enn 3/4 omdreining med verktøy.

Lenke til kommentar

Ikke røret, men de utvendige gjengene på T-koblingen er 22mm ut fra det jeg har målt.

Røret har jeg ikke målt da det ikke er noe rør der nå. Men, det er vel 10mm (12mm utvendig) som passer, standard rør jeg har en del liggende av.

Jeg skal koble klemring i den ene enden, feste den med mutteren øverst, så sette på tippunion 10x3/8"(ettersom koblingen til blandebatteriet er 3/8) på andre enden, så skru på blandebatteriet rett på tippunionen?

Skal måle litt nøyere :)

Lenke til kommentar

Aha, ja, det var det jeg syntes, at det røret var ikke 22mm... Da er det nok med 99% sannsynlighet en vanlig 1/2" kropp. 1/2" rørgjenge skal riktignok ikke være mer enn ca. 21 mm utvendig, men at det noen gang har vært brukt M22 metriske gjenger til slik bruk er i alle fall ukjent for meg.

Da trenger du i stedet denne mutteren:

http://www.ovv.no/index.php?option=com_virtuemart&view=productdetails&virtuemart_product_id=3794&virtuemart_category_id=298

Og denne konusen:

http://www.ovv.no/index.php?option=com_virtuemart&view=productdetails&virtuemart_product_id=2679&virtuemart_category_id=299

edit: ja, 10mm (utvendig!) rør inn i T-stykket med hjelp av delene over (+støttehylse), og 3/8" 10x10 union i andre enden.

og en ting til; det er best vi er enige om hvordan rørdimensjonen måles -på tynnveggede rør i mm-dimensjon måles det utvendig. (mens tykkveggede rør med gjenger er målsatt etter nominell innvendig diameter) . Rørene til batteriet er vel 10mm utvendig?

Inn i en slik 1/2" kropp passer både 10,12,13,15 og 16mm rør ved hjelp av forskjellige muttere, konuser og støttehylser. For å skjøte på 30cm fram til batteriet er det mest praktisk (lettere å bøye, osv) med 10, eventuelt 12... Bare pass på at du får deler som passer.

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Jeg har prøvd en mutter som ser ut som om det passer akkurat, men får ikke skrudd det på T-koblingen. Det passer, men gjengene tar ikke tak.

Ikke målt med skyvelær da jeg ikke har det, enda :)

Er vel forresten lurt med kuleventil koblet f.eks på t-koblingen?

Kjøpte en sånn: https://www.jula.no/minikuleventil-med-stengeskrue-450346 jeg skulle bruke, men gjengene funka ikke, så jeg satte inn en plugg i stedet. Fikk kuleventilen litt innpå, men ikke skrudd det på av en eller annen grunn...

Endret av aklla
Lenke til kommentar

T-pluggen til venstre der har en diameter på 21,9mm(antar det er 22mm diameter)

En vanlig 1/2" som jeg har på en annen T-kobling rett ved siden av er 20,8mm, så det er ikke rart ting ikke stemmer når jeg prøver å sette på en 1/2" mutter og 1/2" kuleventil.

1mm er ganske mye når det gjelder gjenger, nok til at det nesten går ;)

Lenke til kommentar

Drev å sjekka ut litt, og så at det tilsynelatende var en stygg knekk inni veggen, så jeg fjerna litt av veggen og fant dette

Samme sted men 2 vinkler...

Farlig/ufarlig?

Tror uansett det er på tide å innse at dette kanskje ikke er en jobb for meg

post-27317-0-80474000-1395697427_thumb.jpg

post-27317-0-55739400-1395697432_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Du bør absolutt kappe bort alt av slike gamle t-rør og sette på nye t-rør/unioner. Ville aldri koplet meg på ene siden av det gamle t-røret der, når du først er i gang så gjør det skikkelig. Ellers skal ikke klemrigs-koplinger være skjult i vegg, kun synlig.

Når det gjelder den knekken på røret er det absolutt noe som bør utbedres. Det vil for all del sikkert holde tett i mange år til ettersom det ikke har lekket frem til nå, men igjen, skikkelig arbeid... Det der er typsik for eldre hus/bygg, priosol-rør (kobber røret med hvit plast) som er lagt i full fart med en og annen spiker som klamring.

Ideelt sett burde du skifte til et rør i rør system, men følgelig er dette i mange tilfeller meget omfattende. Er det et kjøkken i 2 etg du driver på med, så river man ikke ned veggene og taket i hele 1 etg for å få skiftet røret. Med mindre du har planer om å ta det også på sikt da. Og er det et leilighetskompleks enda verre. Så lodd det som skal være skjult i vegger og tak.

Lenke til kommentar

Det er i 1. egt i leilighetskompleks med egen bod rett under, så jeg står egentlig fritt til å gjøre det jeg vil. Er strengt tatt bare å borre 2 hull ned til kjelleren og legge opp RIR ned dit og koble på, sånn som ble gjort på badet for en stund siden.

Skal få en rørlegger hit, da slipper jeg både problemet med ukurant dimensjon og knekk. Jeg kunne så klart gjort det selv, men så lenge jeg må ta vannet i hele komplekset frister det lite. Hadde det vært eget hus kunne jeg skrudd av vannet og fiklet så lenge jeg ville, dratt å kjøpt flere deler om jeg trengte osv. men det går tross alt ut over flere så da er det greit å få det gjort på litt kortere tid...

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...